nieuws

Draadloos laden bij Toyota en Denso

Techniek

Het lijkt dat elektrisch rijden vanuit autofabrikanten vooral gestimuleerd gaat worden door plug-in hybrides. Geen zorg over voortijdig ontladen accu’s, wel de mogelijkheid vooral in steden uitlaatgasvrij te rijden. Maar gebruikt de rijder in de praktijk wel, liefst maximaal, de elektrische mogelijkheden? Draadloos laden zou helpen, Toyota en Denso testen ermee in Japan.

Draadloos laden bij Toyota en Denso

Er zijn de nodige twijfels of rijders van plug-in hybrides, zoals de plots erg populaire Mitsubishi Outlander PHEV, wel trouw hun laadkabel aansluiten waar het maar kan. Twijfels die al opkwamen bij de Opel Ampera met range extender, en de al een tijd leverbare Toyota Prius plug-in.

Laden zonder stopcontact

Al langer is sprake van de ontwikkeling van draadloos laden, via magnetisme. Geen kabels en stekker nodig, alleen de auto netjes parkeren boven een draadloos oplaadpunt. Dat zou de ‘laad-discipline’ kunnen verbeteren.
In plaats van een laadpaal is er dan in het wegdek een spoel, terwijl onder de auto een corresponderende spoel hangt. Als er stroom loopt door de spoel in het wegdek zal door inductie in de spoel onder de auto ook stroom gaan lopen, waarmee de accu’s worden geladen.

In Europa experimenteert onder andere Siemens hier al mee, in Duitse proefprojecten. Want helemaal zo simpel is het niet. Hoe nauwkeurig moet de auto precies boven de laadspoel in de weg staan? Hoe effectief gaat het laden? Hoe groot mag de afstand tussen de spoelen in wegdek en auto zijn?

Proefproject Toyota City

Met die vragen gaan dit jaar ook Toyota en toeleverancier Denso zich bezighouden. In Toyota City, door de Japanse overheid aangewezen als proefgebied.
Tot aan het eind van dit jaar gaat Denso beproeven met een distributietruck. Bij een supermarkt is een laadspoel gelegd. Terwijl de Yamato-truck goederen aflevert worden accu’s geladen die de koeling in de truck aandrijven. Denso heeft al samen met truckfabrikant Hino een hybride transportkoeling ontwikkeld, die op stroom werkt.
Toyota legt een laadpunt aan dat ‘reguliere berijders’ van een Prius plug-in kunnen gebruiken. Drie Priussen krijgen de nodige aanpassingen.

Productie vanaf 2020?

Naast de laadspoel die onder een Prius moet komen komt een aanpassing in het automatisch parkeersysteem. Dit zal zorgen dat de auto vanzelf accuraat boven de laadspoel in het wegdek parkeert.
We voelen al aan waar de schoen wringt. Toyota meldt dat gewoon inductief opladen vereist dat beide spoelen op zeer korte afstand boven elkaar liggen. Dat lukt niet, bij verschillende auto’s met onderscheidende bodemspeling, en mogelijk belading waarmee die speling nog varieert ook.
Daarom, zegt Toyota, gebruiken we magnetische resonantie (met een wisselend magneetveld) die minder kritisch is op de afstand tussen de spoelen. De oplaadtijd zou 90 minuten bedragen, voor een volle batterij. Denso geeft geen bijzonderheden welk laadprincipe ze gebruiken. Maar zegt wel te streven naar serieproductie van draadloze laadsystemen in 2020.

Reageer op dit artikel