nieuws

Komt de luchtloze autoband dichterbij?

Techniek

Nog maar net is de uitrusting van nieuwe auto’s met TPMS bandenspanningbewaking als verplichting ingevoerd, misschien blijkt het straks niet meer nodig. Een band waar helemaal geen lucht in zit heeft geen TPMS nodig, raakt niet lek en krijgt geen extra rolweerstand door te lage spanning. Bridgestone is daarmee een stapje verder op weg. Hoe ver zijn ze nu?

Komt de luchtloze autoband dichterbij?

Meerdere bandenfabrikanten zijn al korte of langere tijd bezig met luchtloze banden. Alle volgens het algemene recept van een kunststof wiel waarop direct een rubber loopvlak is aangebracht.

Verbeterd kunststof deel

Het binnenwerk moet de vering en het draagvermogen van het luchtloze wiel leveren. Het moet dus sterk genoeg zijn, maar ook een beetje flexibel om de rubberlaag buitenop een voldoende ‘voetafdruk’ op de weg te geven.
Bridgestone liet onlangs op de Tokyo Motor Show een tweede generatie van zijn luchtloze wiel zien. Hierin is de spakenstructuur van het binnenwerk verbeterd. Daarbij streeft Bridgestone ernaar het luchtloze wiel compleet herbruikbaar te maken, beter dan de huidige autoband met zijn ingewikkelde opbouw en vele materiaalsoorten.

In een pril stadium

Bij zijn nieuwste prototype geeft Bridgestone aan serieus te streven naar een mogelijke productie. Het is dus niet zomaar een vingeroefening hoe het wiel van de toekomst eruit zou kunnen zien.
Er is nog wel een lange weg te gaan. De eerste generatie van het luchtloze wiel diende onder een voertuig van 100 kg dat maximaal 6 km/h haalde. Bij de tweede generatie is nu sprake van 410 kg voertuiggewicht en 60 km/h maximum snelheid. Het idee is dat luchtloze wielen zouden kunnen dienen voor een soort ‘witkarren’ in stadsverkeer, simpele voertuigjes voor een of twee personen.
Bridgestone wist niet alleen de belastbaarheid van zijn luchtloze wiel te verhogen, maar zegt ook eenzelfde lage rolweerstand te hebben bereikt als bij zijn zuinige conventionele banden.

Reageer op dit artikel