artikel

Koudemiddelcrisis op komst?

Werkplaats & Onderhoud 1814

Met alle consternatie over stikstof- en kooldioxiden die het milieu belasten is al helemaal naar de achtergrond verdwenen dat niet lang geleden een ander milieuprobleem speelde. Ook koudemiddel uit airco’s geeft klimaatverandering, we moesten af van R134a. Dat proces zal nog jaren vergen, maar nu al wordt R134a zeldzamer en dus veel kostbaarder. Wat te doen?

Koudemiddelcrisis op komst?
Goed om aan de klant uit te leggen: aircoservice om lekkage van koelmiddel te voorkomen is zeer lonend, en gaat alleen maar steeds meer besparing opleveren.

Het is eigenlijk wel apart, CO2 zou de aardbol gevaarlijk veel opwarmen, maar je kunt er ook mee koelen. Daarvoor is het zelfs een uitkomst, heel geleidelijk komen CO2 airco’s in de nieuwste auto’s op. R744 airco, heet dat dan.

De insteek is nu toch wel dat na R134a en diens moderne vervanger R1234yf uiteindelijk de airco’s op R744 zouden moeten draaien. Met GWP (Global Warming Potential) gelijk aan 1, waar dat voor R1234yf nog 4 is, en voor R134a een schrikwekkende 1430.

Leveranciers mogen steeds minder GWP verkopen

Beperking op nieuw koudemiddel

Ook dit past dus in de strijd tegen wereld-opwarmende CO2 productie. Met niet gering effect, want één kilogram R134a in de lucht is daarvoor even erg als 1430 kg CO2. Maar dat hoort iedereen te weten die een F-gassen diploma heeft om aan airco te mogen werken.

Zo weet je ook dat elke airco wel in enige mate lekt, dus regelmatig bijgevuld moet worden. Bij aircoservice wordt er een hele administratie verlangd, hoeveel koudemiddel uit de installatie werd gehaald en hoeveel er weer in gaat.

De bedoeling is dat zo min mogelijk koudemiddel verloren gaat, en dus aangevuld moet worden met nieuw gefabriceerd koudemiddel. Om daar druk achter te zetten is er Europese wetgeving gekomen, dat over een aantal jaren uitgesmeerd steeds minder nieuw koudemiddel afgeleverd mag worden.

Minder beschikbaar, hogere prijs

Vrijwel elke leverancier van koelmiddelen rekent dagprijzen, de kosten voor koelmiddel zijn te sterk in beweging om nog vaste prijzen aan te geven.

Vrijwel elke leverancier van koudemiddelen rekent dagprijzen, de kosten voor koudemiddel zijn te sterk in beweging om nog vaste prijzen aan te geven.

Die beperking is in 2016 al ingegaan. Volgend jaar wordt nog flink meer geknepen, tot aan 2030 wordt het verhandelen van koelmiddelen verder beperkt.

Het gaat daarbij om alle soorten koudemiddelen, in alle soorten koelinstallaties, dus niet alleen om auto-airco. De eenheid waarin gemeten wordt is GWP, welke totale hoeveelheid GWP nog mag worden afgeleverd. Daaruit volgt vanzelf dat een leverancier liever 1430:4=357,5 kg R1234yf verkoopt dan 1 kg R134a, met hetzelfde totale GWP.

Daarbij komt nogeens dat een kilo R1234yf ruwweg driemaal zoveel omzet oplevert als een kilo R134a. Het laat zich raden dat dus steeds minder R134a wordt aangeboden, met als onverbiddelijke economische wet dat het daarom steeds duurder wordt als de vraag aanhoudt.

Zuinig zijn met koudemiddel loont

In de eerste beperkingsstap moet nog maar 7 % minder GWP worden verkocht (dan in 2015). De volgende stap vanaf 2018 wordt veel groter, nog 30 % eraf. Leveranciers van koudemiddel zullen zich gaan afvragen welke branche ze het meest gaan afknijpen om dit te bereiken.

Het effect laat zich al goed voelen, R134a is in een jaar tot ruim tweemaal zo duur geworden. De vraag in de autobranche zal niet snel afnemen, er rijden nog jarenlang heel veel auto’s met een airco waar R134a in moet. Zomaar die airco’s overschakelen op R1234yf mag niet, al zou het koeltechnisch wel kunnen.

Kort en goed, bijvullen van conventionele R134a airco’s wordt steeds duurder. En andersom, bij aircoservice behouden van de vulling die er nog in zit steeds belangrijker. Op www.amt.nl hebben we een whitepaper die daar uitvoerig op in gaat, hoe je zuinig kunt zijn bij aircoservice. Aanrader, dus.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels