nieuws

25 computers en 50 sensoren besturen de nieuwe Ford GT

Techniek 1042

De nieuwe Ford GT bevat meer dan 50 verschillende sensoren om de prestaties, het gedrag van de auto, de omgeving en de commando’s van de bestuurder te controleren voor een geoptimaliseerde rijervaring.

25 computers en 50 sensoren besturen de nieuwe Ford GT

De sensoren van de 647 pk sterke Ford GT leveren real-time gegevens over verschillende factoren. Waaronder de posities van de pedalen, het stuurwiel en de beweegbare achterspoiler, het luchtvochtigheidsniveau en de zonkracht.

De gegevens worden met een snelheid van 100 GB per uur gegenereerd. Vergelijkbaar met de hoeveelheid data van het downloaden van 25.000 muzieknummers. Deze gegevens worden verwerkt door meer dan 25 onboard computersystemen, die meer dan 10 miljoen regels softwarecode bevatten.”Meer dan een Lockheed Martin F-35 Lightning II-gevechtsvliegtuig”, zegt Ford.

De systemen kunnen in één seconde meer dan 300 MB aan gegevens verwerken.

Ford GT bij 400 km/u net zo stabiel als bij 30 km/u

Ford GT ophanging

De actieve ophanging is uit de F1 afkomstig.

“De geavanceerde computersystemen van de Ford GT werken nauw samen met de kernstructuur van de raceauto. Dit om de prestaties te verbeteren, en tevens meer veelzijdigheid en flexibiliteit te bieden”, aldus Dave Pericak, Global Director bij Ford Performance. “Door voortdurend de commando’s van de bestuurder, de belasting van de auto en de omgeving te monitoren, en de systemen van de auto op de bijbehorende reacties aan te passen, blijft de Ford GT even responsief en stabiel bij 300 km/u als bij 30 km/u.”

Veel van de sensoren en computersystemen van de Ford GT zorgen ervoor dat de motorprestaties, de Electronic Stability Control, de uit de F1 afkomstige actieve demping en actieve aerodynamica, voortdurend worden bijgesteld binnen de parameters van de selecteerbare rijmodi, voor optimale prestaties in elke verkeerssituatie.

De overige sensoren helpen meer comfort en gemak te bieden, zowel op de openbare weg als op het circuit, waaronder de SYNC 3-communicatietechnologie en automatische klimaatbeheersing van Ford.

Vaste zitpositie

Interieur van de Ford GT

De GT beschikt over een rolkooi. De stoel is niet verstelbaar, om de gewichtsverdeling niet te verstoren.

Andere innovatieve oplossingen die bijdragen aan een raceauto-ervaring en een topsnelheid van 347 km/u zijn onder andere de vaste zitpositie. De basis van de bestuurdersstoel is bevestigd aan de locatie waar Ford Performance-ingenieurs een carrosserie van koolstofvezel hebben ontwikkeld met het laagst mogelijke voorgedeelte voor een geoptimaliseerd aerodynamisch prestatievermogen.

In plaats van dat de stoel naar voren en naar achteren kan worden verplaatst, kunnen bestuurders de positie van de pedalen en het stuurwiel met meerdere regelingen aanpassen om op de juiste manier te kunnen zitten.

Volledig geïntegreerde rolkooi

“We hebben de Ford GT voor de openbare weg en de raceauto tegelijkertijd ontwikkeld, en dat heeft een aantal creatieve technische functies opgeleverd. Zo bevat de GT een volledig geïntegreerde rolkooi die tevens aan de veiligheidseisen voor racen van de FIA voldoet door slechts een klein aantal aanvullende onderdelen te gebruiken.” aldus Pericak. “Van de turbocompressoren tot de bekerhouders; elk onderdeel van de Ford GT is ontwikkeld met een goede rijervaring in gedachten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels