nieuws

Europese emissie-eisen beïnvloeden de productkwaliteitseisen

Techniek 421

Al gedurende langere tijd worden motoren steeds kleiner. Tegelijkertijd moeten ze meer vermogen bieden, wat hogere eisen stelt aan de motoronderdelen. Waar eens ruimschoots volstaan kon worden met de goedkoopste onderdelen op de markt, stellen steeds hogere prestaties steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de motoronderdelen, want ze moeten als nooit tevoren kunnen presteren. Het Hoofd Productmanagement van Nissens legt de kwestie uit.

Europese emissie-eisen beïnvloeden de productkwaliteitseisen
De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost is een klassiek voorbeeld van moderne motordownsizing.

Al bijna 15 jaar zijn motoren aan het downsizen, een trend die door de overgrote meerderheid van autofabrikanten is toegepast. Grote motoren zijn te zwaar, duur en minder effectief geworden. Dit betekent namelijk dat meer energie moet worden gebruikt om de motor aan te drijven en dat de auto een groter gewicht moet dragen.

Om de prestaties van de motor te optimaliseren en een snellere en nauwkeurigere bediening van deze elementen te bieden, hebben turboladers en bijbehorende intercoolers de afgelopen jaren een belangrijke nieuwe ontwikkeling doorgemaakt. Dit alles om meer vermogen te bieden en een beter milieu te creëren in de kleinere motoren die we op de weg zien.

“De motor had veel energie nodig om zichzelf aan te drijven en de auto had te veel gewicht te dragen. Om dezelfde prestaties in kleine motoren te bereiken, is een goed beheer van kleppen, nokkenassen, dempers, ontsteking en inspuiting belangrijker dan ooit tevoren. Derhalve hebben sommige fabrikanten besloten om een cilinder te verwijderen om driecilindermotoren te verkrijgen, terwijl het slagvolume is verlaagd. Maar de motor moet nog steeds dezelfde en zelfs betere prestaties kunnen leveren,” aldus Hoofd Productmanagement van Nissens, Steffen Bjerg Jensen.

De Fiesta levert betere prestaties dan de Porsche 911

Dezelfde ontwikkeling vindt plaats bij de grotere motoren die van vijf of zes cilinders bijvoorbeeld zijn teruggegaan naar vier cilinders. Maar deze kleinere motoren hebben tegelijkertijd een groter koppel en vermogen.

De nieuwste driecilindermotoren overtreffen oudere, grotere meercilindermotoren qua prestaties en verbruik. Wat alle motoren gemeen hebben is dat er grote hoeveelheden lucht aan de turbolader en de intercooler verstrekt moeten worden, en ze ook gekoeld moeten worden om de beste dichtheid van de motorlucht te verkrijgen.

“Om te kunnen voldoen aan de CO2-emissie-eisen, worden motoren veel verder gepusht dan voorheen. Een goed voorbeeld is de 3-cilinder, 1.0-liter Ford EcoBoost-motor. Deze levert maximaal 140 pk. Vergelijk dat met een Porsche 911 met 480 pk en een 3.6-liter motor. Die motor produceert slechts 133 pk per liter, vergeleken met de 140 pk per liter van de Fiesta. Ineens hebben we auto’s in de miniklasse waar de motor veel meer werk verzet dan in een supercar. Dit stelt grote eisen aan het motormanagement. Het betekent ook dat de intercooler die in de Fiesta wordt geplaatst eigenlijk beter moet omgaan met stress dan die in de 911,” stelt Jensen.

Het einde van ‘downsizing’

Maar volgens Nissens kan er niet nog meer uit een gedownsizede motor gehaald worden. Dit is echter niet te wijten aan prestaties, toeren of verbruik, maar aan het milieu.

Nieuwe voorschriften voor verontreinigingsbeheersing en strengere EU-normen bepalen de grenswaarden. De voortdurend hogere belasting van een kleinere motor betekent dat deze in de toekomst niet aan de eisen van verontreinigingsbeheersing kan voldoen. Veel lucht die door een motor stroomt biedt een schonere verbranding, wat betekent dat men weer gr

oter uitgevoerde motoren zal zien, aangezien er in de huidige motoren geen ruimte voor meer lucht is.

Men kan echter profiteren van het moderne geavanceerde management van kleinere motoren en dit toepassen in iets grotere motoren, gecombineerd met efficiëntere turboladers en intercoolers.

Steffen Bjerg Jensen, Hoofd Productmanagement bij Nissens.

Steffen Bjerg Jensen, Hoofd Productmanagement bij Nissens.

“Het is duidelijk dat in de toekomst de nadruk zal liggen op het optimaliseren en het maximaliseren van de benutting van de lader- en turbocapaciteiten om te kunnen concurreren met inachtneming van de Euro-normen. Het is daarom uiterst belangrijk dat monteurs en groothandelaren naar kwaliteit en niet alleen naar de snelste en goedkoopste oplossing zoeken, want die oplossing kan op de lange termijn gemakkelijk de duurste blijken,” concludeert Steffen Bjerg Jensen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels