nieuws

Waterstof tanken in Nederland en Duitsland

Techniek

Niets te vroeg komt de vraag aan bod hoe we gaan tanken met brandstofcelauto’s. Op de Ecomobiel-show in Rotterdam werd hieraan een symposium gewijd. Maar in Duitsland is men al een stap verder, laat Mercedes-Benz weten. Daar zijn ‘waterstof-corridors’ bepaald en gaat een consortium van start met de bouw van honderd tankstations in vier jaar.

Waterstof tanken in Nederland en Duitsland

Zo ver zijn we in Nederland nog niet. Toyota opende, als hoofdsponsor van de beurs Ecomobiel, een symposium van de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie op de show.
Hier werd een discussie gevoerd over het nodige netwerk van tankstations en de productie en opslag van waterstof. Een soort herhaling van wat eerder moest worden bedacht om laadpunten voor elektrische auto’s te realiseren.

Vanaf 2015, haast is geboden

Toyota legt zich vast dat in 2015 de eerste brandstofcelmodellen in productie gaan. Mercedes-Benz houdt het iets voorzichtiger op 2015 of 2016. Hyundai zet nu al mondjesmaat een FCHV-versie van zijn ix35-model op de weg. En meer fabrikanten, zoals Honda, hebben beloofd vanaf 2015 met Fuel Cell Electric Vehicles op de markt te komen.
Net als bij oplaadbare elektrische auto’s kan dat alleen wat worden als er voldoende gelegenheid is de auto weer bij te laden, in dit geval met waterstof. Dus er moeten tankstations komen, er moet genoeg waterstof worden geproduceerd, en de distributie moet geregeld zijn.
Eigenlijk moet over een tot twee jaar waterstof tanken redelijk mogelijk zijn. Dat is nu niet het geval, in Nederland en Duitsland zijn nog maar enkele publieke stations.

Duitsland pakt het aan

Min of meer toevallig komt nu net van het Duitse H2 Mobility consortium bericht dat ze een plan hebben om spijkers met koppen te slaan. In dat consortium zitten Daimler, waterstofproducenten Linde en Air Liquide, en brandstofmaatschappijen Shell en Total. Ze willen een joint-venture oprichten om tankstations te gaan bouwen.
Nauwelijks verwonderlijk vraagt het consortium ook of de Duitse staat wil bijdragen. De kosten van het plan worden geraamd op 350 miljoen euro.

Naar 400 stations

De bedoeling is dat rond alle grote steden, en langs de verbindende wegen, een behoorlijk aantal tankpunten komt. Minstens tien in en om elke grote stad, en uiteindelijk een net van 400 stations in 2023.
Volgend jaar al zou de nieuwe joint-venture aan de slag willen, om in vier jaar de eerste honderd stations te realiseren. De eerste kopers van een brandstofcelauto zullen dus nog erg goed moeten opletten waar ze kunnen tanken, als pas in 2018 het Duitse netwerk vorm begint te krijgen.
Maar goed, er lijkt bij onze buren schot in de zaak te komen. Terwijl we hier nog de plannen aan het maken zijn.

Reageer op dit artikel