nieuws

Euro NCAP oordeelt streng en opvallend op veiligheidssystemen

Techniek 696

Zojuist maakte veiligheidsapostel Euro NCAP de scores bekend voor weer zes nieuwe automodellen. Hiermee komt het totaal aan beoordelingen dit jaar op 21 auto’s. Acht gingen met minder dan de maximale vijfsterren beloning naar huis. Anderen kregen juist lof voor zeer hoge prestaties. Wie zijn heel goed, en wie niet zo?

Euro NCAP oordeelt streng en opvallend op veiligheidssystemen
Alfa Romeo’s nieuwe suv Stelvio bleek heel erg degelijk gebouwd, niks minder in bescherming van inzittenden dan een Volvo XC90. Die wel net nog beter scoort dan de nieuwe S/V 90 Volvo’s.

Al vaker stelden we vast dat Euro NCAP nogal veel nadruk is gaan leggen op elektronische veiligheidsassistenten. Hun streven is nu dat na ABS en ESP ook een automatisch noodremsysteem standaard wordt op elke nieuwe auto.

Liefst eentje die zowel in als buiten de stad werkt, en ook voetgangers herkent. Een auto die dat niet heeft komt maar moeizaam aan vijf sterren. Volgend jaar al helemaal, als Euro NCAP de weging van hun verschillende tests bij de sterrentoewijzing weer aanpast.

Vier sterren noemt Euro NCAP al ‘een robuuste score’

Veiligheid voor kinderen zal in 2018 en 2019 even zwaar gaan meewegen als de algemene inzittendenbescherming, die nu nog als net even belangrijker telt. Veiligheid voor voetgangers kreeg al eerder meer gewicht. Maar vanaf volgend jaar wordt de aanwezigheid en werking van veiligheidsassistenten flink zwaarder meegerekend.

Meer auto’s met AEB door Euro NCAP

Tevreden stelt Euro NCAP secretaris-generaal Michiel van Ratingen dat de meeste autofabrikanten nu wel graag een sterrenwaardering van deze organisatie willen. En dat hierdoor de bereidheid toeneemt om ook in gewone gezinsauto’s de veiligheidsassistenten die Euro NCAP wil standaard mee te leveren.

Sinds 2015 is een botsproef met ‘volle overdekking’ van het front toegevoegd, naast die met 60 % overdekking. Niet alleen de Fiat 500 bood dan minder optimale bescherming, ook de Ford Ka+, Mustang en Honda Civic hadden hier moeite mee.

Sinds 2015 is een botsproef met ‘volle overdekking’ van het front toegevoegd, naast die met 60 % overdekking. Niet alleen de Fiat 500 bood dan minder optimale bescherming, ook de Ford Ka+, Mustang en Honda Civic hadden hier moeite mee.

Seat wordt nadrukkelijk geroemd om het uitgebreide noodremsysteem (AEB, automatic emergency braking) dat standaard in de nieuwe Ibiza zit. “Een dik verdiende vijf sterren score”.

Eerder dit jaar moesten laaggeprijsde modellen als de Fiat 500, Ford Ka+ en Fiat Doblò het na een facelift doen met drie sterren. Mede gemotiveerd met “in goedkope auto’s van ouder ontwerp telt een fris uiterlijk helaas vaak meer dan toevoeging van de nieuwste veiligheidsuitrusting”.

Zo’n toevoeging is al gauw goed voor een extra ster, bewezen dit jaar de Nissan Micra en Suzuki Swift. Die kregen op verzoek van de fabrikant een tweede beoordeling, dat kan sinds vorig jaar. Op een variant met een veiligheidspakket als extra erbij. Waarin meestal automatische noodremming wordt toegevoegd. Dit tilde de Micra van vier naar vijf sterren, en de Swift van drie naar vier.

Waar komt het tekort?

Op zich stelt Euro NCAP dat een auto met één ster al veiliger is dan minimaal wettelijk verplicht. Drie sterren is heel behoorlijk, al ontbreekt het dan doorgaans nog aan hulpsystemen. Vandaar dat vier sterren voor de nieuwe Honda Civic ‘een degelijk resultaat’ wordt genoemd.

Euro NCAP geeft geen vijf sterren voor de Honda Civic. Onder meer omdat bij de zijdelingse botsproef de airbags te weinig druk opbouwen, dummies slaan er met hun koppie doorheen. Meer testauto’s hadden te zuinig opblazende airbags.

Geen vijf sterren voor de Honda Civic. Onder meer omdat bij de zijdelingse botsproef de airbags te weinig druk opbouwen, dummies slaan er met hun koppie doorheen. Meer testauto’s hadden te zuinig opblazende airbags.

Waar het de Civic mankeert is bij kinderveiligheid. Te hoge belasting op de dummies bij frontale botsing, te weinig dikte van de opgeblazen zij-airbag bij de zijdelingse botsproef. En rechts voorin problemen om een kinderzit goed te bevestigen met de standaard veiligheidsgordel. Tja, geeft toch een beetje te denken.

Zo ook bij de Ford Mustang, tweemaal getest dit jaar. Eerst maar twee sterren waard, na een facelift drie. Begin van het jaar had de Europese Mustang geen AEB noodrem, zoals de Amerikaanse versie wel had. Bovendien liet de bescherming van passagiers op de achterbank te wensen over, en bleken de airbags voorin te slap. Een vernieuwde versie bracht het nu tot drie sterren, ditmaal met standaard AEB en rijbaanbewaking, en verbeterde airbags.

Wat weegt het zwaarst?

Nog steeds achterin geen gordelspanners en spanningsbegrenzers, een niet verbeterde erg lage score voor kinderveiligheid. Nu kun je je afvragen hoe vaak een Mustang als vierzitter gebruikt zal worden. Maar als er zitplaatsen achterin zijn wordt daarop getest.

Hetzelfde verwijt over de gordels achterin viel eerder de Fiat 500 en Ford Ka+ ten deel. Ook voor hen maar drie sterren. Hoewel ze duidelijk beter zijn in kinderbeveiliging dan de Mustang, die alleen dankzij zijn AEB en rijbaanbewaking in tweede instantie ook drie sterren haalt.

Regels zijn regels, maar het is toch zuur voor Citroën dat de C3 net geen vijf sterren haalt. Net niet, omdat de voetgangersbescherming ietsje tekort schiet. Te harde randen langs de voorruit. Maar wel genoeg elektronische veiligheidshulpjes.

Aan de andere kant haalt de Land Rover Discovery net wel vijf sterren, hoewel de bestuurdersairbag niet voldoende opblies bij frontale botsing, en het bestuurdersportier open schoot bij de zijdelingse botsproef. Zou mij toch iets meer zorg baren dan te harde voorruitstijlen. Maar ja, meten is weten, op de cijfers net wel vijf sterren voor de Discovery en net niet voor de C3.

Overtreffende trappen

Positieve uitschieters waren er ook. De vierdeurs coupé Volkswagen Arteon haalde een nog nooit geziene score van 85 % op voetgangersveiligheid. Nog beter dan de nieuwe BMW 5 Serie, die eerder dit jaar met 81 % een record vestigde op dit onderdeel.

Net niet aan de absolute top kwam de Volkswagen op inzittendenbescherming, met een procentje minder dan de verrassende Alfa Romeo Stelvio. Die op zijn beurt met 97 % alleen de Volvo XC90 (2015-test) in dit onderdeel naast zich moet dulden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels