nieuws

Bevoordeelt eCall het merkkanaal?

Techniek 2199

Geen grap, vanaf 1 april moet elk nieuw autotype voorzien zijn van eCall. Dodelijke ernst, want het zou mogelijk 2500 Europese verkeersdoden per jaar kunnen voorkomen. Door automatische melding van ernstige ongevallen, waarmee hulpdiensten 40 tot 50 % sneller ter plekke kunnen zijn. Maar zitten autofabrikanten daar ook tussen, bij die melding, om hun dealers te kunnen tippen dat er schadeherstel of een andere auto aangeboden kan worden?

Bevoordeelt eCall het merkkanaal?
Hulpdiensten krijgen via E-Call ook door of een verongelukte auto een gas- of waterstoftank aan boord heeft, of een accupakket, zodat ze daarop voorbereid kunnen zijn. (foto GM)

Omdat de autofabrikanten koepel ACEA een melding stuurt over invoering van eCall zou je dit kunnen denken. Er was ook sprake van bCall, toen aan de ontwikkeling van eCall werd begonnen. Een bCall bij pech onderweg, zodat zo snel mogelijk hulp zou verschijnen. Om pechslachtoffers buiten gevaar te brengen, en gevaar voor overig verkeer door pechvoertuigen weg te nemen.

Een bCall kon ook naar een dealerorganisatie gaan, niet alleen naar bergingsdiensten, Wegenwacht of andere hulpdiensten. Onafhankelijke bedrijven zouden buitenspel staan, wanneer autofabrikanten als het ware hun eigen adres in bCall voor hun auto’s konden schrijven. Kan dat ook in eCall?

Europese verplichting

Er is nog geen bCall standaard afgesproken in Europese regels om de verkeersveiligheid te bevorderen, bijvoorbeeld door TPMS verplicht te stellen. Volgens EU regeling 2015/758 is vanaf nu wel verplicht om nieuwe autotypes te voorzien van eCall.

Dit sluit weer aan op het geüniformeerde Europese alarmnummer 112. Daar zal eCall naartoe bellen met een ingebouwde mobiele telefoonverbinding. Automatisch bij een ernstige aanrijding, gedetecteerd door de sensor die al meet wanneer de airbags af moeten gaan. Handmatig een eCall uitsturen kan ook, als inzittenden niet te zwaar gewond zijn maar wel sprake is van een ernstig ongeval.

Meerdere merken hebben al in hun online diensten een alarmknop of -bericht, dat naar de centrale van de fabrikant gaat. Dat ontslaat ze niet van de plicht hiernaast eCall in te bouwen, waarmee alleen contact met een 112-centrale wordt gelegd.

eCall mag geen ritgegevens bewaren

Vastgelegde gegevens set

Er is bij eCall een spraakverbinding, naast een automatisch verzonden dataset. Zo kan de alarmcentrale spreken met slachtoffers die nog bij bewustzijn zijn. GPS functionaliteit geeft automatisch de positie van de auto door, twee voorgaande posities, en de rijrichting.

Verder wordt het voertuig geïdentificeerd aan de hand van het VIN-nummer. Aandrijvingssoort en aantal inzittenden wordt doorgegeven, gemeten ernst van de botsing (via vertragingssensor van airbagsysteem), en tijdstip van het ongeval.

Alleen voor officiële hulpdiensten

Dat alles wordt maar éénmaal naar de alarmcentrale gezonden. Een autofabrikant maximaal 94 bytes data toevoegen met noodzakelijk geachte bijzonderheden. Maar het is dus niet toegestaan dat het eCall systeem mede een merkgebonden organisatie of enig ander kanaal naast de 112-alarmcentrale van gegevens voorziet.

Evenmin is toegestaan dat het verplichte eCall continu (positie)gegevens verzend, of bij een ongeval zijn gegevens deelt met een online assistentiesysteem van of namens de autofabrikant. Het staat dus puur ten dienste van slachtofferhulp en verkeersveiligheid, zonder enige verbinding die het merkkanaal (of een ander commercieel kanaal) kan bevoordelen.

Reageer op dit artikel