artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Gokken leidt tot dokken

Werkplaats & Onderhoud 15975

Pling, er komt een mail binnen bij Autobedrijf Wout Bouman. “Mijn BMW X5 van 2007 heeft vreemde elektronische storingen. De BMW-dealer heeft al vele onderdelen vervangen, maar het probleem blijft. Kan ik bij jullie terecht?” Maar natuurlijk! Tegen een interessante storing zeggen de specialisten bij Autobedrijf Wout Bouman geen nee, en dus ging Technisch specialist Jeffrey van Deursen aan de slag.

Diagnosetips uit de praktijk: Gokken leidt tot dokken
Met de scope ziet Jeffrey dat de CAN-high van het comfortnetwerk tijdelijk niet geschakeld wordt. Dit moet de oorzaak zijn, maar waardoor ontstaat het?

Jeffrey: “De e-mail bevatte ook een omschrijving van de tot nu toe voorgekomen storingen. Zo begonnen tijdens het rijden ineens alle lampjes op het dashboard te branden en ging de motor in noodloop. De claxon werkte niet meer, en even later gaf de climate control aan de ene kant koude lucht, en aan de andere kant warme lucht. Soms stopte de ventilatie er een paar seconden mee en ging de automatische deurvergrendeling op en dan weer van het slot. Daarna kwam er nog een storing bij: de ruitenwissers schakelden vanzelf in op de hoogste stand.”

Prijzige onderdelen

De BMW-dealer buigt zich over de storing en komt tot de conclusie dat de storing zich in het comfort CAN-busnetwerk begeeft. In een poging de storing te verhelpen vervangt de dealer een aantal onderdelen: achteruitrijcamera; regeleenheid panoramadak; CCC-module (regeleenheid infotainment); climate control-module; en de accu. “Prijzige onderdelen”, stelt Jeffrey vast. “De eigenaar had er geen vertrouwen meer in, dus is de auto bij ons afgeleverd.”

Jeffrey-van-Deursen_Wout-Bouman

Jeffrey van Deursen is Technisch Specialist bij Autobedrijf Wout Bouman, het bedrijf waar ook Iwan Kennis werkzaam is en waar ze ‘Beyond Dealerlevel Diagnose’ leveren.

“Ik begin, zoals we altijd doen bij een complexe storing, met een complete voertuigscan. Ik ga hiermee alle regeleenheden af op eventuele foutcodes, wat een rapport oplevert. Het resultaat is een enorme lijst aan foutcodes. Deze hebben allemaal betrekking op de CAN-buscommunicatie in het comfortnetwerk.” Jeffrey wist de foutcodes en maakt een proefrit. Hierna zijn de foutcodes weer aanwezig.

CAN-high communicatie

Jeffrey controleert vervolgens of alle regeleenheden die in de auto gebouwd zitten ook communiceren. Dat is het geval. De automotive labscope wordt uit de kast gehaald om het CAN-busnetwerk beter te bekijken. “In het scopebeeld zie ik dat CAN-high tijdelijk niet geschakeld wordt, bij CAN-low gebeurt dat wel. Hier zit dus het probleem.” Een uitdaging voor Jeffrey, want het comfortnetwerk loopt door de complete auto heen en er zitten tal van modules op aangesloten.

Verdachte JBE

Terug naar de klachtomschrijving. De enige permanente klacht is dat de claxon niet functioneert. Misschien is hier een verband? Jeffrey graaft in de originele fabrieksdocumentatie en ziet dat de claxon wordt aangestuurd en gezekerd is vanuit de JBE (intelligente stroomverdeelmodule). De JBE is tevens een groot knooppunt voor het comfort CAN-busnetwerk.
Jeffrey besluit de JBE nader te bekijken en dan wordt al snel duidelijk wat er gaande is. “Er is ooit sprake geweest van waterlekkage in de auto. Dit heeft zijn weg naar de JBE gevonden en de complete regeleenheid aangetast. Door het vocht is klemcontact 10 afgebroken van de stekker. Dit is het klemcontact voor CAN-high vanaf de climatecontrolmodule naar de JBE”. Jeffrey adviseert de klant de JBE te laten vervangen, samen met de stekkers. Na deze reparatie is de X5 weer geheel klachtenvrij.

Een waterlekkage uit het verleden heeft met de tijd toch de stekkeraansluiting op de JBE laten corroderen, met de vreemde storingen tot gevolg.

Jeffrey: “Door structureel en gedegen metend te werk te gaan kon ik de oorzaak van alle storingen lokaliseren. Hierdoor hoefden geen onderdelen vervangen te worden die alleen maar de symptomen aan het licht brachten”.


Bekijk meer Diagnosetips uit de praktijk

Beter worden in diagnosestellen?
Doe mee aan AMT Diagnose Boot Camp 2017!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels