nieuws

Doorbraak met de lithium-zwavel accu?

Techniek

Een jaar of 35 geleden ontstond in Engeland de eerste praktisch bruikbare lithium-ion batterij. Het duurde wel nog tien jaar voor deze in productie kwam. Het nog jonge Britse bedrijf Oxis (2004) denkt nu een nieuwe stap te maken met lithium-zwavel batterijen, die dit jaar in productie moeten komen. Wat is de vooruitgang?

Doorbraak met de lithium-zwavel accu?

Waar het bij Oxis om draait, is ontwikkeling; partners moeten de productie gaan realiseren. Het grote winstpunt zou de energiedichtheid zijn. Li-S batterijen zijn lichter en mogelijk goedkoper dan de lithium accu’s die nu gebruikt worden, in onder meer elektrische of hybride voertuigen.

Grote beloften

Oxis schermt met het doel om 300 tot 400 watt-uur per kilogram te bereiken in 2016. Dat zou 50 tot 100% meer zijn dan nu wordt bereikt met de modernste lithium-fosfaat techniek.

Er worden twee types vermeld. Daarvan komt alleen de ‘ultra-light’ aan de genoemde 300 Wh/kg. De Long Life variant, die dit jaar in productie moet gaan, komt tot 165 Wh/kg, en zou 1500 keer geladen en ontladen kunnen worden.

Dat is nog niet veel beter dan bestaande lithium-fosfaat of lithium-polymeer accu’s. Volgens planning in 2016 zou de volgende stap naar maximaal 400 Wh/kg productieklaar zijn.

Extra voordelen

Volgens Oxis kunnen de huidige types lithium batterijen niet veel verder ontwikkeld worden. Daarom zou de vooruitgang van hun lithium-zwavel techniek moeten komen.

Een lager accugewicht is natuurlijk zeker een voordeel, als je ziet dat een volledig elektrische auto zoals een Tesla zo rond 800 kg aan accu’s meezeult. Omdat zwavel een bijproduct is van olieraffinaderijen zou de Li-S batterij goedkoper kunnen zijn dan soorten waarin zeldzame metalen zijn verwerkt, zoals kobalt.

Minder belicht wordt een andere belofte, dat de Li-S batterij volledig ontladen kan worden zonder schade. Dat kan met de gangbare lithium accu’s niet, die worden tussen 30 en 80 % lading gehouden. Anders loopt hun opslagcapaciteit snel terug.

Afwachten maar

Verder lezen in de voorgespiegelde specificaties doet wel twijfel opkomen hoe groot deze doorbraak kan zijn. Voor de Long Life cellen wordt tot aan 2017 geen enorme verdere vooruitgang voorzien, behalve dat ze dan wel 2500 keer geladen kunnen worden.

Alleen bij de geavanceerde Ultra Light, vanaf 2016 in productie, zou de opslagcapaciteit per kilogram nog een stuk omhoog kunnen. Maar hun levensduur is erg beperkt, 100 tot 300 keer opladen. Oxis ziet ze vooral als een uitkomst voor militair gebruik, veel lichtere (draagbare) elektrische uitrusting. Levensduur is dan geen hoofdzaak.

Bij auto’s ligt dat geheel anders. En daar lijken de Oxis batterijen maar een klein stapje vooruit. Mooi, daar niet van, maar nog geen aanleiding voor veel snellere opkomst van elektrisch rijden.

Reageer op dit artikel