artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Volvo S60 houdt regelmatig in

Werkplaats & Onderhoud 6381

Een Volvo S60 D5 van 2002 houdt af en toe heel even in. Alle lampjes op het dashboard gaan dan branden, waarna de storing ook weer verdwijnt. In sommige gevallen is het inhouden erger, waardoor de motor zelfs afslaat. Na tien minuten wachten start de motor pas weer. Wat is er aan de hand? Tijd voor Erwin Enneman om diagnose te stellen.

Diagnosetips uit de praktijk: Volvo S60 houdt regelmatig in
De oorzaak van het inhouden vindt Erwin in de zekeringkast. Ook hier blijkt vocht het probleem, want de verbinding van het hoofdrelais is ingebrand.

In de afgelopen drie jaar is de auto bij drie verschillende garages geweest. Er is al veel vervangen, zonder resultaat: de brandstofpomp, injectoren, brandstofdruksensor, EGR-klep, krukas- en nokkenassensor en de luchtmassameter zijn reeds verwisseld met die uit een andere auto. Erwin: “Dat heeft de eigenaar van de auto al veel geld gekost, en hij stond dan ook op het punt om de auto in te ruilen. Het vertrouwen was weg, en het compleet uitvallen gebeurde steeds vaker, tot wel eens in de twee weken.”

Erwin wordt gevraagd om te kijken of hij nog ideeën heeft waardoor de klacht ontstaat. Hij besluit de auto te gebruiken tijdens woon-werkritten om de klacht zelf te ervaren.

Vier signalen zet Erwin tegelijk op zijn diagnosescope. Wat hem opvalt ten tijde van een storing is dat het krukassignaal (groen) blijft, de andere signalen (brandstofdruksensor, brandstofregelklep en nokkenassensor) vallen tegelijk weg. Hoe komt dit?

Vier signalen zet Erwin tegelijk op zijn diagnosescope. Wat hem opvalt ten tijde van een storing is dat het krukassignaal (groen) blijft, de andere signalen (brandstofdruksensor, brandstofregelklep en nokkenassensor) vallen tegelijk weg. Hoe komt dit?

“Ik heb de auto ‘s avonds opgehaald en kort nadat ik weg was, bokt de Volvo inderdaad een keer. Een fractie van een seconde gaan alle lampen op het dashboard branden, maar de auto rijdt gewoon verder. Aangezien ik nog geen diagnoseapparatuur bij me heb, kan ik weinig beginnen.”

De volgende ochtend hikt en bokt de auto een keer of drie, en na zo’n 25 kilometer is het gebeurd. De motor valt uit en slaat niet meer aan. Erwin: “Er zat niets anders op dan even rustig te wachten. Na een minuut of vijf slaat de motor weer direct aan en loopt de vijfcilinder ook prima.”

Wegvallende voeding

Erwin leest de S60 uit, maar er staan geen foutcodes opgeslagen. Hij sluit de diagnosescope aan op het krukas- en nokkenassignaal. “Ik besluit ook de brandstofdruksensor en brandstofregelklep bij in het scopesignaal te zetten. Daarna ben ik gaan proefrijden.”

Tijdens de rit valt de motor weer voor de duur van twee seconden uit. Erwin slaat de signalen op dat moment op en bekijkt ze. Het valt hem op dat alle signalen op dat moment wegvallen, behalve het krukassignaal. “Verklaarbaar, want de krukassensor is de enige die werkt zonder voedingsspanning op de sensor. Ik vermoed dus een probleem in een gezamenlijke voeding.”

Erwin bekijkt het stroomloopschema van de S60 en zoekt naar een gezamenlijke voeding op de nokkenas, brandstofdruksensor en brandstofregelklep. De nokkenas- en brandstofdruksensor worden gevoed vanuit de ECU. De brandstofdrukregelklep echter vanuit een hoofdrelais.

“Het hoofdrelais is wel mijn hoofdverdachte, want deze verzorgt ook de voeding van de ECU. De relais zijn echter allemaal al vervangen. De vraag is dus wat er als eerste wegvalt: de voeding of de aansturing vanuit de ECU naar het hoofdrelais?”, zegt Erwin.

Hoofdrelais de rode draad

Erwin Enneman is werkzaam als diagnosetechnicus bij Harry Nijboer, een universeel autobedrijf met Suzuki-dealerschap. Hij stelt dagelijks diagnose aan de lastigste storingen en deelt zijn kennis en ervaringen op het AMT Garageforum als AMT Topmonteur.Erwin Enneman is werkzaam als diagnosetechnicus bij Harry Nijboer, een universeel autobedrijf met Suzuki-dealerschap. Hij stelt dagelijks diagnose aan de lastigste storingen en deelt zijn kennis en ervaringen op het AMT Garageforum als AMT Topmonteur.

Erwin sluit de scope weer aan, maar nu op het hoofdrelais op de voeding, aansturing (massa uit ECU) en het uitgangssignaal om te kijken welke het eerste wegvalt. “Helaas had ik de volgende 250 kilometer geen problemen meer. Omdat de meetkabels in de zekeringkast onder de motorkap aangesloten zitten, vermoed ik dat daar ergens een slecht contact zit.

Ik demonteer de hoofdzekeringkast en zie dan al snel het probleem: er heeft vocht ingestaan en dit heeft onder andere de verbinding van het hoofdrelais ingebrand. Dit moet de oorzaak haast wel zijn.”

Nieuwe zekeringkast

In overleg met de klant monteert Erwin een nieuwe zekeringkast. Daarmee zijn de problemen opgelost. Erwin besluit: “Waarschijnlijk heeft in het verleden de afdekkap een keer niet goed gezeten, want ik kan verder geen lekkages vinden.”

Lees meer diagnosetips uit de praktijk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels