nieuws

Auto’s veiliger dankzij röntgenfoto?

Techniek 1211

Hoewel een gestaag groeiend leger veiligheidsassistenten het risico van autobotsingen vermindert vertrouwt Mercedes-Benz nog niet op een botsvrije toekomst. Daarom blijft de techniek van botsproeven in ontwikkeling. Samen met wetenschappelijke instituten studeert men nu op gebruik van röntgenbeelden. Geven die een dieper inzicht?

Auto’s veiliger dankzij röntgenfoto?
Dit is het idee: auto’s tijdens botsproeven doorzichtig maken met high-speed röntgenfotografie.

Optimisten rekenen dat de invoering van volledig autonoom rijden ertoe zal leiden dat auto’s nooit meer botsen. Mede daarom zou autonoom rijden al met tien of twintig jaar de norm gaan worden. Maar zoals de Britten al zeggen: “better be safe than sorry.” Botsbescherming blijft belangrijk.

Om daarin verder te komen richtte Daimler begin 2016 het Tech Center i-protect op, waarin ook Bosch en een reeks universiteiten samenwerken. Met name een van de Fraunhofer Instituten hielp nu aan high-speed röntgenfotografie die een botsproef kan vastleggen.

Inwendig onthuld

Nog beter dan bij mensen werkt röntgenbeeld op harde dingen zoals auto-onderdelen. Het persbericht spreekt in elk geval van ‘haarscherp’ beeld. Daarop is te zien hoe inwendige onderdelen zich gedragen tijdens een botsproef.

Crashtest in Röntgen Mercedes-Benz Een röntgenscan kan op elke gewenste diepte een doorsnede van de auto tonen, net zoals het bij onderzoek op mensen werkt.

Een ideale aanvulling, zegt Mercedes, op de computersimulaties hoe onderdelen vervormen en zich verplaatsen. Dat laat zich raden, het onzichtbare wordt zichtbaar. Het gaat nog wel om experimentele techniek.

Directe passagiersbescherming

Crashtest in Röntgen Mercedes-Benz 2

Hard materiaal wordt haarscherp weergegeven op röntgenfoto’s. Zo kun je perfect zien hoe het inwendige van de auto vervormt en verplaatst bij een botsing.

Met de nieuwe techniek is ook direct zichtbaar wat er gebeurt met interieurdelen. Erg belangrijk natuurlijk, om niet alleen achteraf de opgetreden vervorming te beoordelen, maar het hele vervormingsproces te kunnen volgen.

Mercedes geeft ook al een indicatie hoe het verder gaat. Er worden computersimulaties ontwikkeld van het menselijk lichaam. Als die worden ingebracht bij de simulatie van auto’s komen er ‘virtuele dummies’.

De dure proefpoppen zijn dan niet meer altijd nodig. En het wordt veel makkelijker met heel uiteenlopende posturen te testen, of de veiligheid voor elk figuur goed is. Verder wordt met de gedigitaliseerde mensen gestudeerd op veiligheidssystemen in autonome auto’s, waar passagiers dwars of achterstevoren kunnen zitten.

Crashtest in Röntgen Mercedes-Benz 2 Welk onderdeel dit precies is zouden we niet weten. De bovenste fotorij toont wat je ziet als een kabeltje dat iets moet wegtrekken apart getest wordt, de onderste rij laat met röntgen zien wat er echt gebeurt als dit onderdeel gemonteerd is.

Reageer op dit artikel