artikel

GMTO-storingsdiagnose: Fiat Ducato met gasklepgebrek

Werkplaats & Onderhoud 5209

Een Fiat Ducato camper meldt zich bij een autobedrijf voor de APK. Het gaat om een 2.3 JTD uit 2011 met nog maar 37.000 km op de teller. Tijdens de keuring geeft de camper een emissiegerelateerde foutcode. Die verhelpen blijkt lastig. Door slim te meten en met een beetje hulp van de GMTO-helpdesk lukt het toch.

GMTO-storingsdiagnose: Fiat Ducato met gasklepgebrek
Het Fiat Ducato-chassis is populair bij camperbouwers. Niet vreemd, Fiat bouwt voor hen speciaal op camperbouw voorbereide chassis-cabines. In dit geval werd de GMTO helpdesk geconfronteerd met een emissiegerelateerde storing op de 2.3 JTD motor.

De camper komt als een nieuwe klant binnen bij het autobedrijf. Tijdens de APK worden de foutcodes uitgelezen. Hier komt fout P0638 naar voren: ‘Gasklepregeleenheid, onaannemelijk signaal’. Het bedrijf heeft nu twee keuzes: 1: foutcode wissen en een roetmeting uitvoeren. Indien goed en de foutcode komt niet terug, ben je klaar.

Keuze 2: reparatieadvies opgeven aan de klant. Het garagebedrijf kiest voor het laatste. De gasklep wordt geïnspecteerd en blijkt ernstig vervuild en in slechte staat. Het bedrijf monteert een nieuwe (originele) gasklep. Eind goed, al goed. De foutcode blijft weg, probleem opgelost.

Ducato toch weer terug

Het is de nachtmerrie van veel techneuten: de klant ging blij weg, maar komt toch weer terug met problemen. Zo ook de eigenaar van de Ducato. Nu brandt het motorstoringslampje. Na het uitlezen van het motormanagement blijkt de foutcode P0638 weer terug te zijn. Vervelend natuurlijk.

Het garagebedrijf gaat opnieuw aan de slag. Als eerste wist het de foutcode. Die komt niet meteen terug. Maar een paar dagen later staat de fout er weer in. Het is dus ook nog eens een af-en-toe-storing.

‘we konden aantonen dat de nieuwe klep defect was’

Aan de slag

Het autobedrijf besluit te gaan meten. Aangezien de fout is teruggekomen, zou je kunnen denken dat de gasklep onterecht vervangen is. Om dit uit te sluiten, begint de diagnosetechnicus van het bedrijf daar.

Het gaat om een 3-draads gasklep.De drie draden zijn voor voeding, massa en een indirect aanstuursignaal voor de elektromotor. Dat betekent dat de eindtrap van de elektromotor in de gasklepmodule zelf zit. Door te meten kan worden uitgezocht of het probleem in de gasklep zelf, de bedrading, de ECU of in geen van allen zit. In dat laatste geval moet de oorzaak van de foutcode ergens anders gezocht worden.

Met behulp van een zogeheten streamermeting legt hij de signalen vast, zoals in de eerste afbeelding. Hij stuurt ze ter beoordeling door naar de GMTO-helpdesk. Op kanaal 1 (rood) is het gasklepsignaal (sturing) te zien. Dit signaal hoort er continu hetzelfde uit te zien, maar te zien is dat het met vaste regelmaat compleet verandert. De voeding en massa zijn wel stabiel.

Verklaring van de meting

Meting aan de 3-draads gasklep- module van de Fiat Ducato. Voeding en massa tonen een normaal beeld, het stuursignaal niet. Dat zakt steeds opnieuw naar een lage spanning.

Meting aan de 3-draads gasklep-module van de Fiat Ducato. Voeding en massa tonen een normaal beeld, het stuursignaal niet. Dat zakt steeds opnieuw naar een lage spanning.

In de volgende metingen zoomen we in op een deel van de totale meting. Het voordeel van een streamermeting is dat er voor een langere tijd met hoge nauwkeurigheid gemeten wordt. Wanneer je inzoomt, houdt het signaal een hoge resolutie. Allereerst zoomen we in op de gasklepsturing.

De meting van de gasklepsturing is gemaakt op de signaaldraad van de gasklep. Bij indirecte sturingen, zoals bijvoorbeeld ook bij de ontsteking, komt het 12 volt spanningsniveau uit het component, in dit geval de gasklepmodule.

De voeding wordt intern afgetakt. Vervolgens legt de motor-ECU deze spanning aan massa en ontstaat er een signaal waarmee de gasklep weet hoe de elektromotor gestuurd moet worden. Weten dat deze sturing zo werkt, is essentieel.

Naar 1,3 volt

Het gasklepstuursignaal ingezoomd. Als de voedingsspanning wegvalt, stuurt de motor-ECU nog even door. De spanning van 1,3 V is een diagnosespanning van de motor-ECU om te zien waar z’n signaal is gebleven. Wat is hier aan de hand?

Het gasklepstuursignaal ingezoomd. Als de voedingsspanning wegvalt, stuurt de motor-ECU nog even door. De spanning van 1,3 V is een diagnosespanning van de motor-ECU om te zien waar z’n signaal is gebleven. Wat is hier aan de hand?

Vervolgens is in het signaal te zien dat het plotseling omlaag valt. Er blijft dan nog ongeveer 1,3 volt over. Dat is een vreemde waarde. Echter, bij veel componenten komt er een off-setspanning wanneer een signaal weg valt.

Dit is een diagnosespanning van de motor-ECU om te zien waar z’n signaal is gebleven. Bij massasluiting wordt deze diagnosespanning ook naar massa getrokken en kan er een specifieke massasluitingfoutcode geschreven worden. Deze spanning is dus afkomstig uit de motor-ECU ter controle.

Op het moment dat de diagnosespanning begint, is te zien dat de motor-ECU nog heel even doorschakelt. De motor-ECU wil dus wel, maar ziet dat er geen massasluiting is en dat zijn sturing geen effect heeft. Er wordt ook goed massa geschakeld (0 volt). Bedrading en ECU zijn hiermee uitgesloten.

Uiteindelijk komt de voeding/signaalspanning door de gasklep weer terug en begint het sturen weer. Tot het weer misgaat. Dit gaat zo door in een vaste frequentie zolang de storing aanwezig is. Het was ten slotte een af-en-toe-storing.

De 2.3 JTD Fiat dieselmotor.

Diagnoseconclusie

De meting die tijdens de aanwezigheid van het probleem gemaakt is, laat zien dat er wel een goede sturing kan zijn, maar dat de voeding/signaalspanning, die van de gasklep moet komen, wegvalt. De ECU en bedrading zijn in orde en de ECU wil ook sturen, dus daar zit geen probleem.

De voeding en massa blijven stabiel, dus de voorwaarden voor de gasklep om te kunnen functioneren blijven ook aanwezig. Conclusie: de gasklepelektronica kampt met een af-en-toe-defect!

GMTO geeft je de oplossing

Sinds de auto vol zit met geavanceerde elektronica, kampt de werkplaats nogal eens met moeilijk op-losbare storingen. GMTO helpt regelmatig autobedrijven bij lastige defecten uit de brand. Deze ‘praktijkstoringen’ zijn natuurlijk ook voor jou leerzaam. GMTO pakt hier een lastig probleem beet en behandelt stap voor stap de storingsdiagnose.

GMTO Opleidingen
Tel: 072-5622407
www.gmto.nl
johnphilips@gmto.nl

De nieuwe gasklep?

Maar nu komt het: de gasklep is origineel en net nieuw! Ga daar maar eens verhaal op halen. Belangrijk is nu om goed te kunnen aantonen dat de gasklep echt defect is, en dat kan dankzij deze metingen. Zo gezegd, zo gedaan.

Achteraf zegt de garagist hierover tegen de helpdesk: “De camper rijdt alweer enige dagen probleemloos rond na het vervangen van de gasklep.

En de Fiat-dealer heeft de gasklep voor garantie teruggenomen, omdat wij met de scoopmetingen en een duidelijk verhaal voor 100 procent konden aantonen dat de nieuwe klep defect was. Zo is weer bewezen dat meten en geduld worden beloond. Bedankt voor de ondersteuning!”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels