nieuws

Zo zie je het verschil tussen een vacuüm- en drukgestuurde actuator

Techniek 2904

Is de actuator vacuüm- of drukgestuurd? Dat is één van de eerste vragen die de specialisten van Turbo’s Hoet stellen wanneer een autobedrijf hen belt voor technisch advies bij turbodrukproblemen. “Hoe zie ik het verschil?”, luidt dan vaak de vraag die de turbospecialist op zijn beurt te horen krijgt. Turbo’s Hoet legt daarom de verschillen tussen de verschillende actuators uit, en hoe je ze herkent.

Zo zie je het verschil tussen een vacuüm- en drukgestuurde actuator

Turbo’s Hoet, leverancier en specialist in revisie van turbo’s, start met uit te leggen wat de actuator eigenlijk doet. “Het regelen van de turbodruk. We willen dat de turbodruk zo snel mogelijk maximaal is, maar de turbo mag ook weer niet té snel draaien. En dat regelen, dat doet de actuator met behulp van vacuüm, of met een drukregelaar.”

Compressorhuis of vacuümpomp

Om het verschil tussen de actuators op te merken, moet je weten waar je moet kijken. “Als je met een snelle blik kijkt, zien de vacuüm- en de drukgestuurde actuator er hetzelfde uit. Om het verschil te zien, moet je kijken waarmee de actuator is verbonden. Bij de drukgestuurde gaat er een slangetje naar het compressorhuis. Bij de vacuümgestuurde gaat er een slangetje naar de vacuümpomp”, legt Turbo’s Hoet uit.

Is de actuator lek?

Bij de storingsdiagnose is het belangrijk om te weten met welke actuator je te maken hebt, benadrukt de turbospecialist. “Beide reageren namelijk compleet verschillend op een eventueel lek binnenin de actuator. Om dat te snappen, moet je weten wat er gebeurt zodra je de motor start. Een vacuümgestuurde actuator trekt dan meteen vacuüm en bedient zo normaal gesproken een stangetje dat verbonden is met de wastegate (bij oudere turbo’s) of de variabele overdrukregeling (bij nieuwere turbo’s). Bij een vacuümgestuurde actuator valt een lek dus op doordat het stangetje niet beweegt zodra je de motor start. Bij een drukgestuurde actuator komt het stangetje normaal gesproken pas in beweging als de turbo turbodruk opwekt.”

Turbodruk te hoog, of te laag?

Een ander verschil zit hem in de foutcodes die het motormanagement aangeeft, aldus Turbo’s Hoet. “Is een drukgestuurde actuator lek, dan geeft het motormanagement aan dat de turbodruk te hoog is. Bij een lek in een vacuümgestuurde actuator is de turbodruk juist te laag. Je zou denken dat dieselmotoren – vanwege het al aanwezige motorvacuüm – structureel zijn uitgevoerd met een vacuümgestuurde actuator. Maar dat is niet zo. Het is dus altijd zaak om zelf even goed te kijken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels