nieuws

Recyclebare Michelins voor onze kinderen

Techniek 660

Dit jaar komen wereldwijd 1 miljard autobanden aan hun levenseind, denkt het World Business Council for Sustainable Development. Wat we daarmee doen? Je kunt het rubber vermalen en als grondbedekking gebruiken. Je kunt ze verbranden, of storten. Michelin stelt zich ten doel zijn banden 100 % herbruikbaar te maken. Ambitieus! Maar we moeten er nog wel even op wachten…

Recyclebare Michelins voor onze kinderen
Nog heeft Michelins conferentie Movin’on iets van een tentoonstelling over het vervoer voor morgen. Hoewel je er ook een hybride BMW i8 van vandaag kon proberen. (foto: Jimmy Hamelin)

Omdat autobanden met heel veel verschillende stoffen en processen worden gemaakt is die 100 % herbruikbaarheid van materialen zeker ambitieus. Tijdens zijn Movin’on 2018 conferentie maakt Michelin nu bekend over dertig jaar zo ver te willen zijn. Dertig jaar! In 2048, dat klinkt dan weer niet zo ambitieus.

Permanent lab

Ook vorig jaar was er in Montreal een Movin’on conferentie, opvolger van de Challenge Bibendum die voor het laatst in 2014 plaatsvond. Een tentoonstelling, destijds, van futuristische ideeën om vervoer milieuvriendelijker te maken. Michelin zette dat om in een permanent ‘laboratorium’, met een reeks partnerbedrijven. Dat heet dan Movin’on, een jaarlijkse conferentie laat zien waar ze mee bezig zijn.

Het groene Vision wiel van Michelin werd ook op de autoshow van Genève getoond. Met een uitstalkast erbij van alle natuurlijke of hergebruikte ingrediënten. (foto: Jimmy Hamelin)

Het wiel opnieuw uitgevonden

Best wel spectaculair bij de eerste Movin’on conferentie in 2017 was het Vision wiel. Een kunststof wiel zonder luchtband, met een snel verwisselbaar 3D geprint loopvlak erom. En ingebouwde elektronica, in een brede sortering natuurlijke en hergebruikte materialen.

Het computer-geprinte loopvlak zou hernieuwbaar zijn, de rest van het wiel volledig herbruikbaar. Het loopvlak is ook nog biologisch afbreekbaar. Zie ons bericht (en video) hierover, waarin we nog niets konden melden over eventuele productie van dit prototype. Maar dat schijnt nu dus in of nabij 2048 te worden.

Valt dus nog helemaal niet mee, om het wiel opnieuw uit te vinden

Natuur en hergebruik

Een uitkomst van het Movin’on laboratorium is dat Michelin vernieuwende startup bedrijven adopteert. Voor hergebruik van met name bandenrubber zou Lehigh Technologies gaan zorgen, een bedrijf dat gemicroniseerd rubberpoeder maakt. Dat Amerikaanse bedrijf is nu overgenomen door Michelin, en gaat een fabriek in Spanje bouwen.

Naast hergebruik moeten afbreekbare natuurlijke grondstoffen gaan helpen op weg naar die 100 % recycling van Michelins in 2048. Het bedrijf laat een tijdpad zien. Op dit moment bestaan banden voor 26 % uit natuurlijke grondstof, 2 % hergebruikt materiaal, en 72 % chemische producten. Veilig ver weg, over 20 jaar zou die verhouding naar 30/10/60 % omgebogen moeten zijn. Op weg naar over 30 jaar een 50/30/20 verhouding.

Dit zit er in grote lijnen in een autoband. We willen lage slijtage en rolweerstand, hoge grip bij elke temperatuur en weinig geluid. Alles bij elkaar vraagt dat een heel ingewikkelde formule.

Geen banden verbranden of storten

Veel meer natuurlijk en hergebruikt materiaal in banden dus. Voor recycling van banden wordt het verhaal als volgt. Nu 50 % hergebruik, 20 % omzetting in energie (verbranden, dus). En dan hou je 30 % over voor afvalstort. In 2038 moet dat 75 % hergebruik en 10 % gebruik voor energie worden. Om tien jaar daarna dan bij 100 % hergebruik van materialen te komen.

Valt dus nog helemaal niet mee, om het wiel opnieuw uit te vinden. We zijn er dan ook al een paar duizend jaar mee bezig, steeds betere wielen bedenken.

Reageer op dit artikel