nieuws

Wegdeklabel moet asfalt veiliger en schoner maken

Techniek 1006

Labels voor auto’s en banden kenden we al. Maar een label voor asfalt? Dat is er vanaf nu ook: de A348, in de provincie Gelderland, krijgt als eerste snelweg een wegdeklabel. Dit label categoriseert asfalt op stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. De auto-industrie en bandenfabrikanten volgen het initiatief nauwgezet.

Wegdeklabel moet asfalt veiliger en schoner maken

Nederland heeft een nieuwe primeur. Naast elektrische apparaten, woningen en auto’s is er nu ook een label voor wegdekken. Dit eerste gelabelde wegdek zal worden aangelegd op de A348 in de provincie Gelderland. Hoe lang gaat het wegdek mee? Is het wegdek veilig? Hoeveel rolweerstand heeft een auto om eroverheen te rijden?

Wegdeklabel te vergelijken met bandenlabel

Het wegdeklabel is te vergelijken met het bandenlabel: in één oogopslag wordt duidelijk hoe een wegdek scoort. Voor de veiligheid van een weg is het aspect stroefheid essentieel. Voor de leefbaarheid voor omwonenden is het band-wegdekgeluid belangrijk. De rolweerstand is van belang voor het milieu (CO₂-uitstoot) en voor de economie (brandstofverbruik). De levensduur is belangrijk voor de economie, het milieu en de omwonenden.

Wegdeklabels categoriseren wegdekken voor al deze aspecten: stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. Per categorie scoort een wegdek tussen de A en G.

Minder ongevallen en brandstofbesparing

Wegdeklabel

Wegdeklabels categoriseren wegdekken voor al deze aspecten: stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. Per categorie scoort een wegdek tussen de A en G.

Het label zal, zo is de verwachting, wegenbouwers en bandenleveranciers stimuleren om hun producten zo duurzaam, veilig en stil mogelijk te maken. Om die reden, zo zegt provincie Gelderland, kan ervan uit worden gegaan dat wegdeklabelling zal leiden tot:

  • Minder ongevallen. Het risico op ongevallen bij een (te) lage stroefheid is ca. 2-5 keer groter dan bij een goede stroefheid.
  • Minder geluidsschermen. Op dit moment staat er zo’n 400 km aan geluidsschermen in Nederland met een waarde van ca. 400 miljoen euro.
  • Brandstofbesparing. Het verlagen van de rolweerstand met ca. 10% levert een brandstofbesparing op van 1-2%.
  • CO₂-reductie. Bovengenoemde brandstofbesparing levert een CO₂-reductie op van 1.000 kton op jaarbasis.
    Betere besteding van belastinggeld.

A348 bij Arnhem

Op de A348 bij Arnhem wordt een wegdek gerealiseerd met het label CDBB. Dit wegdek is voornamelijk geoptimaliseerd voor een lange levensduur van minimaal 15 jaar en een aanzienlijk lagere rolweerstand dan het wegdek dat er op dit moment ligt. Dit wegdek wordt aangelegd in het weekend van 14 en 15 april 2018.

Het wegdeklabel is ontwikkeld door de Provincie Gelderland, Strukton Civiel, Vereniging Band en Milieu en de Universiteit Twente. Zij hebben in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de interactie tussen band en wegdek.

Reageer op dit artikel