nieuws

Hoe presteert een sjoemel-VW na de dealerupdate?

Techniek 17806

Het heeft even geduurd, maar het lijkt er nu toch op dat Volkswagen hard bezig is zijn 9 miljoen sjoemeldiesels te updaten. De grote vraag was steeds: Voldoet zo’n geüpdate VW wel aan de emissie-eisen? Gaat het brandstofverbruik niet omhoog en hoe zit het met de prestaties? ANWB-zusterclub ADAC heeft het getest.

Hoe presteert een sjoemel-VW na de dealerupdate?
Werkwijze van de ADAC: VW diesel kopen, meten in het lab en op de weg, update bij de dealer laten doen en opnieuw meten. Is zo’n geüpdate sjoemel-VW wel schoon?

Welke handelingen de VW-dealer moet verrichten bij zo’n update? Daarover schreven we eerder. Nu willen we weten wat de effecten zijn. De Duitse ADAC kocht eerst een VW Golf met 2.0 TDI en later een Polo met 1.2 TDI. Beide auto’s gingen voor en na hun update de testbank en de weg op. De resultaten? Kijk maar.

Meer NOx in de NEDC

Van 724 mg NOx per km naar 464 tijdens de snelwegcyclus van de Ecotest (BAB). Die significante verbetering brengt de Golf op een niveau dat onder heel veel andere diesels zit.

Van 724 mg NOx per km naar 464 tijdens de snelwegcyclus van de Ecotest (BAB). Die significante verbetering brengt de Golf op een niveau dat onder heel veel andere diesels zit.

Het hele gedoe ging allemaal om de NOx-uitstoot. Dus laten we kijken of die na de update werkelijk lager is. De ADAC liet beide auto’s eerst de typegoedkeuringscyclus op de rollentestbank afleggen. Resultaat: na de update voor beide een fractie meer NOx-uitstoot. Verrassend? Nou nee, niet echt. De sjoemelsoftware herkent de test immers. Pas als de omstandigheden afwijken van de NEDC-cyclus ‘boomt’ de NOx-uitstoot.

‘Maar’ 2,6 keer de RDE-norm

Daarom zijn de twee andere tests interessanter. ADAC mat ook de NOx-uitstoot tijdens de WLTC (aankomend opvolger van de NEDC) en op de weg bij de Autobahn-cyclus uit de zogenoemde Ecotest. Vooral dat laatste is natuurlijk relevant. De geüpdate Golf doet het daar prima. De 464 mg/km is ‘maar’ 2,6 keer de norm van 180 mg/km die tijdens het afwerken van de NEDC is toegelaten. Andere diesels zitten daar in de regel boven, en de Golf zit er bijna mee op het niveau dat nieuwe autotypes (waarschijnlijk) vanaf september 2017 in de RDE moeten halen.

Polo is geen milieuwonder

De NOx-uitstoot van de Polo is na de update ook duidelijk beter, maar deze auto is ook dan nog bepaald geen milieuwonder. Ja, hij stoot op de snelwegrit een kwart minder uit dan voor de update, maar de 655 mg/km komt aardig in de buurt van de 724 mg/km die de Golf voor de update produceerde. Zou de Europeaan dan ziek worden van 724 en gezond blijven bij 655 mg/km?

Ja, de Polo produceert minder NOx tijdens de snelwegcyclus van de Ecotest (BAB), maar krijgen we daar warme gevoelens van? Mwah... Ja, de Polo produceert minder NOx tijdens de snelwegcyclus van de Ecotest (BAB), maar krijgen we daar warme gevoelens van? Mwah…

 

Prestaties zijn ok

Dan de motorprestaties. De Golf wint er een kW-tje aan vermogen bij. En het vermogen van de 2.0 TDI was al niet echt een probleem. Met de 108 kW van voor de update was de motor al 5 kW sterker dan de fabrieksopgave. De 1.2 TDI wint nietaan vermogen, maar heeft wel wat meer koppel onderin. Kortom, de prestaties van beide motoren leiden absoluut niet onder de update.

Is de Golf getuned? Nee, hij heeft zijn milieu-update gekregen, maar de motorprestaties hebben daar bepaald niet onder geleden. Is de Golf getuned? Nee, hij heeft zijn milieu-update gekregen, de motorprestaties hebben daar bepaald niet onder geleden.

 

De geüpdate Polo heeft een fractie meer koppel onderin. De geüpdate Polo heeft een fractie meer koppel onderin.

Van het verbruik, en dus de CO2-uitstoot kun je dat niet helemaal zeggen. Bij de Golf gaat het verbruik tijdens een NEDC-cyclus op de testbank van 4,67 naar 4,78 l/100 km. Bij de Polo is de verbruikstoename nog kleiner, ook procentueel.

 

Ook voor de update haalde de Golf tijdens de NEDC al niet het verbruik (en dus de CO2-uitstoot) die een Golf tijdens de typegoedkeuringstest wel haalde. Na de update is de Golf nog een fractie onzuiniger.
Ook voor de update haalde de Golf tijdens de NEDC al niet het verbruik (en dus de CO2-uitstoot) die een Golf tijdens de typegoedkeuringstest wel haalde. Na de update is de Golf nog een fractie onzuiniger.

 

De Polo produceert een kwart minder NOx, maar gebruikt wel een fractie meer diesel. In milieutermen: meer CO2. De Polo produceert een kwart minder NOx, maar gebruikt wel een fractie meer diesel. In milieutermen: meer CO2.

 Geen schoonheidsprijs

Verder verwacht de ADAC niet dat de updates tot storingen zullen leiden. Dus goed, zeker de Polo verdient ook na de update absoluut geen schoonheidsprijs, maar voor automobilisten die twijfelen of ze hun VW-dealer wel zo’n update moeten laten uitvoeren, sluiten we ons aan bij het advies van ADAC: “Doen!”

 

Een ex-sjoemel-VW is herkenbaar aan de sticker. Een ex-sjoemel-VW is herkenbaar aan de sticker.

Reageer op dit artikel