artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Mercedes-Benz B-Klasse stottert

Werkplaats & Onderhoud 4

Bij een Mercedes-Benz B-Klasse, bouwjaar 2012 met 1.6 benzinemotor en motorcode M270.910, ontstaat schade nadat een vrachtwagen een grote kroonmoer verliest. Onderweg naar het schadebedrijf merkt de eigenaar op dat de motor stottert en niet boven 3.000 tpm uitkomt. De schade aan de ophanging wordt hersteld, voor het stotteren brengt het schadebedrijf de auto naar een Mercedes-Benz-dealer.

Diagnosetips uit de praktijk: Mercedes-Benz B-Klasse stottert
Wanneer Iwan inzoomt op het scopebeeld ziet hij dat de krukassensor soms het BDP-signaal niet registreert. Verder ziet het signaal er goed uit.

De dealer begint met het uitlezen van het geheugen. Er staan in het motormanagement twee foutcodes die betrekking hebben op de krukassensor. De krukassensor wordt eerst vervangen. Als blijkt dat dit niet de oplossing is, wordt het motormanagementsysteem vervangen. Maar ook dit is niet de oplossing, de foutcodes blijven in het systeem staan.

Foutmelding en MIL gaat branden

Terug naar het probleem. De motor draait tot 3.000 tpm prima. Bij accelereren begint de motor tussen 3.000 en 3.500 tpm te schokken en onregelmatig te draaien. Bij meer gas geven schakelt de transmissie terug, de versnellingsbak werkt dus goed. Boven 4.000 tpm is er geen vermogen meer. Bij gas los pakt de motor tussen 2.000 en 2.500 tpm weer op, maar begint bij 3.000 tpm weer te schokken. Soms ontstaat er een foutmelding en begint het oranje MIL te branden.

De foutcode P0339 wijst op de krukassensor, maar als het krukassignaal op de scope wordt bekeken, blijft het krukassignaal aanwezig. Het brandstofsignaal van de eerste cilinder valt wel weg boven 4.000 tpm, om bij 3.000 à 3.500 tpm weer terug te komen. Het lijkt erop dat de motor in noodloop draait. Aangezien het een verzekeringskwestie is, wordt de auto, op aanraden van de schade-expert, naar autobedrijf Wout Bouman gebracht.

Vierkanaals-scope

Iwan Kennis, diagnosetechnicus bij Wout Bouman: “In overleg met de schade-expert hebben we besloten om een basisdiagnose uit te voeren, afhankelijk van de uitkomst doen we dan een reparatievoorstel.” Iwan sluit de Mercedes aan op een vierkanaals-scope en controleert het signaal bij de ECU, krukassignaal en de voeding en massa op de krukassensor. “Het scopebeeld ziet er goed uit. Het voedingssignaal heeft hier en daar wat ontstekingsinvloeden, maar daar verwacht ik geen problemen mee”, zegt Iwan.

“Ik gebruik een automotive labscope in plaats van een handscope. Het voordeel van deze scope is dat ik het signaal op kan slaan. Zodra ik op een triggerknop druk, onthoudt de scope het gemeten signaal van een aantal seconden voor- en nadat ik de knop heb ingedrukt. Hierdoor kan ik dus precies zien wat er gebeurt op het moment van de storing”, legt Iwan uit. Hij sluit de scope aan en maakt een proefrit. Wanneer de auto schokt slaat hij het scopebeeld op. “Het MIL begint ook te branden tijdens de proefrit. Uitlezen geeft dezelfde foutcode als bij de dealer.”

Geen BDP-markering

Maanddossier

Benieuwd welk toerental live-data aangeeft met een losgekoppelde krukassensor? Bekijk het in het maanddossier.

“Wanneer ik inzoom op het opgeslagen scope-beeld zie ik dat de BDP-markering soms niet wordt gezien. De twee missende tanden op het vliegwiel geven af en toe een puls.” Iwan controleert of er nog andere beschadigingen zijn op het vliegwiel, maar er zitten telkens 58 tanden tussen de BDP-markeringen in. “Dit is dus goed.”

De schade-expert had vermeld dat de motor-ECU en de krukassensor zijn vervangen. Iwan: “We wilden er achter komen waarom deze onderdelen zijn vervangen. Fabrikanten verzinnen vaak softwarematige oplossingen om problemen met sensoren op te vangen. Hierdoor kan de motor nog wel functioneren, maar vaak met beperkt motorvermogen. Dit is bij de Mercedes ook het geval. Als ik in live-data naar het toerental met een losgekoppelde krukassensor kijk, zie ik een toerental staan. Dit maakt het storingen zoeken steeds lastiger, omdat dit ‘valse’ informatie is. Dit is namelijk een berekende waarde. Je kan dus niet altijd vertrouwen op live-data. Ik heb daarom de oude ECU weer gemonteerd.”

Reparatievoorstel

“Vervang het pulswiel”, geeft Iwan als advies aan de Mercedes-dealer. Nadat de dealer het pulswiel heeft vervangen, is het probleem inderdaad opgelost.

Reageer op dit artikel