nieuws

Galileo komt met nieuwe benzinesimulator voor technische training

Techniek 411

Galileo Systems introduceert een benzinesimulator. Deze simuleert de motorelektronica van een VW Golf 1.2 TSI. Het systeem, ondergebracht in een handzame koffer, is door Galileo ontwikkeld voor trainingsdoeleinden.

Galileo komt met nieuwe benzinesimulator voor technische training

De benzinesimulator is gemaakt door Ruud Metzelaar, voormalig eigenaar van GMTO. Vorig jaar kwam zijn bedrijf Galileo Systems al met een dieselsimulator. Beide trainingssystemen zijn bedoeld voor primaire opleidingen zoals op ROC’s en HBO-opleidingen.

Het bijzondere aan deze systemen is dat alle denkbare bedrijfsomstandigheden van een motor gesimuleerd kunnen worden. De leerling hoeft echter nog niet aan een echte auto te sleutelen. Alles kan dus worden nagebootst zonder dat gevaarlijke omstandigheden ontstaan.

Opdrachten en ingebouwde storingen

Bij de systemen worden in eerste instantie 15 opdrachtpakketten geleverd. Elk pakket bestaat uit gemiddeld 10 opdrachten. “Deze opdrachten gaan van zeer basic (niveau 2) naar zeer uitgebreide opdrachten (diagnosetechnicus), en alles daar tussenin. In het systeem zijn 21 storingen ondergebracht en te simuleren, ook weer van heel eenvoudige tot zeer lastige ‘af-en-toe-storingen’. Later kunnen de opdrachten worden uitgebreid tot wel 100 opdrachtpakketten. Ook de storingen kunnen worden uitgebreid tot 200 stuks. Voor het einde van dit jaar zijn de opdrachten ook ondergebracht in het Electude-systeem. Zo kunnen scholen de resultaten direct aan de leerlingen koppelen”, zegt Metzelaar.

Enorm aantal meetbare signalen in benzinesimulator

Galileo Systems introduceert een benzinesimulator. Deze simuleert de motorelektronica van een VW Golf 1.2 TSI. Het systeem, ondergebracht in een handzame koffer, is door Galileo ontwikkeld voor trainingsdoeleinden. De nieuwe benzinesimulator heeft, net als de diesel, een voorplaat met een elektrisch schema. Hierop zijn rond de ECU een 24-tal sensoren en actuatoren aangebracht. De simulator moet je als een echte motor zien, zegt Metzelaar: “Alle meetaansluitingen die met de componenten verbonden zijn, en met de bedrading (lijnen) naar de ECU lopen, geven dezelfde signalen af als bij de ‘echte’ motor. Zelfs het ‘onrond lopen’, waarbij het toerental iets afneemt tijdens de compressieslag en toeneemt bij de ontbranding, is waar te nemen aan het krukassignaal. Mits de juiste scope wordt gebruik natuurlijk. Het aantal fysiek meetbare signalen in deze simulator is enorm; meer dan 140 totaal”, zegt Metzelaar.

De bedieningsmodule bezit een koppeling,- gas- en rempedaal zodat er met de auto, onder alle belastingen, ‘gereden’ kan worden. Een joystick fungeert als versnellingspook. Je gebruikt de joystick ook om door het menu te scrollen.

Foutcodes uitlezen en wissen

De koffer produceert een geluid dat gelijk staat aan de ontbrandingen in de cilinders. “Dus inhouden of geen ontbranding in een cilinder is op deze manier heel goed waar te nemen”, zegt Metzelaar. In de bedieningsmodule zit verder een complete diagnosetester waarmee foutcodes kunt uitlezen en foutcodes kunt wissen. Ook kun je live data van 35 waarden lezen, leerwaarden (o.a. short- en long fuel trim) bekijken en actuatoren testen.

Metzelaar: “Bij de volgende update komt er een viergastester beschikbaar. Dan kun je onder alle omstandigheden (zeker bij storingen) de gassen en het Lambda-getal bekijken en meenemen in de diagnose. En elke koffer kan in de toekomst voorzien worden van andere ‘voorplaten’, zodat een geheel ander systeem kan worden verkregen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels