artikel

Diagnosetips uit de praktijk: BMW 3 Serie met sluiting op de LIN-bus

Werkplaats & Onderhoud 9822

Diagnosespecialist Bjorn Scholten krijgt een BMW E90 3 Serie binnen. De auto weigert te starten en geeft op de boordcomputer de melding: ‘Engine start fault’ met de opmerking: ‘Please open and close the driver’s door. Remove and insert the remote control into the ignition lock. In case of repeat occurrence, have the system checked by your BMW Service.’ Wat is er aan de hand?

Diagnosetips uit de praktijk: BMW 3 Serie met sluiting op de LIN-bus
Het temperatuurverschil van bijna tien graden Celcius op de deurgreep, gemeten tussen de linker- en rechterhelft, verraadt een hoog stroomverbruik.

Bjorn volgt de aanwijzing die de boordcomputer geeft, maar dat heeft geen effect. Wel valt hem op dat de radio, verlichting en centrale deurvergrendeling wel werken, maar het stuurslot (ELV) niet. Dat verklaart ook waarom de auto niet wil starten.
Bjorn: “Ik heb de Auto-Scan aangesloten en heb de toestand van de stuurapparaten bekeken. Dat geeft alvast een eerste indruk.”

Oranje eenheden hebben een of meerdere storingen. Op de CAS zit een storing. Het niet-werkende stuurslot zit hierop aangesloten.

Oranje eenheden hebben een of meerdere storingen. Op de CAS zit een storing. Het niet-werkende stuurslot zit hierop aangesloten.

Bjorn ziet ook veel foutcodes, waaronder een CAS kabelstoring ELV op het stuurslot. Hij besluit de Automotive-scope aan te sluiten en start met de communicatie van de ELV. Deze loopt over de LIN-bus. “Het meten gaat hier relatief gemakkelijk omdat tussen de CAS en ELV een stekkerverbinding zit”, zegt de diagnosetechnicus. Hij ziet met de scope al snel dat er geen communicatie plaatsvindt op het moment dat de sleutel van de BMW in het contact wordt gestoken.

Infraroodthermometer

Bjorn: “Andere systemen die met de LIN-bus communiceren, zijn onder meer BMW’s Comfort Access, ook wel Keyless Entry. Deze lijkt ook niet te werken, en ik weet dat de deurgrepen bij deze auto’s vaker voor problemen zorgen met betrekking tot lekstroom.”

Bjorn kan met het originele elektrische schema van BMW snel de stekkerverbinding (X10254) op de ELV (M137a) vinden.

Bjorn kan met het originele elektrische schema van BMW snel de stekkerverbinding (X10254) op de ELV (M137a) vinden.

Of dat ook nu speelt, gaat Bjorn verder uitzoeken. Hij pakt een van zijn andere favoriete diagnosetools erbij, de infrarood thermometer.“Het valt me op dat er een verschil van ruim tien graden Celsius zichtbaar is tussen het linker- en rechtergedeelte van de deurgreep”, licht Bjorn toe. Hij besluit de deurgreep te demonteren om te kijken wat er mis kan zijn.

Deurgreep

Drie draden op de deurgreep. Massa, voeding en een LIN-bus aansluiting.

Drie draden op de deurgreep. Massa, voeding en een LIN-bus aansluiting.

Op de handgreep zit een voeding, een massa en een LIN-bus-aansluiting, zoals het schema aangeeft. Helaas is er geen communicatie tussen CAS en de Comfort Access. Nadat Bjorn de stekker van de deurgreep afhaalt, is er echter weer communicatie. De auto gaat weer op contact, het stuurslot wordt vrijgegeven en de motor start weer. Bjorn: “Een intern defect van de deurgreep trekt de LIN-bus naar massa, en dat houdt de storing in de greep.”

Bjorn bestelt een nieuwe deurgreep en na binnenkomst sluit hij deze aan. Ook nu blijft de storing weg. “Ik maak nog even een nieuwe auto-scan om te kijken of de auto weer storingsvrij is. Dat is het geval, op een voor deze storing niet relevante foutcode in de DDE na.” De klant wordt ingelicht, en de herstelde BMW wordt perfect functionerend weer afgeleverd.
Bjorn maakte van deze bijzondere storing veel meer foto’s dan we hier kwijt kunnen.

Lees meer diagnosetips uit de praktijk

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels