nieuws

“VW-update voor sjoemeldiesels is placebo-oplossing!”

Techniek 14447

Zijn VW’s sjoemeldiesels na de update wel schoon, vroegen we ons een weekje geleden af. Niet echt, concludeerden we uit onderzoek van TNO en de RDW. Gek genoeg trokken de onderzoekers zelf andere conclusies. Ook in Duitsland rijzen nu twijfels…

“VW-update voor sjoemeldiesels is placebo-oplossing!”

Op AMT Garageforum kregen we nogal wat vragen over de updates aan de EA189-sjoemeldiesels. Dus gingen we op zoek naar duidelijkheid. Die vonden we in een rapport van RDW en TNO. Alhoewel, de onderzoekers stelden dat er geen aanleiding was om aan te nemen dat de update nadelige gevolgen zou hebben voor rijeigenschappen, motorvermogen of brandstofverbruik, en dat de voertuigen na de update minder NOx uitstoten.

Wel minder, niet weinig

Dat eerste is onjuist, er is wel degelijk aanleiding om nadelige gevolgen voor rijeigenschappen, motorvermogen, brandstofverbruik en zelfs voor inwendige vervuiling te vermoeden. Het laatste is wel waar, na de update stoten de voertuigen inderdaad minder NOx uit. Maar is minder goed genoeg?

“Nee”, zegt nu ook de DUH, de Deutsche Umwelthilfe. De Duitse milieubeweging deed een RDE-test met een VW Golf 6 met 1.6 TDI Euro 5 EA189-motor. Resultaat: 964 mg/km voor de update, 602 mg/km erna. En voor de duidelijkheid: Euro 5 staat 180 mg/km toe. Zelfs als de Europese factor van 2,1 (2,1 x 180 = 378 mg/km) wordt toegepast, is die 602 rijkelijk hoog. Maar niet ongewoon, RDW en TNO vonden vergelijkbare waarden na update in hun onderzoek.

Inderdaad, de 2.0 TDI die TNO en RDW testten in het ‘Second Opinion’-onderzoek stootte na de update minder NOx uit. Minder, maar nog altijd royaal te veel.

Kan niet met software-update

Collegablad Krafthand besteedde aandacht aan het DUH-onderzoek. Verkeersexpert Axel Friedrich zegt daar: “EGR biedt slechts beperkte mogelijkheden bij de NOx-reductie.” En: “Bij aanpassing van de software kan alleen ten koste van een hogere CO2-uitstoot een beperkte vermindering van de NOx-uitstoot worden bereikt. Maar zou je de voertuigen na-uitrusten met een SCR-katalysator, dan kunnen ze zelfs Euro 6 halen.”

VS: Schadevergoeding en katalysator

Behalve dat VW in de VS eigenaren schadeloos stelt met bedragen van vele duizenden dollars gaan ook de update-maatregelen daar een stuk verder. Neem de 70.000 voertuigen daar, met een derde generatie 2.0 TDI-motor. Die krijgen naast een software-update ook een tweede NOx-sensor en een nieuwe oxikat. En het kan zijn dat dit alleen nog maar een interim maatregel is. Als dit niet voor 100 % voldoet volgen namelijk meer aanpassingen.

Placebo

DUH-woordvoerder, Jürgen Resch maakt zich dan ook kwaad in Krafthand: “Terwijl VW de Amerikaanse milieu-autoriteiten toezegt verbeterde katalysatoren te monteren, zodat de betroffen auto’s op straat de geëiste waarden halen, negeert onze minister de wet en staat hij VW een onwerkzame placebo-oplossing toe.”

Wordt vervolgd, hebben we zomaar het idee…

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels