nieuws

Continental schaft de conventionele luidspreker af

Techniek 1084

Wie van plan is de Frankfurtse IAA show dit najaar te bezoeken moet zeker zijn oor te luisteren leggen bij Continental. Wij zijn in elk geval erg benieuwd hoe top-geluid in een auto klinkt zonder dat er speakers aan te pas komen. Met dit nieuwtje stelt Conti voor gewicht en ruimte te sparen in de auto.

Continental schaft de conventionele luidspreker af

In de aanloop naar de IAA laten autofabrikanten, maar zeker ook de Duitse toeleveranciers al veel van hun nieuwtjes los die ze daar zullen tonen. Als je geen dag of drie, vier over de akelig grote Frankfurter Messe wilt sjouwen moet je tenslotte vooraf kiezen waar het nieuws zit. Alles bekijken is haast ondoenlijk.

Een tip is dus om Ac2ated bij Continental te gaan beleven. Kort gezegd een auto-interieur dat zelf als luidspreker dient, zodat inbouwspeakers niet meer nodig zijn. Het zal te doen zijn in hal 5.1, stand A07/08, 14 – 24 september, voor wie dit wil meemaken.

Zo goed als een 3D top-geluidsinstallatie?
Continental luidspreker Er zit iets in, de hele auto is een klankkast die door NVH-specialisten zorgvuldig afgestemd wordt om geen hinderlijk geluid door te geven. Waarom dan niet afstemmen op prettig geluid?

Er zit iets in, de hele auto is een klankkast die door NVH-specialisten zorgvuldig afgestemd wordt om geen hinderlijk geluid door te geven. Waarom dan niet afstemmen op prettig geluid?

Veel minder massa en volume

De attractie voor autofabrikanten is, volgens chef van de NVH afdeling Dimitrios Patsouras, dat ten opzichte van een topklasse audiosysteem veel gewicht en ruimte gespaard kan worden. “Een topsysteem omvat gauw tien tot twintig speakers, die samen wel 15 kg kunnen wegen en 10 tot 30 liter ruimte innemen. Ons systeem weegt maar 1 kg en vraagt 1 liter inbouwruimte.”

Dat moet als muziek in de oren klinken voor autobouwers op zoek zijn naar gewichtsbesparing. Vooral bij het elektrificeren van auto’s, waarbij allesbehalve lichte batterijpakketten nodig zijn. En hoe lichter de auto, hoe verder je kunt komen op een volle acculading. Da’s heel belangrijk.

Continental luidspreker Dit idee dus: actuator op het deurpaneel als strijkstok en snaren, lijmverbinding als de brug die trilling overbrengt, het deurpaneel als de vioolkast die het geluid maakt.

Dit idee dus: actuator op het deurpaneel als strijkstok en snaren, lijmverbinding als de brug die trilling overbrengt, het deurpaneel als de vioolkast die het geluid maakt.

Interieurpanelen als speakermembraan

Omdat Continental zich ook bezighoudt met NVH, Noise, Vibration & Harshness, weten ze veel van de akoestische eigenschappen van het auto-interieur. Die kennis gebruiken ze door geselecteerde interieurpanelen als speaker te gebruiken. Heb je meteen 3D effect, de panelen bevinden zich aan alle kanten rondom te inzittenden.

Met een actuator, te vergelijken met de magneetspoel van een luidspreker, worden hele panelen in trilling gebracht. Ze werken als het membraan van een conventionele speaker. In bijgaande video vergelijkt Continental het met een snaarinstrument, met de actuator als snaren en de panelen als de klankkast van het instrument.

“De A-stijlen kunnen goed dienen als hogetonen speaker, deurpanelen voor de middentonen, de hemelbekleding en hoedenplank voor lage tonen”, verklaart Patsouras.

Continental Ac2ated in verschillende prijsklassen

Eerst horen en dan geloven, maar de geluidskwaliteit zou door kenners als zeer goed zijn beoordeeld. Dat zal mede afhangen van de uitvoering van dit modulaire systeem. Op de IAA belooft Continental proefversies met drie, zes en twaalf kanalen om te tonen dat Ac2ated geschikt is te maken voor diverse autoklassen.

De video toont maar kleine actuators, die op een interieurpaneel gelijmd worden. Lijkt simpel, maar veel zal afhangen van vorm, materiaal en bevestiging van het gekozen paneel. En dat is voor elk automodel verschillend.

Je zult dus eerst van elk paneel de akoestische eigenschappen moeten bepalen. Vervolgens moet je daarop afstemmen hoe je de kanalen (weer te geven toonbereik) moet splitsen, en aan de juiste actuator doorgeven. Ook weer bij elke auto verschillend. Dat maakt ons erg benieuwd wat zoiets gaat kosten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels