nieuws

Je elektrische auto opladen én geld verdienen, kan dat?

Techniek 4149

Je hoort en leest het regelmatig: “Als onze energie ooit in de toekomst (grotendeels) duurzaam wordt opgewekt en we rijden (bijna) allemaal elektrisch, dan moet ons elektriciteitsnet omgezet zijn in een ‘smartgrid’.” Ooit in de toekomst? “Wij hebben dat smartgrid al. En wie een elektrische auto heeft, kan ervan profiteren”, zegt Vandebron. Daar willen we meer van weten.

Je elektrische auto opladen én geld verdienen, kan dat?
'Business Developer Elektrisch Rijden' bij Vandebron Fardau van der Galiën presenteert Slim Laden, waarmee Vandebron het elektriciteitsnetwerk een stukje ‘smarter’ maakt.

Eerst even over zo’n smartgrid. Als een groot deel van de automobilisten elektrisch gaat rijden krijgen we een probleem met onze elektriciteitsvoorziening. Als die elektromobilisten immers ’s avonds om zes uur thuis komen en hun auto aan de lader koppelen zou er zomaar te weinig capaciteit kunnen zijn. Een slim elektriciteitsnet zou dan vraag en antwoord op elkaar moeten afstemmen, maar de realisering daarvan leek toch echt iets voor de verdere toekomst.

Energiemarkt op zijn kop

Dan over Vandebron. Als start-up kondigde het drie jaar geleden aan de energiemarkt op zijn kop te zetten. Dat deed Vandebron door gebruikers van duurzame energie te koppelen aan aanbieders daarvan. Niet door een kabel te leggen tussen aanbieder en vrager, maar wel door consumenten zelf te laten kiezen van welke aanbieders zij duurzame stroom willen afnemen. Dat sloeg aan, Vandebron heeft inmiddels 120 medewerkers en 120.000 klanten.

Dia uit Vandebron’s presentatie. Het aanbod van duurzame energie valt niet samen met de vraag. Tot nu toe vangen fossiele energiecentrales dat probleem op. Slim Laden doet dat met duurzame energie.

Nuon als na-aper

Oh, en hoe dat koppelen van aanbieders en vragers van duurzame energie precies werkt? Dat zie je in deze video van Nuon over PowerPeers. “Een poging om ons na te apen”, zegt mede-oprichter Matthijs Guichelaar.

Geen opslag

Bijzonder is dat die aanbieders zelf de prijs bepalen van hun duurzame energie. Vandebron zet daar niets bovenop, maar berekent zijn afnemers een vast maandbedrag: € 6,25 voor stroom en duurzaam gas. Inmiddels biedt Vandebron ook een laadpas voor elektrisch rijders die op soortgelijke wijze werkt.

Meer volatiliteit

Goed, en dan nu de smartgrid. De opwekking van duurzame energie is afhankelijk van zon, wind en andere natuurlijke omstandigheden. De opbrengst varieert dus voortdurend. Volatiliteit heet dat. Hoe groter het aandeel duurzame energie in de stroomvoorziening, hoe groter die volatiliteit. Met de komst van steeds meer zonnepanelen en windmolenparken neemt de volatiliteit op het elektriciteitsnet dus toe.

Start-up Vandebron groeide in een paar jaar tijd naar 120 medewerkers.

Fossiele centrales lossen probleem op

Om die volatiliteit op te vangen moet netbeheerder Tennet continue bijsturen. Om dat mogelijk te maken geven aanbieders van stroom voortdurend aan tegen welke prijs ze kunnen bij- of afschakelen. Afhankelijk van de omstandigheden kan dat om extreem hoge kWh-prijzen gaan. Of eigenlijk MW-prijzen, want je kunt pas flexibiliteit aanbieden vanaf 1 MW. In de praktijk zijn het zo de niet-duurzame energiecentrales die de door duurzame energie voortgebrachte volatiliteit moeten oplossen.

Even stoppen met laden

Om dat te veranderen ontwikkelde Vandebron een app voor zijn elektrischrijdenklanten. Die kunnen daarop aangeven op welke tijdstippen in de week hun auto volgeladen moet zijn. Vandebron zorgt dat de batterij dan ook vol is, maar bepaalt zelf wanneer het beste moment is op de auto te laden. Soms staat die immers wel 10 uur aan de laadpaal, terwijl hij maar drie uur daadwerkelijk hoeft te laden.  Dat is belangrijk, want het stelt Vandebron in staat om netbeheerder Tennet op momenten dat er een tekort is, duurzame stroom aan te bieden. Hoe? Gewoon door het laden van honderden of zo nodig duizenden elektrische auto’s even stop te zetten. Zo zijn het niet meer alleen de fossiel gestookte centrales die voor de balans tussen vraag en aanbod moeten zorgen.

Besparen op laadkosten

Dat werkt met zogenoemde blokchain technologie, die in samenwerking met IBM ontwikkeld is. Iedere paar seconden beslist een algoritme namens Vandebron hoeveel flexibiliteit (stroom) er tegen de huidige prijs wordt ingezet om vraag en antwoord op het elektriciteitsnet in balans te brengen. Op die manier levert het onderbreken van het laden van elektrische auto’s dus geld op: “Rij je 25.000 km per jaar dan kun je hiermee op jaarbasis zo’n € 250,- op je stroomkosten besparen”, zegt Fardau van Galiën namens Vandebron.

Locatie van de Slim Laden-presentatie: Het Kromhout Museum in Amsterdam. “Niet toevallig gekozen”, zegt Fardau van der Galiën. “Want dit is waar verbrandingsmotoren thuishoren, in het museum.” Overmoed?

Alleen onderbreken

Klinkt goed, maar wat als je nu ineens onverwacht weg moet: “Dan zit je batterij altijd minstens voor 20% vol. Pas daarna onderbreken we het laden, afhankelijk van het moment dat je batterij weer vol moet zijn.”

En nog een puntje: € 250,- per jaar is mooi, maar als je hoogvoltagebatterij er sneller door slijt is het niet veel. “Dat doet hij niet”, weet Van der Galiën. “Wij onderbreken alleen het laden. We gebruiken de batterij niet om stroom te leveren. Hij maakt dus geen extra laad- en ontlaadcycli.”

Eerst een pilot

Op dit moment start Vandebron met een pilot met zo’n 300 klanten. Werkt het allemaal goed, dan komt dit zogenoemde Slim Laden voor een breder publiek beschikbaar. Het uiteindelijke doel: “Fossiele energiecentrales overbodig maken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels