nieuws

Gates beantwoordt vragen over distributieriemen met PTFE

Techniek 6411

De technische experts van Gates geven antwoord op een aantal veelgestelde vragen van technici en leggen uit wat de speciale kenmerken van distributieriemen met PTFE (Teflon) zijn. Waarom zijn sommige riemen bijvoorbeeld zwart, en andere wit?

Gates beantwoordt vragen over distributieriemen met PTFE

Het gebeurt zelden dat er tijdens de technische workshops van Gates geen discussie wordt gevoerd over de constructie van distributieriemen in het algemeen en specifiek waarom zo veel distributieriemen polytetrafluorethyleen bevatten, beter bekend als PTFE, zegt Gates. PTFE is de algemene benaming voor de algemeen beter bekende merknaam Teflon, een handelsmerk van DuPont. Gates geeft antwoord op een aantal van deze vragen.

Wat is PTFE en waarom wordt dit in distributieriemen gebruikt?

“PTFE is een synthetisch materiaal dat de meeste autotechnici wel kennen, niet alleen omdat het regelmatig in anti‐aanbaklagen voor pannen wordt gebruikt. Vanwege de typische kenmerken zijn PTFE‐coatings ook geschikt voor gebruik in distributieriemen. PTFE is zeer goed bestand tegen water, warmte en corrosie door chemicaliën. Bovendien heeft het zeer lage wrijvingskenmerken, wat ook wel een lage ‘wrijvingscoëfficiënt’ wordt genoemd. Daarom gebruiken veel fabrikanten PTFE in distributieriemen die als OE moeten worden gemonteerd (zoals VAG TDI-motoren). Ook op de aftermarket wordt steeds vaker PTFE in riemen bij onderhoud van aandrijfsystemen gebruikt.”

Zijn distributieriemen van PTFE beter dan andere distributieriemen?

Riemen met PTFE hebben ook minder last van gewichtsverlies/slijtage

Riemen met PTFE hebben ook minder last van gewichtsverlies/slijtage.

“Het heeft voordelen voor de prestaties. Motoren worden steeds zwaarder belast en de gemiddelde bedrijfstemperatuur van een motor is hoger dan 120 °C, en daarom is het belangrijk dat distributieriemen meer duurzaamheid bieden. PTFE speelt een grote rol in de prestaties van moderne aandrijfsystemen. Wanneer er een PTFE‐coating op de stoffen bekleding aan de tandzijde van de riem en/of op de rugzijde wordt aangebracht, zorgt dit voor minder wrijving en schuring, en dat betekent dat de riem minder snel slijt. Een ander groot voordeel is het lagere geluidsniveau van de aandrijving.”

Hoe is de kwaliteit van het PTFE dat in riemen voor de aftermarket wordt gebruikt?

“Bij een visuele inspectie is het lastig om te zien of een riemcoating PTFE bevat en de hoeveelheid PTFE in riemen voor de aftermarket kan per merk verschillen. Sommige merken gebruiken maar een dun laagje PTFE op het oppervlak van de riem. Dan zie je vaak dat deze lagen na een langere periode van hoge belasting en extreme dynamische riemspanning sneller afslijten, waardoor het basismateriaal eronder bloot komt te liggen. De PTFE‐coating op een distributieriem van Gates dringt geheel door het oppervlak van het textielweefsel. Het PTFE maakt integraal deel uit van de riem, waardoor de riem gedurende de gehele beoogde levensduur goed blijft presteren. Dat is een van de redenen waarom de distributieriemen van Gates
minder slijtage en lagere geluidsniveaus bieden, en ze zonder uitzondering aan OE‐kwaliteitsnormen voldoen.”

PTFE zwart of wit: geen verschillen in prestaties of functie.

PTFE zwart of wit: geen verschillen in prestaties of functie.

Waarom zijn sommige PTFE‐distributieriemen wit en andere riemen zwart?

“Riemen met PTFE‐coating kunnen in verschillende kleuren worden geleverd, maar zijn meestal zwart of wit. De kleur van de riem heeft geen invloed op de prestaties of functie.”

Is Gates OE‐leverancier van riemen met PTFE?

“Gates maakt al sinds het begin van deze eeuw de PowerGrip®‐distributieriem met PTFE‐coating en fabrikanten als Alfa Romeo, Avtovaz, Citroën, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Volvo en Volkswagen monteren ze als OE en voor de aftermarket.”

 

Reageer op dit artikel