artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Turbodruk te laag Volvo V70

Werkplaats & Onderhoud

Deze Volvo V70 2.4 D5 uit 2005 trekt geen sprintje meer. Zodra de bestuurder accelereert valt het vermogen weg en geeft het motormanagement aan dat de turbodruk te laag is. Frustrerend. Zeker omdat er niets aan de hand is als de auto het rustig aan mag doen.

Diagnosetips uit de praktijk: Turbodruk te laag Volvo V70

Het autobedrijf waar de Volvo staat komt niet uit de storing en contacteert de technische ondersteuning van Turbo’s Hoet. Ronald Sedney medewerker Turbo’s hoet: “Het lijkt erop dat er iets mis is met de regeling van de turbodruk. Maar laten we niet te snel oordelen. Uit ervaring weten we dat het verstandig is om onbevooroordeeld onderzoek te doen. We vragen de klant om alle onderdelen van de turbodrukregeling te controleren.” Hij begint met de waarden van de turbodruksensor, die zijn in orde. Dan controleert hij de magneetklep van het vacuüm. De turbo heeft immers het vacuüm nodig om goed te kunnen functioneren. Ook de magneetklep functioneert zoals het hoort, want bij het starten van de motor komt er voldoende vacuüm van de pomp en de magneetklep geeft de juiste hoeveelheid vacuüm door naar de turbo. En de verstelling op de turbo verplaatst ook voldoende. Het lijkt dus allemaal in orde.

Controle tijdens de rit

Dan maar eens kijken hoe de auto reageert tijdens het rijden. De klant stelt de testkast in om de  gevraagde turbodruk, de werkelijke turbodruk en de aansturing van de magneetklep tijdens de rit weer te geven. “Zo kunnen we precies zien wat er gebeurt op het moment dat de storing werkelijk speelt. En ja hoor, bij flink accelereren valt ineens de turbodruk weg en treedt de storing in. Maar in de gevraagde data vinden we geen aanwijsbare reden voor het wegvallen van de turbodruk. Wat we wel zien dat is dat de spanning op de magneetklep in stand blijft totdat de storingscode naar voren komt. Dat betekent dat het motormanagement de turbo niet afregelt”, legt Sedney uit.

Vacuümmeter

Sedney: “Daar willen we het fijne van weten. Daarom vragen we de klant om een vacuümmeter tussen de turbo en de magneetklep te plaatsen om te zien of het vacuüm wegvalt. En inderdaad, zodra de klant het gas flink intrapt valt het vacuüm naar de turbo weg, waardoor logischerwijs het vermogen wegvalt en de motor in storing gaat. Maar de sturing op de magneetklep blijft gelijk. Dat betekent dat er ergens in het systeem een lekkage is.”

Advies

“We gaan op onderzoek uit naar dit type motor en ontdekken al snel dat er op deze auto vacuümgestuurde motorsteunen zijn gemonteerd. We adviseren de klant om dit systeem goed te controleren op lekkages. En dan blijkt inderdaad dat bij accelereren de motorsteun in werking treedt en daardoor het vacuüm wegvalt”, zegt Sedney. De klant monteert een nieuwe motorsteun en de storing is verholpen.

Sedney: “Dit komen wij overigens wel vaker tegen. In eerste instantie lijkt de turbo het probleem van een storing. Maar bij nader onderzoek blijkt toch dat een ander vacuümgestuurd systeem lekt waardoor de turbo niet meer voldoende vacuüm krijgt en niet meer voldoende wordt gestuurd.”

Reageer op dit artikel