nieuws

Betere gasrespons met radiaal-axiaal turbo

Techniek 9632

De nieuwe Audi A3 wordt met een radiaal-axiaal turbo van Continental geleverd. Deze nieuwe turbo zorgt voor een betere gasrespons en minder uitstoot. Waar zitten de verbeteringen?

Betere gasrespons met radiaal-axiaal turbo
Betere gasrespons, minder turbolag en een efficiëntere motor. Audi noemt het rightsizing.

De turbo wordt toegepast op de nieuwe Audi A3 2.0 TFSI met motorcode EA888. Continental levert sinds 2011 turbo’s aan autofabrikanten en doet dit niet onverdienstelijk. Zo zijn zowel de Ford 1.0 liter Ecoboost als de BMW i8 ‘Engine of the year’ geworden. De Ford zelfs drie jaar achter elkaar, de i8 in 2015.

Rightsizing

“Bij het nieuwe motorblok hebben we bij Audi gekeken naar rightsizing in plaats van downsizing”, zegt Rainer Wurms, hoofd ontwikkelaar benzinemotoren bij Audi. ”Het motorblok moet bij de auto passen maar mag niet te veel uitstoten. Bij rightsizing zoeken we naar een balans tussen deze factoren. De nieuwe turbo van Continental heeft hierbij geholpen.”

Links een normale radiale turbo. De lucht wordt loodrecht op de lengterichting van de as aangezogen. Rechts de nieuwe RAAX turbo van Continental. De lucht wordt onder een minder scherpe hoek aangezogen. Links een normale radiale turbo. De uitlaatlucht komt loodrecht op de lengterichting van de as binnen. Rechts de nieuwe RAAX turbo van Continental. De uitlaatlucht komt onder een minder scherpe hoek in het turbinehuis binnen.

Het verschil

In een ‘normale’ turbo komt de uitlaatlucht radiaal binnen. Dit betekent dat de uitlaatlucht loodrecht op de lengterichting van de as binnenkomt, dit zorgt voor veel weerstand. Bij de nieuwe turbo van Continental komt de uitlaatlucht radiaal-axiaal het turbinehuis binnen. Oftewel de lucht komt onder een minder scherpe hoek binnen, de uitlaatlucht ondervindt hierdoor minder weerstand. Een andere ontwikkelingen zien we bij het turbinewiel. De schoepen staan onder een grote hoek. Continental noemt de nieuwe techniek RAAX (radial-axial).

Minder massa

Door deze verbeteringen kan het turbinewiel kleiner worden uitgevoerd. Hierdoor gaat de massa van het turbinewiel omlaag, dit vermindert de massatraagheid en zorgt dus voor een betere gasrespons. De bestuurder merkt dit vooral tijdens het accelereren bij lage snelheden. Het motorblok wordt ongeveer 3% efficiënter wat voor minder uitstoot zorgt. Klinkt inderdaad als ‘rightsizing’.

Nog meer verbeteringen

Een andere vormgeving van het turbinehuis en -wiel zijn niet de enige verbeteringen. Er wordt een elektrische wastegate gebruikt en de turbo wordt volledig automatische in elkaar gezet op één productielijn. Terwijl veel turbo’s nog deels met de hand in elkaar worden gezet in meerdere stappen. De fabriek staat nu nog in Tsjechië maar Continental is ook bezig met een productielijn in China en Noord-Amerika.

Bekijk de video

Reageer op dit artikel