nieuws

Moderne kabelboom vormt kleurrijk complex

Techniek 860

De kabelboom vormt het zenuwstelsel van de auto. Het aantal functies dat de kabelboom moet aansturen, blijft maar groeien. Daar komt bij dat nu zelfs bij auto’s van hetzelfde merk en model toch verschillende kabelbomen mogelijk zijn, dankzij klantspecifieke uitvoeringen. Volkswagen zet een boom op over kabelbomen.

Moderne kabelboom vormt kleurrijk complex

Elke Volkswagen heeft tegenwoordig zijn eigen, op de klantwens afgestemde kabelboom waarmee vele functies voor onder meer veiligheid, comfort en infotainment worden aangestuurd. Er zijn miljarden unieke varianten – één voor elke Polo, Golf en Passat.

Interessante feiten over de kabelboom

  • Voorbeelden van verschillende soorten kabels die VW gebruikt voor zijn kabelbomen.

    Voorbeelden van verschillende soorten kabels die VW gebruikt voor zijn kabelbomen.

    De Volkswagen Golf I had in 1980 slechts 191 kabels die – als je ze aan elkaar zou knopen – een totale lengte hadden van 214 meter. De nieuwste generatie van de Golf heeft bijna duizend kabels, met een totale lengte van zo’n 1,6 kilometer.

  • Afhankelijk van de uitrusting had Volkswagen voor de Golf 1 uit 1980 zo’n 460 verschillende draadbomen beschikbaar. Als Volkswagen tegenwoordig een Polo, Tiguan of Touran bouwt, heeft elke auto zijn eigen specifieke kabelboom. Die worden ‘just in time’ bij de lopende band wordt aangeleverd.
  • In theorie zijn er alleen al voor de vernieuwde Golf zo’n 425 miljard unieke varianten leverbaar. Die voldoen exact aan de wensen en de eisen van de klant. Zo zou het maar zo kunnen dat er in de hele geschiedenis van deze modelgeneratie maar één kabelboom met exact dezelfde specificaties wordt gefabriceerd.

Kabelboom wordt steeds lichter

De kabelboom wordt steeds lichter, ondanks dat er meer functies mee moeten worden aangestuurd. Zo is de samenstelling van de kern van een stroomdraad bij VW verminderd van 0,35 (koper) tot 0,13 (koper-tin) per vierkante millimeter. Ook worden nieuwe soorten koper-blik legeringen gebruikt. Dat levert een gewichtsreducering op tot een halve kilo, zegt VW.
Tegenwoordig kan één signaaldraad van een millimeter dikte – vergelijkbaar met een streng van veertien menselijke haren – bestaan uit zeven kabels inclusief isolatie.

  • Het complete elektrische systeem van de huidige generatie Golf.

    Het complete elektrische systeem van de huidige generatie Golf.

    Alle kabels moeten goed werken, zowel bij minus 40 graden als bij plus 200 graden. Afhankelijk van het gebied waarin de auto wordt gebruikt, bepaalt Volkswagen of de componenten verzinkt, verzilverd of zelfs verguld worden.

  • De grootste vijand van draadbomen is water. De meest extreme test die Volkswagen hanteert is een emmer water die in de voetenruimte van een auto wordt leeggegoten. Daarmee simuleert Volkswagen de sneeuw van de Canadese winter aan de schoenen van de bewoners.
  • Onder het motto ‘form follows function’ worden auto’s tegenwoordig om de bekabeling heen ontworpen.
  • Volkswagen houdt met de ontwikkeling van nieuwe modellen nu al rekening met systemen die autonoom rijden mogelijk maken. De bekabeling moet bij deze systemen voldoen aan de hoogste eisen en wordt dubbel uitgevoerd voor een nog hogere betrouwbaarheid die de veiligheid voor personen in en rond de auto garanderen.
  • Volkswagen monteert in de modellen van de toekomst steeds meer bedrading die toch lichter is en minder ruimte inneemt.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels