artikel

Opgelost op Garageforum: Audi A6 met sporadisch startprobleem

Werkplaats & Onderhoud 8266

AMT Garageforumlid ‘RC2’ heeft een Audi A6 van bouwjaar 2000 met 2.5 V6 TDI, motorcode AKE, in de werkplaats staan. De motor valt na het aanslaan direct stil. Bij een tweede startpoging slaat de motor helemaal niet meer aan. De klant rijdt al 50.000 km lang met dit sporadisch voorkomende probleem. Wat is er aan de hand?

Opgelost op Garageforum: Audi A6 met sporadisch startprobleem
Slijtagegroeven op de plunjer van de inspuitvervroegingsregeling.

“De auto is al bij verschillende autobedrijven geweest, maar het probleem is nog niet opgelost. Telkens als de hogedrukpomp wordt ontlucht, slaat de motor weer goed aan. Er staan geen foutcodes in het geheugen en het probleem heeft zich nog niet voorgedaan wanneer de auto in de werkplaats staat. Dat maakt het meten erg lastig”, zegt RC2.

“De Audi heeft een keurig brandstofverbruik van 7,5 liter diesel op 100 kilometer. En verbruikt maximaal een halve liter olie op 15.000 kilometer. De auto wordt volgens het serviceplan onderhouden.”

De ECU is niet vervangen (zie stempel fabrikant), maar werd afgekit met siliconenkit en vastgeschroefd met niet-originele schroeven.

De ECU is niet vervangen (zie stempel fabrikant), maar werd afgekit met siliconenkit en vastgeschroefd met niet-originele schroeven.

Bekend probleem?

RC2: “Er zijn al vele onderdelen, onder het mom van ‘bekend probleem’ preventief vervangen of gereviseerd, zoals: de elektrische opvoerpomp, de printplaat bij volledige revisie van de VP44-hogedrukpomp, de nokkenassen, het terugslagklepje voor brandstof bovenop het brandstoffilter. Het probleem blijft zich helaas voordoen.”

Compressietest

De behuizing is overgespoten en de merktekens van de fabrikant zijn hierdoor niet goed zichtbaar.

De behuizing is overgespoten en de merktekens van de fabrikant zijn hierdoor niet goed zichtbaar.

Matronix is de eerste met een reactie en vraagt: “Is na de revisie van de VP44 hogedrukpomp de compressie gemeten en de accu gecontroleerd?” RC2 reageert snel: “De compressie is gemeten en de waardes waren goed, evenals de accu. De auto rookt niet en de prestaties zijn goed.”

Defecte verstuiver?

Zowel Matronix als Martijn83 vermoeden dat lucht in het hogedruksysteem een oorzaak van het probleem kan zijn. Martijn83 vraagt: “Doet het probleem zich voor als de auto lang stil heeft gestaan?Met een defecte verstuiver kan lucht via de verstuiver in het systeem komen.”

RC2 reageert: “Ik heb de auto mee gehad en hem een week stil laten staan, na deze periode sloeg de motor gewoon goed aan. Daarbij maakt het niveau in de brandstoftank geen verschil.”

De defecte onderdelen uiteen gelegd: behuizing, alle afdichtingen, plunjer en ECU.

De defecte onderdelen uiteen gelegd: behuizing, alle afdichtingen, plunjer en ECU.

“Is er misschien aan de afstelling van de pomp geknutseld, waardoor er lucht in het systeem is gekomen?” vraagt Matronix zich af.

“Het probleem deed zich een half jaar voor de pomprevisie al voor. Het systeem is toen ontlucht en de auto heeft vervolgens weer 10.000 kilometer probleemloos gereden”, antwoordt RC2. “Het startprobleem doet zich vooral voor wanneer de auto bergop geparkeerd staat.”

Verkeerd gereviseerd

Een paar dagen later reageert RC2 met de oplossing: “Ik denk dat via een van de dichtingen valse lucht wordt aangezogen in het lagedrukcircuit van de VP44. Ik heb in overleg met een Bosch dieselspecialist de pomp weer uitgebouwd en opengemaakt.”

“Tot mijn verbazing zie ik dat de printplaat is gerepareerd, en niet vervangen is. Daarnaast is de pomp overgespoten en zijn belangrijke data van de fabrikant niet meer afleesbaar. Verder zie ik diverse versleten onderdelen. De plunjer en het pomphuis hebben slijtagegroeven, de afdichtingen zijn niet goed en de ECU is wellicht defect, want deze valt niet uit te lezen.

De revisie blijkt dus niet naar behoren te zijn uitgevoerd en de VP44-hogedrukpomp is de veroorzaker van de ellende”, zegt RC2. Nadat hij een nieuwe hogedrukpomp heeft gemonteerd, functioneert de Audi A6 weer zoals het hoort.

Lees het hele topic op AMT Gargaforum

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels