nieuws

Veroorzaakt meer bewegen ‘veel meer’ CO2-uitstoot?

Techniek 3464

“We moeten meer bewegen”, zegt de gezondheidsraad. “Ik begrijp dat advies wel, maar het veroorzaakt veel meer CO2-uitstoot”, reageert een autojournalist op Facebook. Interessante gedachte, wat is eigenlijk de CO2-uitstoot per kilometer van een fietser? AMT zoekt het uit.

Veroorzaakt meer bewegen ‘veel meer’ CO2-uitstoot?
"Ik begrijp het advies wel, maar het veroorzaakt veel meer CO2-uitstoot", zegt een autojournalist. heeft hij gelijk?

Bij dat uitzoeken krijgen we hulp van een rapport van de ECF. De rapportschrijvers op hun beurt kregen weer hulp van Pimentel en Pimentel, die in 2008 een wetenschappelijke verhandeling over dit onderwerp schreven. Als we dus liegen, dan liegen we in commissie.

Hoeveel energie verbruikt een fietser?

Eerste stap, hoeveel energie gebruikt een fietser? Bij een snelheid van 16 km/uur gebruikt een fietser 4 kilocalorieën per kg lichaamsgewicht per uur, zegt het rapport. Maar let op, iemand die stilzit gebruikt ook 1,5 kcal per kg. Die moeten we er dus aftrekken, zegt het rapport. Terecht, de CO2 in de adem van de bestuurder tellen we immers ook niet bij de CO2-uitstoot van de auto.

Het rapport rekent vervolgens met een volwassene van 70 kg. Dus: 70 x (4 – 1,5) = 175 kcal/uur. Deel dat door de 16 km die de fietser aflegt in dat uur, et voila: 11 kilocalorieën per km.

“Bewegen”, zegt de gezondheidsraad. Of moeten we juist stilzitten omdat de zeespiegel anders te snel stijgt?

Van kcal naar CO2

Die 11 kilocalorieën aan energie produceert het lichaam van de fietser door verbranding. Op de vraag hoeveel CO2 er vrijkomt bij die verbranding krijgen we hier een antwoord: 700 gram op 2000 kcal. Dus produceert de fietser 11 x (700/2000) = 3,85 gram/km.

Niet zeuren

Kortom, een fietser ademt 3,85 gram CO2 per kilometer meer uit dan een automobilist in dezelfde tijd doet. Doe ’s gek, we maken er 4 gram van. Dan nog lijkt het mij dat je over zo’n prutsbeetje niet moet zeuren. En zeker niet als autojournalist. Of toch, we hebben immers niet well-to-wheel gerekend…

Well-to-wheel

Ok, een fietser rijdt op brood, chocola, aardappelen, biefstuk, vruchtenyoghurt en wie weet wat allemaal. Kortom, op een mix van een groot aantal uiteenlopende brandstoffen. En de CO2-intensiteit van die brandstoffen verschilt enorm. Voor de duidelijkheid: CO2-intensiteit is de hoeveelheid CO2 die vrijkomt per kcal geproduceerd voedsel. Het ECF-rapport schrijft: “Als de fietser zijn extra calorieën volledig uit rundvlees zou halen zou hij uitkomen op 157 gram CO2/km. Zou hij dat doen op sojabonen, dan is zijn uitstoot maar 0,8 gram CO2/km.

Gemiddeld EU-dieet

De fietser doet geen van beide. Hij fietst namelijk op het dieet van de gemiddelde EU-burger. Die neemt dagelijks 3466 kcal in, en dat is goed voor 1,83 ton CO2 per jaar. Kortom, bij de productie van een kilocalorie ‘fietsbrandstof’ komt 1,44 gram CO2 vrij. 11 kcal/km komt dus neer op 16 gram CO2/km.

Plaatje uit het ECF-rapport. Calorieën uit rundvlees veroorzaken bij de voedselproductie meer dan 100 keer zoveel CO2-uitstoot als calorieën uit mais. Als we massaal overgaan op een dieet van alleen maar rundvlees, krijgt de autojournalist nog bijna gelijk.

Alles optellen

Leuk en aardig zal de autojournalist zeggen, maar de fiets moet eerst geproduceerd worden, en ook daar komt CO2 bij vrij. Helemaal waar: 5 gram/km voor productie en onderhoud, zegt het ECF-rapport. Dat brengt het totaal dan op: 4 gram uitgeademde CO2 plus 16 gram voor de productie van het extra eten en 5 gram voor de productie van de fiets. Dat maakt 25 gram CO2/km.

Eerlijk is eerlijk

Tja, en als je de productie van brandstof en voertuig meerekent, dan ga je met de auto al snel over de 250 gram. Dus sorry autojournalist, maar eerlijk is eerlijk. Wie voor beweging kiest, de auto laat staan en op de fiets stapt, reduceert zijn CO2-uitstoot per km al gauw met een factortje 10. In plaats van ‘heel veel’ CO2 uitstoot te veroorzaken, zou bewegen de CO2-uitstoot dus wel eens sterk kunnen verminderen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels