nieuws

Volvo Dynamic Steering uitgebreid met nieuwe functies

Techniek 376

Volvo Trucks breidt zijn Volvo Dynamic Steering (VDS) uit met een Stability Assist en een Lane Keeping Assist. Beide systemen verkleinen de kans op een ongeval en bieden de chauffeur mee rijcomfort, zegt Volvo.

Volvo Dynamic Steering uitgebreid met nieuwe functies

Volvo Trucks introduceerde Dynamic Steering voor beter stuurgedrag, eenvoudiger manoeuvreren en meer comfort. Alledrie zaken die de kans op een ongeval met trucks verkleinen, zegt Volvo.

VDS is nu dus uitgebreid met Stability Assist en Lane Keeping Assist. Die moeten ongelukken nog beter helpen voorkomen. Hiervoor heeft Volvo Trucks een onderzoeksprogramma opgetuigd dat de meest voorkomende oorzaken van ongevallen in kaart brengt. De systemen helpen chauffeurs juist die oorzaken te vermijden.

Slippen voorkomen

“Stel je voor dat je op een natte en gladde weg rijdt en je dan opeens merkt dat de achterkant van de truck de grip op het asfalt kwijtraakt. Voordat dit een slippartij wordt, stuur je voorzichtig in de tegenovergestelde richting tot het gevaar is geweken. Dat is de manier waarop Volvo Dynamic Steering met Stability Assist werkt. Het grote verschil is dat het systeem het risico kan ontdekken en het voertuig kan stabiliseren, voordat de chauffeur merkt dat er iets aan de hand is”, legt Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks, uit.

Rijbaanmarkering

De tweede veiligheidsinnovatie Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist reikt de chauffeur de helpende hand wanneer het systeem detecteert dat de truck de rijbaanmarkering nadert. Met een lichte verdraaiing van het stuurwiel in de juiste richting en een korte trilling in het stuur wordt de chauffeur geattendeerd en kan hij de truck terugsturen naar de rijbaan.

Stuurweerstand aanpassen

Volvo Trucks breidt zijn Volvo Dynamic Steering (VDS) uit met een Stability Assist en een Lane Keeping Assist. Beide systemen verkleinen de kans op een ongeval en bieden de chauffeur mee rijcomfort, zegt Volvo.

De chauffeur kan nu de stuurweerstand naar smaak aanpassen.

Naast de 2 nieuwe chauffeursondersteunende systemen introduceert Volvo Trucks een veelgevraagde functie die zorgt dat de weerstand in het stuurwiel kan worden aangepast aan de individuele wensen van de chauffeur in trucks die zijn voorzien van Volvo Dynamic Steering. “Elke chauffeur heeft een andere perceptie over hoe licht of hoe zwaar het sturen moet gaan. Nu kan elke chauffeur de stuurweerstand precies aanpassen aan zijn wensen voor comfortabel, relaxed en veilig rijden. Dit is een heel praktische voorziening, vooral voor trucks die vaak door verschillende chauffeurs worden gereden”, zegt Carl Johan Almqvist.

Zo werkt Volvo Dynamic Steering:

  • Volvo Dynamic Steering is ontwikkeld om automatisch de oneffenheden in het wegdek te compenseren en de trillingen en onbedoelde stuurbewegingen op te heffen. Bij lage snelheden wordt de stuurweerstand met circa 75% verminderd, een groot voordeel bij achteruitrijden of als er weinig ruimte is. Het stuur keert automatisch terug naar de centrale positie zodra de greep van de chauffeur op het stuur lichter wordt. Bij hogere snelheden houdt de truck de richting vast, ook op slecht wegdek en bij sterke zijwind. Deze technologie is gebaseerd op hydraulische stuurbekrachtiging met de ondersteuning van een elektronisch geregelde motor die het sturen voortdurend aanpast en voor extra draaikracht zorgt wanneer dat nodig is.
  • Volvo Dynamic Steering met Stability Assist. Volvo Dynamic Steering werkt samen met de Electronic Stability Control van de truck. Sensoren in het chassis controleren voortdurend de gierhoek van de truck. Wanneer een lichte neiging tot slippen wordt gedetecteerd, activeert het systeem meteen. Het biedt een lichte ondersteuning bij het sturen in de tegenovergestelde richting, zodat het voertuig wordt gestabiliseerd.
  • Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist. Volvo Dynamic Steering werkt samen met Lane Keeping Support bij snelheden boven 55 km/u. Het systeem houdt de positie van de truck in de gaten met camera’s. Wanneer wordt gedetecteerd dat de truck buiten de gevolgde rijbaan dreigt te komen, helpt het systeem de chauffeur om terug te sturen naar de juiste richting. Als extra ondersteuning nodig is, wordt de chauffeur gewaarschuwd via een lichte trilling in het stuur in plaats van met een geluidssignaal.
  • Volvo Dynamic Steering met persoonlijke instellingen. Individuele afstelling van de stuurweerstand voor prettiger en comfortabeler rijden.

Reageer op dit artikel