nieuws

Nieuw accusysteem voor Volvo trucks

Techniek 2849

Volvo Trucks introduceert een nieuw accusysteem voor de Volvo FH en Volvo FM. Het systeem levert voldoende vermogen voor alle functies in de cabine en vermindert tevens het risico op stilstand door lege accu’s.

Nieuw accusysteem voor Volvo trucks
Beschikbaar als optie op een nieuwe Volvo FH- en Volvo FM-trucks.

Het nieuwe accusysteem bestaat uit twee afzonderlijke sets accu’s: één voor het starten van de motor en één voor alle andere elektrische apparatuur in de cabine. De enige functie van de startaccu’s  is het starten van de motor. Deze startaccu’s worden niet beïnvloed door ander stroomverbruik. De elektriciteit voor alle andere functies in de cabine, zoals de standkachel, I-ParkCool, koelkast, mediasysteem en persoonlijke apparatuur zoals laptops, mobiele telefoons en tablets, wordt geleverd door afzonderlijke gelaccu’s.

“Chauffeurs kunnen genieten van meer comfort en betere leefomstandigheden in de cabine. Ze weten dat ze altijd over voldoende vermogen beschikken en lopen een minimaal risico dat de energie van de startaccu's wordt uitgeput”, zegt Samuel Nerdal

“Chauffeurs kunnen genieten van meer comfort en betere leefomstandigheden in de cabine.”, zegt Samuel Nerdal

Door geltechnologie te gebruiken, kan het nieuwe systeem voldoen aan de steeds hogere energie-eisen. In tegenstelling tot conventionele loodzuurbatterijen heeft geltechnlogie het vermogen om hoge energieconcentraties langer vast te houden.

“Chauffeurs kunnen genieten van meer comfort en betere leefomstandigheden in de cabine. Ze weten dat ze altijd over voldoende vermogen beschikken en lopen een minimaal risico dat de energie van de startaccu’s wordt uitgeput”,  zegt Samuel Nerdal, Product Manager Electrical and Electronics bij Volvo Trucks.

Lager brandstofverbruik

De voordelen komen het beste tot hun recht in het internationaal transport en bij extreme warmte of koude. “Zelfs op winteravonden kan de chauffeur genieten van een goede nachtrust, zonder dat hij op hoeft te staan om de motor te starten en de accu’s op te laden”, legt Samuel Nerdal uit.

De gelaccu’s kunnen aan de achteroverbouw van een trekker worden geïnstalleerd met de startaccu's aan de linkerzijde, of in een gecombineerde accubak met de startaccu's aan de linkerzijde.

De gelaccu’s kunnen aan de achteroverbouw van een trekker worden geïnstalleerd met de startaccu’s aan de linkerzijde, of in een gecombineerde accubak met de startaccu’s aan de linkerzijde.

Minder starts van de motor betekent bovendien een lager brandstofverbruik en minder impact op het milieu. “Een geparkeerde truck, met een stationair draaiende motor, verbruikt ongeveer drie liter brandstof per uur. Met onze oplossing is het mogelijk de stationair-tijd te minimaliseren en zo de brandstofkosten aanzienlijk te verlagen.”

De nieuwe gelaccu’s bieden een veel langere levensduur dan conventionele loodzuuraccu’s en tevens meer oplaadcycli. In moeilijke omstandigheden, bijvoorbeeld koude, zullen de gelaccu’s tien tot vijftien keer langer meegaan. “Het accusysteem voldoet niet alleen aan de huidige hoge eisen voor een veilige stroomvoorziening, maar draagt ook bij aan een hogere inzetbaarheid van het voertuig en lagere exploitatiekosten. Dit is een oplossing die veel klanten ten goede zal komen”, zegt Samuel Nerdal.

Reageer op dit artikel