nieuws

Tesla Model 3 als de elektrische T-Ford?

Techniek 4346

Na drie jaar wachten zijn de eerste Model 3’s bij Tesla afgeleverd. De eerste betaalbare e-auto voor de massa, zo werd het kleinere Tesla model afgeschilderd. Ook nu weer spreken sommigen van het begin van een omwenteling. Parallellen met de T-Ford zijn er. Wordt het net zo’n revolutie?

Tesla Model 3 als de elektrische T-Ford?
Dezelfde vormgeving als een Model S, maar dan 27 cm korter. Wat maar liefst de helft van de opgegeven bagageruimte kost, voor en achter gecombineerd blijft 396 liter over.

Wie ook maar iets van autohistorie weet, kent de verhalen over het begin van massaproductie. De eerste lopende band, waar Henry Ford grote aantallen auto’s wist te produceren die de massa zich echt kon veroorloven. De rest is historie.

De doorbraak

Zestien miljoen Model T Fords in bijna twintig jaar, vanaf najaar 1908, voor een prijs die door de jaren zakte van 500 naar 290 dollar. Begin van de massamotorisering in de VS, waar wij in Europa pas na de Tweede Wereldoorlog echt aan toe kwamen.

Een basisprijs van 35.000 dollar is al niet echt goedkoop

Dit najaar moet de productie van Tesla’s Model 3 op stoom komen. Via 100 stuks in augustus en 1500 in september naar maandelijks 20.000 vanaf december. Met een kwart miljoen ‘kleine’ Tesla’s per jaar zou het merk serieus gaan meetellen op de automarkt.

Tesla Model 3

Al zeer uiteenlopend gewaardeerd, minimalistisch dashboard met alleen een touchscreen beeldscherm. BMW/Mini was er heel snel achter dat één groot instrument middenin leuk staat maar niet praktisch is.

Hoe bereikbaar is Model 3?

Uiterlijk lijkt de Model 3 sterk op de bekende Model S, met zijn kleinere afmetingen ziet hij er zelfs eleganter en beter uit, denken wij. Het scheelt in de lengte ruwweg drie decimeter met een Model S, daarmee is Model 3 naar onze begrippen nog altijd een flinke middenklasser.

De vanaf-prijs voor het basismodel bedraagt $ 35.000, zoals aanvankelijk beloofd. Een stukje goedkoper dan de compacte Chevrolet Bolt, ofwel onze elektrische Opel Ampera-e. Die moet in de VS $ 2500 meer opbrengen. Alleen wordt dat basismodel bij Tesla pas volgend jaar geproduceerd…

Geduld en geld

Bovendien komen eerst klanten aan de beurt die al besteld hebben. Volgens Tesla zijn er dat een half miljoen. In de VS geven ze al aan dat wie vandaag bestelt ($ 1.500,- aanbetalen) de aflevering pas over 12 tot 18 maanden tegemoet kan zien. Volgens plan begint de export tweede helft 2018.

Nu hebben we hier in Nederland nog zoiets vervelend als BTW. Ook op e-auto’s. De Bolt/Ampera kost in de VS vanaf $ 37.500, hier € 40.995. In verhouding zou een Model 3 dan tenminste op bijna € 39.000 komen. Wel iets meer dan de gemiddelde nieuwe-autokoper besteed.

$ 5000 voor een software upgrade?!

… veel geld

In standaard uitvoering heeft de Model 3 één motor achterin en een beloofd rijbereik van 350 kilometer per acculading. Volgend jaar komen tweemotorige versies. De eerste productie krijgt een groter accupakket, goed voor 500 km. Maar batterijen zijn duur, deze optie kost $ 9000.

Voorlopig komt de kleine Tesla dus op minstens $ 44.000. Navigatie zit er standaard in, evenals een automatisch AEB-noodremsysteem, tweezone-airco en stoffen bekleding. Wil je meer luxe, zoals een glasdak, elektrische stoelverstelling en mistlampen, moet er nog $ 5000 op tafel komen.

U wilt wel een zwarte?

Tja, die Ford Model T, dat was toch “any color you like as long as it’s black”? Eh, nee, dat gold pas in latere modeljaren. Wel zo makkelijk bij serieproductie. Dacht ook Tesla. Een andere kleur kost $ 1000 extra.

Nog een dingetje: bij Tesla denk je vanzelf aan de befaamde Autopilot, semi-autonoom rijden. Daar is Model 3 op berekend, alle hardware zoals radar en camera’s zit er standaard in. Alleen nog de software bijbestellen om het te laten werken. Dat is weer $ 5000. Oké, we doen niet luxe, maar Autopilot en een kleurtje wil je wel. Met de grote batterij staat er al $ 50.000 op de nota.

Alternatieven

Ter vergelijking kost in de VS een doorsnee auto van gelijk formaat, zoals de Buick Regal die (nu nog) verwant is met een Opel Insignia, vanaf $ 27.000. Scheelt nogal, toch? Een Amerikaanse publicatie winkelde ook wat en kwam op een BMW 330i met accessoires voor ruim minder dan $ 50.000.

Tesla model 3

Voor 150 km extra rijbereik, semi-automatisch snelwegrijden met Autopilot en een Model 3 die niet zwart is $ 15.000 extra aftikken? Meent u dat serieus? Voor dat geld koop je in de VS al een hele serieuze nieuwe auto.

Eigen volk eerst

Wat ook niet direct vertrouwen oproept is dat Tesla de eerste 15 exemplaren van Model 3 uitlevert aan eigen personeel. Terwijl een paar honderdduizend klanten die aanbetaald hebben al een paar jaar wachten. Wie al een Tesla heeft komt hierna vooraan in die wachtrij.

Wil je om de massa te bereiken niet juist nieuwe klanten, eerder dan je vaste gasten? Krijgt eigen personeel voorrang als aanvullende eindcontrole? Even kijken of de productiekwaliteit al voldoende op peil is?

 

Verplettert Tesla de concurrentie?

Ford’s Model T werd meteen massaal gekocht, maar alternatieven waren er ook niet, en (bijna) niemand had al een auto. De jaarproductie liep uiteindelijk op naar twee miljoen(!). Dat zien we Tesla niet nadoen met de Model 3, als verhoopte ‘doorbraak van het elektrisch rijden’.

Elektrische T-Ford?

Hij is niet populair geprijsd, 350 km bereik in standaardversie is niet zo bijzonder. Niet in de VS, en niet hier. De vergelijking met de T-Ford gaat dus zo op het oog wel wat mank.  Maar ook in de VS moet het komen van subsidie op e-auto’s. Zomaar een vraagje: hoeveel zijn extra arbeidsplaatsen bij Tesla de klimaat-sceptische president daar waard? En zou de Model 3 dan echt voor die elektrische doorbraak zorgen, waar het de Chevrolet Bolt niet lukte?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels