nieuws

Castrol: start-stopsysteem belast motorsmering

Techniek

Castrol zocht uit hoe vaak in drukke wereldsteden het start-stopsysteem de motor uitzet. Handig om te weten, want elke keer dat de motor gestart wordt moet de smering weer op gang komen. Dat gebeurt in Istanboel volgens Castrol gemiddeld 31.200 keer per jaar. Hoe zit dat in ons land en wat betekent dat voor de motorsmering?

Castrol: start-stopsysteem belast motorsmering

Waar het Castrol om begonnen was, is de extra slijtage die ontstaat door de vele motorstarts die het start-stopsysteem in druk verkeer veroorzaakt. Onmiddellijk na de start is er heel even nog geen volwaardige smering, tot het smeersysteem op druk komt. Dat betekent extra slijtage, en extra belasting van de motorolie met fijne metaaldeeltjes.

Algemeen probleem

Hoe vaak komt dat starten in de praktijk voor, wilde Castrol in kaart brengen. Daartoe vroegen ze TomTom naar gegevens uit hun navigatieapparaten die online te volgen zijn. De navigatiespecialist leverde gegevens uit vijftig belangrijke wereldsteden.

Het komt erop neer dat TomTom werkelijk gereden ritten binnen de stadsgrenzen registreerde, en het aantal stops dat daarin voorkwam. Dat werd vertaald naar een gemiddelde voor alle ritten, en vervolgens naar een jaartotaal voor de gemiddelde autogebruiker.
Hoeveel auto’s daadwerkelijk een start-stopsysteem gebruiken speelde daarin geen rol. Maar van toeleveranciers weten we dat nu al 70% van alle nieuw verkochte auto’s op de Europese markt zo’n systeem heeft, en dat dit percentage nog verder oploopt. Dus iets waar heel veel autobezitters nu of in de nabije toekomst mee te maken hebben.

Rotterdam stroomt door, Amsterdam niet

Recordhouder in de Castrol stop-start index is dus Istanboel, waar de gemiddelde auto met start-stop ruim 30.000 keer per jaar opnieuw moet aanslaan. Weinig beter is het in Moskou, met gemiddeld 29.520 starts. Sint Petersburg zit ook nog op ruim 28.000, ongeveer gelijk met Beijing, Jakarta en Rome.
Helmaal onderaan de lijst vinden we Rotterdam, met gemiddeld 6120 starts per jaar. Daar stroomt het verkeer dus heel redelijk door. Geheel in tegenstelling tot Amsterdam, dat met 22.320 starts aardig hoog in de Castrol-index staat. Dus ook in enkele Nederlandse drukke steden heeft een start-stopsysteem een boel te doen.

Hoogwaardige smering cruciaal

Wat Castrol maar wil zeggen met deze onthullende cijfers is dat goede smering bij de start heel erg belangrijk is geworden door start-stopsysteem. Hiermee bevelen ze hun Magnatec-motorolie aan, die componenten bevat waarmee de olie beter blijft plakken aan metalen delen. Er blijft zo een smeerfilm over als motor en smeercirculatie stilstaan.
Daar kunnen we nog wel even op doorgaan. Het is dus ook echt belangrijk dunne smeermiddelen te gebruiken, als deze worden voorgeschreven of toegestaan, zodat de smeercirculatie zo snel mogelijk na de start goed op gang is.
Het is verder glashelder dat startmotor en accu serieus zwaar belast worden, en zeker het meten van de accuconditie een vast onderhoudspunt moet zijn. Plus dat bij vervanging van de accu heus gelet wordt op een type dat de start-stopbelasting aankan.

Pleidooi voor goed onderhoud

Met de cijfers van Castrol/TomTom in de hand wordt wel duidelijk, ook voor de leek, dat het zuinigheidseffect van start-stop op het brandstofverbruik een keerzijde heeft. Er wordt meer van de motor gevraagd, met name van start- en laadsysteem en smering.
Alle reden dus om niet te bezuinigen op oliekwaliteit, of de verversingstermijn, denkend aan extra slijtage en vuil in de motorolie die de vele starts opleveren. Reden om de accu goed in de gaten te houden, en ook hier op een goede kwaliteit te letten bij vervanging.
Aanleiding om bij onderhoud ook te denken aan motorreiniging. Tja, eigenlijk aan algeheel goed onderhoud waardoor de motor zo vlot mogelijk kan blijven starten. Vooral in drukke gebieden. In maar drie van de vijftig bekeken wereldsteden ligt het gemiddeld aantal starts beneden 8000 per jaar, wat Castrol neemt als grens waarboven extra slijtage valt te verwachten.

Reageer op dit artikel