nieuws

BASF presenteert de kleurtrendcollectie 2017-2018

Techniek 771

De designers van BASF voorspellen de kleurtrends van de toekomst. Met ‘Translucid’, de actuele kleurtrendcollectie voor de auto-industrie, laat BASF zien welke kleuren over drie tot vijf jaar populair zullen zijn bij autokopers. Hoewel het nog even zal duren voordat de nieuwe autokleuren in serieproductie worden toegepast, is Glasurit, het autolakmerk van BASF, nu al aan de slag om ervoor te zorgen dat er een perfecte reparatieoplossing beschikbaar is zodra de nieuwe kleuren op de markt komen.

BASF presenteert de kleurtrendcollectie 2017-2018

De behoefte aan een wereld met meer structuur en transparantie in het digitale tijdperk is het thema van de Automotive Color Trends 2017-2018, de kleurtrendcollectie ‘Translucid’ van BASF. De designers van de Coatings-divisie van BASF hebben een collectie van 65 nieuwe kleuren ontwikkeld voor de auto-industrie. Met deze collectie willen ze de kloof overbruggen tussen het individu aan de ene kant, die de controle wil houden over zijn eigen gegevens, en de noodzaak van uitgebreide dataverzameling voor nieuwe technische en sociale mogelijkheden aan de andere kant.

Digitale transitie – intense blauwtinten en nieuwe lichte kleuren

In de digitale wereld wordt het lichaam steeds belangrijker als gegevensbron. Tegelijkertijd proberen steeds meer mensen zichzelf te beschermen tegen gegevensverzamelaars en digitale observatie. Deze ontwikkeling heeft invloed op de toekomstige kleuren voor de auto-industrie: warme beigetinten roepen verschillende aspecten van de huid op, terwijl donkere en lichte blauwtinten uitdrukking geven aan de digitalisering van het menselijk lichaam.

Meer netwerken – pasteltinten en heldere kleuren

Daarbuiten zijn de grenzen vaag als symbool voor de onbeperkte uitwisseling van gegevens, zowel in tijd als ruimte. Dit heeft invloed op de mobiliteit van de toekomst. Auto’s zijn niet langer slechts een vervoermiddel, maar ontwikkelen zich tot zeer complexe producten die intensief communiceren met de bestuurder en de omgeving.

Levendige, heldere effecten en glinsterende lagen verwijzen naar de steeds complexere verbinding tussen mensen en objecten. Pasteltinten en heldere kleuren staan, net als intense blauwtinten, voor nieuwe technologieën en benadrukken de uniekheid van het digitale tijdperk. Donker- en middengrijs tonen ons digitale spiegelbeeld, dat wordt beïnvloed door de relatie tussen fascinatie en angst.

De kleurexperts van de Coatings-divisie

Ieder jaar ontwikkelen de designers van BASF in China, Japan, de Verenigde Staten en Duitsland toekomstige kleuren voor de auto-industrie. Op basis van diepgaand onderzoek en gedetailleerde analyses leggen ze wereldwijde trends en culturele veranderingen bloot die over drie tot vijf jaar van invloed zullen zijn op de kleuren van onze auto’s.

De designteams kijken ook naar specifieke bijzonderheden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), Noord-Amerika en Azië-Pacific, en ontwikkelen op basis daarvan kleuren die speciaal bestemd zijn voor deze regio’s.

EMEA – terug naar de toekomst

De mensen in de EMEA-regio zijn zeer divers, en dat geldt ook voor de trends. In onze snelle digitale wereld laten zij zich leiden door het oneindige aantal beschikbare mogelijkheden en het verlangen naar onthaasting.

kleurtrendcollectie

Deze nieuwe interpretatie van antracietgrijs heeft Solaric technologie. Waarmee infraroodstraling wordt weerkaatst en het oppervlak en in de auto koeler blijft.

De zoektocht naar nieuwe invalshoeken naast een internationale lifestyle en de behoefte aan geïndividualiseerde voertuigen levert onverwachte en ongebruikelijke kleuren op, zoals weelderig groen met een matte blanke laklaag.

Bij het regionale design is de aandacht niet alleen gericht op Europa, maar worden ook invloeden uit nabijgelegen regio’s opgepikt. Vooral het Midden-Oosten, met zijn focus op luxeproducten, speelt daarin een belangrijke rol. Dit perspectief wordt uitgedrukt in witachtig goud met een blanke laklaag met structuur.

In een wereld waarin we voortdurend online zijn, bestaat ook een sterke hang naar fysieke objecten. Zo zijn nostalgische platenspelers op dit moment een grote trend. Deze ontwikkeling is vertaald naar een kleur die doet denken aan lichte tot iets donkerder gekleurde bakstenen, met rode accenten en iriserende kleureffecten.

De nieuwe standaard voor kleuren in de auto-industrie is nooit af en wordt voortdurend vernieuwd. Ook komen er steeds nieuwe functies bij, zoals die van de trendkleur LK Black. Deze moderne interpretatie van donker antraciet maakt gebruik van de speciale Solaric-technologie, een innovatie die ervoor zorgt dat het infrarode licht van de zon wordt gereflecteerd. Het gevolg is dat de carrosserie en de binnenkant van de auto minder heet worden op warme dagen.

Noord-Amerika – terug naar de natuur

kleurtrendcollectie

Zeer donkerblauw met een zijden afwerking geeft een mysterieuze uitstraling.

Technologie dringt zich steeds meer op in ons dagelijks leven. Tegelijkertijd verlangen we ernaar ons los te maken van deze ontwikkeling en een diepere verbinding te zoeken met de natuur, de mensen om ons heen en ons eigen lichaam. Deze trend is bepalend voor de toekomstige kleuren in de auto-industrie in Noord-Amerika.

De belangrijkste kleur voor de regio is Undercurrent Blue, een zeer donker marineblauw met een halfglanzende kleurtrendcollectiestructuur. De kleur heeft een mystieke uitstraling en plaatst je persoonlijkheid in het middelpunt. Deze kleur wordt gemaakt op basis van een eenvoudige pigmentatietechniek die al langer wordt gebruikt en biedt tegelijkertijd een onderscheidende kleurpositie.

Azië-Pacific – terug naar cultuur

kleurtrendcollectie

Deze turquoise kleur is heel populair in Azie.

De unieke Aziatische stijl van producten en applicaties wordt wereldwijd steeds belangrijker en waardevoller. Dit geeft de Aziaten een nieuw zelfbewustzijn, dat tot uitdrukking komt in de kleur parelwit, een iconische kleur die symbool staat voor de unieke spirit van de regio.

kleurtrendcollectieDe wereldwijde waardering voor de Aziatische cultuur geeft een stem aan jonge mensen en groeperingen die in de afgelopen jaren van economisch herstel hebben moeten vechten voor erkenning. Een rijk, diep rood met sprankelende glaspigmenten onderstreept de gecultiveerde manier waarop deze groepen hun stem verheffen.

Van trendvoorspelling tot perfecte reparatieoplossing

Autofabrikanten gebruiken de kleurtrendcollectie van BASF om hun nieuwe modellen te voorzien van compleet nieuwe kleuren. Het duurt ongeveer drie tot vijf jaar voordat deze kleuren op de weg te zien zijn. In deze tijd worden de kleuren geperfectioneerd in samenwerking met de autofabrikanten totdat ze klaar zijn voor OEM-toepassing. In dit hele proces worden de kleuren onderworpen aan strenge kwaliteitstesten.

Als topmerk van BASF met uitstekende relaties met autofabrikanten is Glasurit altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dankzij deze nauwe betrokkenheid kan Glasurit gebruikmaken van de nieuwste technologieën en knowhow uit de OEM-lakproductie, om in een vroeg stadium de perfecte schadehersteloplossingen voor de markt te ontwikkelen.

Klanten van Glasurit hebben hier direct profijt van. Ze kunnen erop vertrouwen dat er ook voor de meest recente OEM- en speciale kleuren een schadehersteloplossing beschikbaar is in de bekende topkwaliteit van Glasurit, wereldwijd, op alle continenten.

 Over Glasurit

Professionele oplossingen en topkwaliteit – met deze succesvolle combinatie mag Glasurit zich scharen onder de toonaangevende merken als het gaat om lakreparatie bij personenauto’s en bedrijfswagens. Zelf succesvol zijn is echter niet genoeg voor ons. We willen ook onze klanten succesvol maken.

Trouw aan ons motto ‘ProFit with Glasurit’ zorgen we er daarom voor dat autoschadeherstelbedrijven over de hele wereld veilig en glansrijk zaken kunnen doen. Het is ons doel klanten alleen de beste oplossingen aan te bieden.

Met innovatieve lakproducten en-systemen voor een briljant eindresultaat, met steeds betere instrumenten om snel en trefzeker kleuren te zoeken, met een groeiend adviesaanbod om het aanwezige besparings- en ontwikkelingspotentieel te benutten, en – niet in de laatste plaats – met een uitgebreid trainingsprogramma via een wereldwijd trainingsnetwerk. In Nederland is Glasurit met onder andere een Refinish Competence Centre gevestigd in Maarssen.

Bekijk voor meer informatie de website

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels