nieuws

Sjoemeltrucks met AdBlue emulator

Techniek

Recent verscheen in het nieuws dat Poolse controleurs een fraude op het spoor kwamen met uitschakeling van AdBlue-systemen in trucks. Duitse media sprongen erop, want vuilere trucks moeten meer ‘maut’ betalen op de Autobahn. Liep de Duitse staat dus veel tolgeld mis? En hoe werkt dat dan, een AdBlue emulator, hoe kom je aan zo’n ding?

Sjoemeltrucks met AdBlue emulator
Onopvallend weg te werken, als het maar op een droge plaats is. De draden zijn voor CAN-H, CAN-L, massa, voeding +15 en +30. Simpel toch?

Het online magazine Bigtruck maakte melding van deze nieuwe ‘sjoemeldiesel’ affaire, nu bij trucks. Een elektronicadoosje van maar 120 euro zou de AdBlue-inspuiting blokkeren of minimaliseren, zo spaart de trucker dus regelmatig bijtanken van dat goedje. Tel uit je winst!

Het klimaat wordt er uiteraard niet beter op, de bestrijding van NOx-uitworp in een SCR-katalysator stopt als er geen AdBlue wordt ingespoten. Zwaar verboden, natuurlijk, voor Euro 5 en 6 trucks of bussen.

Printje, processortje, chiptuning voor trucks. Trucks die nieuwe elektronica alleen accepteren als het VIN-nummer van de truck erin zit? Geen punt, geef het VIN op bij bestelling, dan zetten we dat in je emulator.

Printje, processortje, chiptuning voor trucks. Trucks die nieuwe elektronica alleen accepteren als het VIN-nummer van de truck erin zit? Geen punt, geef het VIN op bij bestelling, dan zetten we dat in je emulator.

Een soort chiptuning

Het idee van de AdBlue emulator is vrij simpel. Een klein stukje elektronica emuleert de signalen van het AdBlue-systeem, geeft valse informatie aan het motormanagement. Zo denkt de originele motorelektronica dat AdBlue wordt ingespoten, een valse melding van de NOx-sensor na de SCR-kat bevestigt dat het uitlaatgas schoon is.
Eigenlijk niet anders dan wat bij chiptuning van personenauto’s populair werd. Meetsignalen aanpassen of onderdrukken, zodat meer brandstof wordt ingespoten, turbo’s harder blazen, toerenbegrenzers niet werken, het ontstekingstijdstip verandert en ga zo maar door.
Zo ziet het er ook voor trucks uit. Een nietig kastje vol elektronica, of een OBD-dongle bedriegt de motorsturing. Meer heb je niet nodig om AdBlue kosten uit te sparen.

Ruimschoots verkrijgbaar

Maar eens in Google gooien, waar kunnen we zo’n ding kopen? Overal ter wereld, zo blijkt, bij hele rijen verschillende aanbieders. Voor weinig, vanaf nog geen 14 dollars ben je er al bij.
Maakt ook niet uit welk merk of type truck je rijdt, voor alles ligt een oplossing klaar. Voor die 14 dollar hebben we meteen een 8-in-1 apparaat, wat wil zeggen dat het in acht truckmerken zou moeten werken.

Het klimaat wordt er uiteraard niet beter op, de bestrijding van NOx-uitworp in een SCR-katalysator stopt als er geen AdBlue wordt ingespoten. Zwaar verboden, natuurlijk, voor Euro 5 en 6 trucks of bussen.

Is het zo simpel? We treffen in de zoekresultaten ook de site Cardiag, die behulpzaam uitlegt waarop te letten. Ze handelen ook in ‘diagnosegereedschap, AdBlue-emulators en andere onderhoudsuitrusting’. Per merk en jaargang vind je adviezen. Overal staat ‘na montage DTC-foutmeldingen wissen’, hier en daar is het ‘monteer ook de nieuwe NOx-sensor’.

Voor elk merk truck is er een emulator, supermakkelijk te installeren in deze vorm voor de OBD ingang. Bij controle effe snel eruit trekken en een reset doen om foutcodes weg te werken?

Voor elk merk truck is er een emulator, supermakkelijk te installeren in deze vorm voor de OBD-ingang. Bij controle effe snel eruit trekken en een reset doen om foutcodes weg te werken?

Alleen het gebruik is illegaal

Best vermakelijk is wat Cardiag over zichzelf meldt. Eerder maakten ze diagnoseapparaten voor personenauto’s, maar die verd… Chinezen gingen zoveel goedkope kopieën maken dat dit niet meer loonde. Daarom stapten ze over op trucks. De zin “Wij zijn een Europees bedrijf, alleen ons hoofdkantoor zit in Hongkong”, moet een indruk geven dat ze kwaliteit produceren.

De motivatie om AdBlue emulators te verkopen is ook aardig, en er zit wat in. Het zou zijn voor landen waar geen strenge uitlaatgaseisen op Euro 5/6 niveau gelden. Daar mag je dus op een mooie nieuwe truck de SCR-installatie lamleggen, zodat AdBlue tanken niet nodig is (en in die landen waarschijnlijk niet eens mogelijk).

Ook klopt de uitleg dat verkoop of bezit van zo’n emulator niet verboden is, alleen het gebruik ervan, daar waar hogere Euro-eisen gelden. Eerlijk staat erbij dat met emulator Euro 4 al niet meer gehaald zal worden. Vanzelfsprekend neemt de leverancier geen enkele verantwoordelijkheid voor de mogelijke kapitale gevolgen als je betrapt wordt met je truck die niet meer aan de typekeur voldoet.