nieuws

Drumcharger uitlaatgascompressor simpel en niet duur

Techniek

Downsizen en een turbo erop, dat is de orde van de dag bij automotoren. Zou het bij motorfietsen net zo gaan? Er komt een nieuwe 300 cc raceklasse, die downsize motorfietsen populariteit kan verschaffen. Zeker als Alter Ego Hardware uit Italië daar met een simpele compressor nog een leuk vermogen uit kan trekken. Wat is dat dan, hun Impuls Drum Charger?

Drumcharger uitlaatgascompressor simpel en niet duur
De inlaatzijde van een Impuls Drum Charger voor een scooter, met direct erop gebouwd luchtfilter. Daarnaast de pijp waar druklucht uitkomt. Aan de andere kant zit de pijp waar uitlaatdruk binnenkomt.

De nieuwe motorfietsen die pas getoond werden op de Intermot en EICMA shows zijn voor een flink deel aangepast voor Euro 4-eisen. Ook voor tweewielers gaan uitlaatgaseisen toenemend een rol spelen. Wat mede een aanleiding kan worden om minder in te zetten op twaalf-, dertienhonderd ceecee superbikes. Ten gunste van kleiner, zuiniger en schoner types.

Maar het moet wel leuk blijven, met voldoende gang erin. Bij auto’s is de standaard greep dan naar een turbo, voor motorfietsen is dat nogal lastig en kostbaar. Daar biedt de drukpulscompressor van Alter Ego Hardware (AEH) uitkomst.

Nieuwe oplossing met modern materiaal

Het is geprobeerd, turbo-motorfietsen. Denk niet alleen aan de verwoestend snelle, maar onbetaalbare Kawasaki H2 van kort geleden. Honda probeerde al een soort downsizing met zijn CX 500 Turbo tweecilinder (1982-’83). Ook duur in zijn tijd, en heel zeldzaam gebleven.

Enorm toerenbereik en chronisch ruimtegebrek bij motorfietsen maakt alleen al toevoeging van een turbo lastig. AEH gebruikt de uitlaatgasdruk heel direct, dat maakt de zaak stukken eenvoudiger. Het kan dankzij modern materiaal: een koolstofvezel membraan.

Uitlaat zet druk op inlaat

Zo simpel is dat. Geel inlaatdeksel, groen deksel met uitlaataansluiting, in bruin het carbon membraan dat 50 0C werktemperatuur weerstaat. In blauw de schijf met Reed valves.

Zo simpel is dat. Geel inlaatdeksel, groen deksel met uitlaataansluiting, in bruin het carbon membraan. In blauw de schijf met Reed valves.

Zie de afbeeldingen,: je neemt een fikse trommel en deelt die doormidden met dat membraan. Op een kant van de trommel sluit je de uitlaat aan, die geeft drukpulsen op het membraan.

Aan de andere kant sluit je de luchtinlaat aan, met een Reed Valve terugslagklep ertussen. Aan deze ‘luchtzijde’ is ook een aansluiting naar de motorinlaat. Een drukpuls in de uitlaat drukt het veerbelaste membraan in, de luchtkamer wordt kleiner.

Dankzij de Reed kleppen kan de lucht niet terug naar het luchtfilter. Hij wordt naar de motorinlaat gedrukt. Is de drukpuls in de uitlaat weg, dan duwt de veer het membraan terug. Er wordt aangezogen naar de luchtkamer, de Reed kleppen gaan open.

Eentje voor elke cilinder

Deze schets geeft een idee hoe Drum Charger trommels ondergebracht zouden kunnen worden zonder de rijder in de weg te zitten.

Deze schets geeft een idee hoe Drumcharger trommels ondergebracht zouden kunnen worden zonder de rijder in de weg te zitten.

Zo zie je, simpeler kan al niet. De Drumcharger kan zelfs makkelijk aan elke motor toegevoegd worden. Je hebt even wat andere pijpen vanaf het luchtfilter nodig, en een extra pijp aan de uitlaat die alleen de drukpulsen hoeft door te geven.

Regeling is niet nodig. De drukpulsen in uitlaat en inlaat synchroniseren automatisch en onmiddellijk. Zo ook stijgt de inlaatdruk vanzelf mee met de uitlaatdruk, dus de motorbelasting. Zonder risico op teveel inlaatdruk. Hooguit zal je de programmering van de brandstofinspuiting moeten aanpassen aan de verbeterde ademhaling.

Voor voldoende luchtopbrengst moet de trommel wel van flink formaat zijn. En hij werkt maar op één cilinder synchroon, dus bij een viercilinder heb je vier trommels nodig. Meer iets voor kleinere één- of tweecilinders dus.

Innovatieve technieken

Een dubbele Drum Charger kan ook, voor meer luchtopbrengst. AEH testte met een KTM RC390, die ongeveer 10 % vermogen won over het hele toerenbereik – geen ‘turbo-gat’!

Een dubbele Drumcharger kan ook, voor meer luchtopbrengst. AEH testte met een KTM RC390, die ongeveer 10 % vermogen won over het hele toerenbereik – geen ‘turbo-gat’!

Volgens AEH kan de Drumcharger 0,5 tot 0,6 bar overdruk produceren. Niet het dramatische effect op de prestaties dat een turbo heeft, maar ook tegen zeer veel lagere kosten. En niet moeilijk aan een bestaand motorblok toe te voegen.

De productie neemt AEH zelf ter hand. Eigenlijk zijn ze begonnen als patentbureau, om deze en nog heel wat andere slimme vondsten van eenzame uitvinders te patenteren, en onder aandacht van grote fabrikanten te brengen.

Voornamelijk verzamelden ze vindingen voor motorfietsen, op het gebied van zowel aandrijving als rijwielgedeelte. Maar iets als de Drumcharger past voor allerlei kleinere motoren. Vandaar dat AEH hier kans zag een productie op te zetten, in plaats van het idee te verkopen.