nieuws

Eqoped belooft spectaculaire brandstofbesparing, een wonder?

Techniek 6224

Als het gaat om tovenaars en alchemisten komt vaak de mythische Steen der Wijzen aan bod. Die zou lood in goud kunnen veranderen. Begrijpelijk dat elke tovenaar, alchemist en het goedgelovig publiek die Steen wilde vinden. Tegenwoordig wordt veel gezocht naar een ander wondermiddel: een eenvoudig ding dat het brandstofverbruik van alle motoren spectaculair verlaagt. Zoals het Eqoped-apparaat?

Eqoped belooft spectaculaire brandstofbesparing, een wonder?
Een veelbelovende poster van de wonderbaarlijke Eqoped. Of is het Eqopet? Leverbaar in diverse uitvoeringen, voor allerlei typen aansluitingen van brandstofleidingen.

Deze vinding komt van het Italiaanse iO-Energies, dat een Benelux-importeur heeft aangesteld. Hun Eqoped werkt op alle soorten motoren, zelfs cv-ketels worden genoemd. Het besparend effect treed dan ook aan de dag bij zowel benzine, diesel, lpg als aardgas.

Lood in goud veranderen, staat er niet bij, maar toch willen we natuurlijk meer weten van deze ook veelbelovende vinding. “Voldoet aan de ECE-richtlijnen”, lezen we. In een afbeelding staat: “3 jaar of 150.000 km garantie, werkzame levensduur 500.000 km”. Hoe mooi kan het worden?

Als brandstof sparen zo simpel kan, waarom doen autofabrikanten het dan zelf niet?

 

Aansluiten op de accu

Maar hoe werkt dit? Op het plaatje zien we ‘brandstof katalysator’, en dat iO-Energies het apparaatje eerder Eqopet noemde en nu Eqoped. Over wat het doet verder niets.

Duidelijk is wel dat het in de brandstoftoevoer aangebracht moet worden, als een soort extra brandstoffilter. Het moet daarnaast op de accu aangesloten zijn, 12 of 24 volt schijnt niet uit te maken. Op zich ook wel weer logisch, want als we een veiligheidsblad van Euro 95-benzine bekijken, zien we dat de elektrische geleidbaarheid daarvan zo laag is dat die als niet-geleidend mag worden beschouwd. Dat is dan wel weer lekker, met de oneindige weerstand van benzine trekt de Eqoped de accu niet zomaar leeg. Bovendien, aansluitpunten zien we niet op de Eqoped. Wel een nog mooiere behuizing dan die op het plaatje van de Eqopet.

Dit is het meest onthullende dat we vonden over de werking van Eqoped. Begrijpt u wel? Of niet?

Klinkt bekend

Ai, dit komt bekend voor. In diverse varianten hebben we door de jaren heen bespaarders gezien die brandstoffen zouden ioniseren, magnetiseren, activeren of moleculair richten door middel van accustroom of permanente magneten. Alchemie, want brandstoffen bestaan allemaal uit koolwaterstoffen. En die zijn niet magnetiseerbaar of makkelijk ioniseerbaar. Er is ook geen katalysator die alle koolwaterstoffen beter brandbaar maakt en accustroom gaat al helemaal niet helpen.

 

Hoe groot is het wonder?

Wat dit apparaat precies oplevert blijft nogal vaag. We zien een opgaaf van 21,4 % besparing op benzine, 16,78 % op diesel, 13,5 % op petroleum. Met daarbij 18 % minder HOx en 10 % minder CO2. Tja, daar zegt de reguliere chemie toch dat brandstofverbruik en CO2-productie recht evenredig zijn. Die laatste zou dus geen 10 %, maar ook 21,4 tot 13,5 % lager moeten worden.

En dan HOx, dat is voor ons een geheel onbekend product. Bedoelt iO-Energies misschien NOx? Er zijn, zagen we, banden met Russisch-sprekenden en in het Russisch (cyrillisch) schrift ziet onze N eruit als een H. Of is dat puur toeval? Andere mogelijkheid: dit apparaat verricht echt wonderen.

Ziet er indrukwekkend uit! Prachtige inbusboutjes en dopmoertjes, maar aansluitingen voor accustroom kunnen we dan weer niet ontdekken op dit ‘prototype’ van de Eqoped.

Onweerlegbare tests?

Gelukkig heeft iO-Energies ook een website, worden we daar wijzer? De twijfel groeit. De Eqoped, op de site ook als Ecoped geschreven, zou in 2009 zijn uitgedacht. Door iO-Energies, hoewel een kolom verder staat dat dit bedrijf pas in 2013 werd opgericht. Nog een wonder?

Verder scrollend verschijnen tien testrapporten, metingen die vanaf 2012 zouden zijn gedaan. Met zeer uiteenlopende resultaten. Zo zou ‘test 2’ uit 2017 35 % besparing op diesel tonen, uit ‘test 1’ komt alleen 25 % CO2-besparing bij benzine. ‘Test 3’ van dit jaar kon het veel beter, 36 % minder CO2 en 22 % minder verbruik op benzine. Alweer dat opmerkelijke verschil tussen de besparing van brandstof en die van CO2-uitstoot.

Zeker die laatste test mag dus beslist een wetenschappelijke sensatie heten. Gemeten door… een autobedrijf in Istanboel. Met een rapport in drievoud, in het Turks, Engels en Russisch. Voor een Italiaans bedrijf, dus. Zo zijn er ook tests van autobedrijven uit Astana (Kazachstan), en uit Moskou. Ja, ook tests uit Italië, maar daar alleen bij constant 90 en 120 km/h gemeten.

Verzorgd typeplaatje met een E-keurmerk. Een onvolledig keurmerk, en geheel onduidelijk waarop er dan gekeurd is. Op toverkracht?

 

Geloof het niet!

Ja maar, er was toch ook ECE-keur? Op een Eqoped-typeplaatje zien we keurmerk E11 10R-05####. Dat zoeken we op. E11 betekent dat het om een Britse keuring gaat. Hierbij leidt 10R-05 naar keuring van elektronica op afgifte van elektromagnetische straling (EMC).

Als er vier cijfers in plaats van ‘hekjes’ achter 05 hadden gestaan kon je opzoeken welk bedrijf gecertificeerd is om elektrische apparatuur te maken die aan de EMC-normen voldoet.

Ook dit maakt niet geloofwaardig dat iO-Energies in zijn Eqoped de Steen der Wijzen op het gebied van brandstofbesparing heeft gevonden. Heus, dit soort wonderen bestaan niet. Wie claimt lood in goud te kunnen veranderen, is geloofwaardiger.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels