nieuws

DAF introduceert nieuwe generatie CF en XF trucks

Techniek 1974

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.

DAF introduceert nieuwe generatie CF en XF trucks

De brandstofefficiency van de nieuwe DAF trucks is het resultaat van de volledig geïntegreerde en innovatieve aandrijflijn met optimale interactie tussen motor, nabehandelingssysteem, transmissie en achterassen, zo zegt DAF.

Nieuwe en efficiëntere turbocompressor

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.De luchthuishouding van de PACCAR MX-motoren is verbeterd door toepassing van een nieuwe en efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening. De warmtehuishouding is verbeterd door de ontwikkeling van een nieuw verbrandingssysteem, waarbij nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën worden toegepast, naast een hogere compressieverhouding. Voor het laagst mogelijke brandstofverbruik worden nieuwe, uiterst efficiënte koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental toegepast om het hoogste mechanische rendement te realiseren.

Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwikkelen van de nieuwe aandrijflijnen was het verlagen van het motortoerental. Het maximumkoppel van de PACCAR MX-11 en MX-13-motoren is aanzienlijk verhoogd en beschikbaar bij 900 toeren per minuut om rijden bij lage toerentallen mogelijk te maken. De krachtigste motor is de PACCAR MX-13-motor met 390 kW/530 pk. Deze is goed voor 2.600 Nm bij 1.000 toeren per minuut.

Hoogefficiënte achterassen

De achterassen zijn doorontwikkeld. Er zijn nu snellere eindreducties beschikbaar tot 2,05:1. Die maken het mogelijk met kruissnelheden van 85 km/h te rijden bij slechts 1.000 – 1.040 toeren per minuut, afhankelijk van de specificaties van de drijflijn. Bij de nieuwe generatie achterasdifferentiëlen zijn kroonwiel en pignon geheel nieuw ontworpen voor een optimale levensduur en efficiëntie en extreem lage geluidsniveaus.

Door gebruik te maken van olie met een lage viscositeit enerzijds en door toepassing van lagere olieniveaus in de achterassen anderzijds, wordt de brandstofefficiency verder vergroot. Daaraan dragen ook de wrijvingsarme wielnaaflagers bij.

TraXon-versnellingsbak standaard op DAF CF en XF

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.Standaard op de nieuwe CF- en XF-serie is de nieuwste generatie TraXon geautomatiseerde versnellingsbakken, waarbij 12 versnellingen standaard zijn en 16 versnellingen optioneel. Minder wrijvingsverliezen, sneller opschakelen en  meer gebruik van EcoRoll dragen bij aan een laag brandstofverbruik. Bovendien wordt het chauffeurscomfort verhoogd door de stille en soepele werking en de nauwkeurige bediening van de koppeling. Minstens zo belangrijk is dat de spreiding van de overbrengingsverhoudingen zorgt voor een perfecte manoeuvreerbaarheid, ook wanneer snellere drijflijnen worden gebruikt, zegt DAF.

Geavanceerde softwarefuncties voor de aandrijflijn

De nieuwe CF en XF hebben een volledig nieuwe elektrische en elektronische architectuur. Deze kent een nieuwe regelunit die de verschillende componenten van de aandrijflijn geïntegreerd aanstuurt. Functionaliteiten zoals EcoRoll en Cruise Control zijn verder uitgebreid. Nieuw is Dynamic Cruise, die het karakter van de Cruise Control aanpast aan de verschillende rijomstandigheden. Dankzij een verdere integratie van Predictive Cruise Control (PCC) en EcoRoll, wordt de transmissie van de nieuwe CF en XF bij een beklimming eerder dan voorheen in ‘neutraal’ gezet. Dat gebeurt zodra massa en snelheid voldoende zijn om de combinatie met hulp van de kinetische energie over de helling te duwen zonder teveel snelheid te verliezen.

Maximaal remvermogen van PACCAR Engine Brake verhoogd

Naast de motorprestaties zijn de prestaties van de PACCAR Engine Brake verbeterd. Het maximale remvermogen van de PACCAR MX-11-motor is toegenomen van 320 kW naar 340 kW. Nog indrukwekkender is de toename van het remvermogen tussen 1.000 en 1.500 toeren per minuut van maar liefst 20%. Het maximale remvermogen van de MX-13 is niet minder dan 360 kW en in het belangrijke bereik van 1.200 tot 1.500 toeren per minuut is het remvermogen verhoogd met maar liefst 30%. Omdat een indrukwekkend remvermogen beschikbaar is bij lage toerentallen, hoeft er minder vaak te worden geschakeld.

Aerodynamische optimalisaties

Om het laagst mogelijke brandstofverbruik te bereiken, is de aerodynamica verder verbeterd, onder meer dankzij een nieuwe zonnekap voor de CF en XF. Daarnaast heeft de nieuwe XF extra wielkuipverlengingen en stromingsgeleiders achter de grille voor optimale aerodynamica van de truck, tot zelfs in de motorruimte. Nieuwe grilleafdichtingen verminderen de luchtweerstand en er zijn nieuwe afdichtingen voor de sleuven onder de hoekspoilers en boven de koplampanelen om de best mogelijke aerodynamica te realiseren.

Nieuw en compact uitlaatgasnabehandelingssysteem

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.Voor de nieuwe CF en XF heeft DAF een nieuw en compact uitlaatgasnabehandelingssysteem (EAS) ontwikkeld. Hierdoor is meer ruimte aan het chassis voor bijvoorbeeld grotere brandstoftanks, compressoren, gereedschapskisten of kraanstempels. Een geavanceerde substraat-technologie maakt een vermindering van het totale volume in de EAS van 40% mogelijk. Dit gaat niet ten koste van de tegendruk, de regeneratie-intervallen en de efficiency van de DeNOx-katalysator. De compacte unit wordt sneller opgewarmd, waardoor de motor eerder en nog vaker in zijn meest efficiënte modus werkt.

Dankzij de compactheid van de EAS-unit hoeven de DeNOx-katalysator en het roetfilter ook bij speciale toepassingen niet meer te worden gescheiden. Dat draagt bij aan de algehele voertuigefficiëntie. Een ander voordeel van de nieuwe compacte EAS, is de gewichtsbesparing van ongeveer 50 kilo. Dankzij aanvullende gewicht besparende maatregelen aan motor en chassis, is het voertuiggewicht van de nieuwe CF en XF verlaagd met in totaal 100 kilo, wat zich direct vertaalt in 100 kilo meer laadvermogen.

Onderhoudsintervallen verlengd naar 200.000 km

De onderhoudsintervallen van de nieuwe DAF CF en XF kunnen worden verlengd van 150.000 naar 200.000 kilometer. Ondanks de compacte afmetingen van de nieuwe EAS zijn de eigenschappen ervan ongeëvenaard. Er blijven regeneratie-intervals tot 500.000 kilometer mogelijk. Ook dat draagt bij aan een maximale beschikbaarheid van de truck.

De verbeterde opbouwbevestigingsmethode zorgt voor de kortste opbouwtijd. Een nieuw gatenpatroon aan de achterzijde van het chassis maakt een eenvoudige montage mogelijk van bijvoorbeeld laadkleppen en (met voorbereide montagemodules voor) gesloten opbouwen en kranen.

DAF Connect fleetmanagementsysteem

DAF Connect is een fleet-managementsysteem waarmee de transportondernemer actueel inzicht heeft in de prestaties van zijn voertuigen en chauffeurs. Informatie over bijvoorbeeld de voertuiglocatie, het brandstofverbruik, de gereden kilometers, de bezettingsgraad en het stationair draaien van de motor wordt duidelijk gepresenteerd op een online dashboard, dat aan individuele klantwensen kan worden aangepast.

Via het dashboard kunnen uitgebreide brandstofrapportages worden opgevraagd. DAF Connect maakt het mogelijk actuele en recente gegevens van bijvoorbeeld voertuigen en chauffeurs te vergelijken. ‘Live Fleet’ levert alle benodigde informatie over de locatie van de voertuigen. Zo kan optimaal worden gepland, omdat ook afgelegde afstanden, routes en rijtijden per voertuig en chauffeur helder en duidelijk worden gerapporteerd. De transportondernemer kan zelf aangeven bij welke afwijkingen hij een signaal wil ontvangen, bijvoorbeeld op het gebied van snelheid, route, locatie en brandstofverbruik. Zo kan hij – indien nodig – meteen reageren.

DAF Connect optimaliseert de voertuigbeschikbaarheid, reduceert de operationele kosten en verhoogt de logistieke efficiency. Bovendien stelt DAF Connect de transportondernemer in staat onderhoud en reparaties zo effectief mogelijk te plannen en voordeel te halen uit DAF’s advies op maat, dat met DAF Connect wordt gegenereerd.

Nieuw klimaatbeheerssysteem verbruikt minder energie

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.De nieuwe DAF CF en XF zijn voorzien van een nieuw, automatisce HVAC klimaatbeheerssysteem. Het nieuwe, slim geregelde airconditioningsysteem verbruikt minder energie doordat het de lucht alleen zo ver terugkoelt als nodig is om de ingestelde temperatuur te bereiken.
De intelligente regeling van de verdamper wordt ook gebruikt om onnodige koeling van de lucht te voorkomen. Voor het verwarmen van de cabine tijdens pauzes of
’s nachts, gebruikt de nieuwe, volledig geautomatiseerde HVAC-regeling restwarmte van de motor, waardoor de brandstofefficiency nog verder wordt vergroot. Voor het hoogste chauffeurscomfort kan het nieuwe klimaatbeheerssysteem ook worden bediend met het nieuwe paneel met nieuwe temperatuurweergave in de achterwand.

Verbeterde informatie voor de chauffeur en groter gebruiksgemak

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.Het instrumentenpaneel is opnieuw ontworpen. Het heeft een nieuw lettertype gekregen voor een moderner en aantrekkelijker uiterlijk enerzijds en een betere leesbaarheid anderzijds. De functies van het verder verbeterde infopaneel voor de chauffeur omvatten onder meer een nieuwe tachograafteller, die de chauffeur de resterende rij- en rusttijden toont.

De verbeteringen vergroten het comfort en de efficiëntie, net zoals de door de chauffeur verplaatsbare schakelaars (MUX). Hierdoor kan de chauffeur de schakelaars goeddeels naar eigen voorkeur in het dasboard klikken. Dankzij de MUX-schakelaars kunnen ook extra functies voor de bediening van de opbouw of van componenten zoals aggregaten en steunen voor kraanpoten eenvoudig in een open slot in het dashboard worden geklikt.

Dimmogelijkheden voor nachtelijk rijden en rustmomenten

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.Chauffeurs profiteren ook van de nieuwe dial switch interieurverlichtingsschakelaar in het middelste gedeelte van het dashboard, terwijl DAF’s uitschuifbare tafelblad (XF) en opslagruimte als vanouds zijn. De nieuwe interieurverlichtingsschakelaar kent onder meer dimmogelijkheden voor nachtelijk rijden en rustmomenten. Alle snelheid gerelateerde functies inclusief Cruise Control, Predictive Cruise Control en Adaptive Cruise Control zijn nu perfect en logisch gegroepeerd aan de rechterkant van het stuurwiel, voor een uitstekend bedieningsgemak.

De nieuwe CF en XF gaan in de zomer van 2017 in productie. Begonnen wordt met de levering van 4×2 uitvoeringen van de trekker (FT) en bakwagen, de 6×2 FTG-trekker met voorloopas en de 6×2 FTP-bakwagen met voorloopassen en een 6×2 FAR-bakwagen met naloopas met enkele montage. Andere uitvoeringen volgen in de herfst.

DAF introduceert de nieuwe generatie CF en XF trucks. Vernieuwingen aan de motoren, nieuwe aandrijflijnen en aerodynamische optimalisaties zorgen voor een tot 7% lager brandstofverbruik. Een efficiëntere turbocompressor, een nieuw EGR-systeem en een nieuw ontwerp van de klepbediening helpen daarbij, net als nieuwe zuigers, verstuivers en inspuitstrategieën en koel-, stuur- en oliepompen met variabel toerental.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels