nieuws

Snelweg dreunt twee keer zo hard als dertig jaar geleden

Techniek 1010

Snelwegen in Nederland produceren in verhouding veel meer laagfrequent, dreunend geluid dan dertig jaar geleden. Dat staat in een nog niet gepubliceerd onderzoek in opdracht van het RIVM, meldt het televisieprogramma De Monitor (KRO-NCRV) aanstaande zondag.

Snelweg dreunt twee keer zo hard als dertig jaar geleden
Lage frequentie geluid veroorzaakt meer overlast dan geluid met een hoge frequentie.

Zoab-asfalt, geluidsschermen en betere motor-isolatie: we zijn er allemaal erg blij mee. Maar onbedoeld zorgen ze ervoor dat de geluidsoverlast van snelwegen toeneemt. Dat komt omdat deze maatregelen vooral geluid met hogere frequenties tegengaan. Geluid met lagere frequenties is daardoor beter hoorbaar.

Lage frequentie

Dit soort dreunende en brommende geluiden worden nauwelijks tegengehouden door woningisolatie. Op sommige plekken in ons land is het aandeel laagfrequent geluid in de totale geluidsproductie van de snelweg verdubbeld. Sinds enige jaren groeit het aantal klachten over laagfrequent geluid, blijkt uit de uitzending van De Monitor van komende zondag 10 september.

Het RIVM-onderzoek, uitgevoerd door geluidsdeskundige Theo Campmans van bureau LBP|SIGHT, werd gehouden op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz- van Haegen wilde weten of het snelweggeluid door de jaren heen aan het veranderen is. Die vraag is nu bevestigend beantwoord. Het rapport ligt al sinds juni bij het ministerie. Volgens het RIVM zal het ministerie deze maand reageren op de inhoud, waarna het RIVM het rapport openbaar zal maken.

Meer over het Dossier Geluidsoverlast van De Monitor is hier te lezen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels