nieuws

Verslaat BMW Audi met laserlicht?

Techniek

Terwijl ledkoplampen nog maar net voor een breder publiek bereikbaar worden staat de volgende lichtrevolutie alweer in de coulissen. Na led komt laser, en het lijkt dat de primeur zal zijn voor de BMW i8. In productie dan, want Audi komt in de autosport al eerder met laser grootlicht. Weten hoe dat werkt?

Verslaat BMW Audi met laserlicht?

Tja, wie was er nu het eerst? BMW laat weten dat later dit jaar de elektro-hybride i8 sportwagen als optie laser-grootlicht kan krijgen naast (standaard) led-dimlicht. En wijst op de aankondiging van de i8 najaar 2011, toen nog als studiemodel.
Dat licht was er al bij Audi, die zijn R18 Le Mans-racer dit jaar voorziet van laser-grootlicht, naast de in 2013 al gebruikte led-matrix koplampen.
Bovendien trad Audi in januari op bij de Consumer Electronics Show in Las Vegas, waar ze die laserlampen lieten zien. Meer over die show in het geheel vernieuwde AMT maartnummer. Ontwikkelingschef Hackenberg zei dat Audi als eerste laserlicht in seriemodellen zou bieden, BMW beweert nu de eerste te zijn die dat gaat doen.

Nog verder verlicht

We kunnen even doorgaan, bij een show van toekomsttechnieken in eigen huis toonde Audi ons al in 2012 laserlicht. Toen nog gepresenteerd als mistachterlicht, dat een strakke rode streep achter de auto projecteert.
Hoe dan ook, wat is het voordeel van laser boven het al zeer heldere led-diodelicht? Simpel, het is nog helderder, en bovendien nog energiezuiniger. BMW belooft dat het grootlicht van de i8 tot 600 meter ver zal reiken, dubbel zo ver als met led. En het kan nog verder, want Audi spreekt bij de R18-racer van een bereik tot een kilometer.

Indirecte lichtstraal

Maar was het niet zo dat een laser een sterk geconcentreerde, heel dunne lichtstraal geeft? Klopt, het laserlicht wordt dan ook niet direct op de rijweg geworpen. Net als bij lichtdiodes zijn er om te beginnen meerdere lasers, ook uit diodes, om samen een lichtbundel te vormen.
Dan nog wordt dat laserlicht niet direct gebruikt. Het valt op fosforiserend materiaal, dat hierdoor oplicht. Vergelijkbaar met de werking van de aloude beeldbuis voor een vroegere tv of computermonitor. Zo ontstaat wit licht dat met reflectors wordt uitgestraald in een zeer scherp begrensde bundel.

Superzuinig

BMW licht ons verder voor dat laser-leds veel kleiner zijn dan ‘gewone’ lichtdiodes, en veel minder stroom gebruiken. Tot tienmaal meer licht, bij 30% minder energieverbruik, zegt BMW. Dus is ook minder koeling nodig, en kleinere reflectors, waarmee de hele koplamp kleiner en lichter wordt.

Dat past allemaal mooi bij de zuinigheid van de hybride i8, vond het merk. Duur zal die toch al zijn, als laser-grootlicht nog eens een flinke mep extra kost kan dat wel. Standaard zijn full-led koplampen.

Licht van de toekomst

Net als BMW zal Audi laserlicht in productiemodellen bieden, waarbij net als met ledkoplampen geleidelijk meer modellen en merken ermee zullen komen. Mercedes-Benz zal niet lang achterblijven, begrepen we.
Gelukkig meldt BMW er al bij dat de i8 een grootlichtassistent krijgt die voorkomt dat tegenliggers verblind worden door de laserlampen. Tip alvast voor de wetgever, om dat verplicht te stellen bij laserlicht, naast automatische hoogteregeling en koplampsproeier?

Reageer op dit artikel