nieuws

Realistisch RDE verbruikscijfer bij PSA groep

Techniek 6403

In samenwerking met twee milieuorganisaties heeft de PSA groep het praktijkverbruik bij dertig modellen gemeten. Volgens de RDE testprocedure, meting op de weg in het verkeer. Deze cijfers maakt PSA bekend, zo krijgen klanten een beter beeld van het echte verbruik, dan uit de officiële cijfers. Vraagje voor de autotechnicus: wat klopt hier niet helemaal?

Realistisch RDE verbruikscijfer bij PSA groep
Dit gaan we op de wegen tegenkomen. Geen houtgasgenerator achterop deze Peugeot 508, maar een PEMS, Portable Emissions Measuring System voor de RDE-test.

In november 2015 besloot de PSA directie openheid te geven over de verbruikscijfers van hun auto’s, lezen we. Zonder ‘dieselgate’ bij concurrent Volkswagen te noemen, de oorzaak waarom het publiek geen vertrouwen meer heeft in fabrieksopgaven. Niet alleen over diesels die veel NOx uitstoten, maar ook over NEDC verbruikscijfers die weinig met de realiteit te maken hebben.

Nog 20 modellen erbij

We zullen niet vallen over een kleine afronding. De lijst die PSA geeft bevat 14 Peugeots, 11 Citroëns en 3 DS-en. Bijeen geen dertig, maar 28 autotypen. In de loop van dit jaar komen er metingen op nog twintig modellen, belooft PSA.

Da’s mooi, een verbruiksmeting die wel aangeeft wat je in het echt mag verwachten te halen. Ontwikkelingschef Gilles Le Borgne voegt toe dat er op internet een simulator komt, waarin klanten hun eigen autogebruik kunnen invoeren en het dan te verwachten verbruik zien.

Nog meer, “in 2017 nemen we de volgende stap door ook de NOx emissies in de rijpraktijk van onze klanten te meten”. Zeker weten, vanaf september 2017 wordt die meting in een RDE test verplicht voor alle autofabrikanten, besliste de EU.De populairste modellen van de PSA groep worden met RDE gemeten, zoals ook deze DS3. Op de publieke importeurssite zien we overigens op dit moment nog geen melding van de resultaten. De populairste modellen van de PSA groep worden met RDE gemeten, zoals ook deze DS3. Op de publieke importeurssite zien we overigens op dit moment nog geen melding van de resultaten.

30 tot ruim 50 procent onzuiniger

Lopen we de lijst door, dan zien we geheel niet onverwacht een flink hoger verbruik in de ‘T&E’ procedure, dan in de verplichte NEDC cyclus. Op die laatste is de inschaling van CO2 emissie gebaseerd die belastingdiensten gebruiken.

Weer een citaat uit het persbericht. “De resultaten komen uit een testprocedure die is vastgesteld in samenwerking met Transport & Environment, en France Nature Environment, gecontroleerd door bureau Veritas”.

Het gaat om een rijcyclus met 25 km stadsverkeer, 39 km buitenweg en 31 km snelweg. Met passagiers en bagage, met hellingen in de weg, met gebruik van de airco. Dat wordt dan een RDE test genoemd, Real Driving Emissions.

Geen seizoensinvloeden

Seizoensinvloed wordt niet genoemd, is in de winter of het voorjaar getest? Misschien hadden ze iets geduld moeten hebben. In april heeft de Europese Commissie de definitieve omschrijving van de RDE test vastgesteld, met alle aanpassingen waarover nog is gestemd. Dat hadden PSA, T&E en FNE niet hoeven doen, RDE staat tot het kleinste detail beschreven in de nieuwste versie van reglement EC 692/2008.

RDE is geen verbruikstest

Niets ten nadele van het idee om de klanten realistische verbruikscijfers te geven. Maar eenvoudiger wordt het er niet op. RDE wordt verplicht om NOx emissies speciaal bij diesels te meten. Met de optie om later misschien ook PM (roet) te meten.

Maar geen verbruik, daarvoor komt de WLTP laboratoriumtest. Niet op de weg, maar wel realistischer dan NEDC. En vooral objectief, onder gecontroleerde omstandigheden, niet in weer en wind en verkeersdrukte en wegen die allemaal verschillend zijn.

Bij de RDE test wordt gemeten met PEMS, een mobiel apparaat om uitlaatemissies te analyseren. Alle emissies, zoals CO, HC, PM, NOx en CO2 kunnen gemeten worden. Waarna uit CO2 het brandstofverbruik te berekenen is.

Alleen NOx meting wordt verplicht, met een veel bekritiseerde ruime marge tegenover Euro-eisen. Mede omdat het RDE proces geen absolute en reproduceerbare uitslag geeft, maar ook afhangt van de meetomstandigheden.

Helaas onvergelijkbaar

Verbruik tijdens een RDE test zal nog realistischer zijn dan in de WLTP cyclus, ook vanaf najaar 2017 verplicht. Maar voor de autokeuze zou het veel mooier zijn als meer merken een RDE-verbruik gingen publiceren. Dan kun je niet alleen kiezen voor een in echt verkeer zuinige Peugeot of Citroën, maar ook iets anders.

Omdat RDE verschillende uitslagen kan geven, afhankelijk van hoe, waar en wanneer de test wordt gereden, zien we nog niet gebeuren dat alle automerken deze verbruiksmeting willen omhelzen. En een Europese verplichting wordt het zeker niet.

We zien ook geen duidelijke trend in het PSA staatje van NEDC tegenover hun ‘RDE-meting’. Die laatste valt 34 tot 67 % hoger uit. Maar niet dat speciaal benzine of diesel, klein of groot model, downsize of ‘normaal-size’ motor de grootste of juist kleinste afwijkingen laat zien. En of een 180 pk Peugeot 508 diesel echt haast 1:16 doet op de weg, als de rijder die 180 pk ook wel eens echt gebruikt? Maar het is een stap in de goede richting, dit ‘RDE-verbruik’ zal met wat goede wil haalbaar zijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels