nieuws

Volledig nieuwe Volvo 2.0 motoren

Techniek

Vat u het gerust dubbelzinnig op. Dit najaar presenteert Volvo drie nieuwe tweeliter viercilinders, in 2.0 benzine- en dieselversie. Maar tel het ook als ‘Volvo versie 2.0’: overschakeling op een totaal nieuwe, toekomstgerichte motorgeneratie na de overname door het Chinese Geely. Waar begint het nu mee?

Volledig nieuwe Volvo 2.0 motoren

Drive-E is de naam van het nieuwe motorgamma voor het totale toekomstige Volvo-aanbod. Nog net voor het eind van dit jaar zouden de eerste Volvo’s met de nieuwe motoren van de band rollen. Het gaat dan om modellen in de 60-, 70- en 80-serie: drie motorversies voor de modelvarianten S60, V60 en XC60, twee motoren voor de V70/XC70 en de S80. Een geheel nieuwe XC90 staat startklaar, nog niet onthuld is welke Drive-E motoren daarin komen.

133 tot 225 kW

Meermaals zinspeelde Volvo eerder al op de zelf ontwikkelde motorgeneratie, ter vervanging van de eigen vijf- en zescilinders en de van vorige eigenaar Ford overgebleven viercilinders. Dat alles zou vervangen worden door een nieuwe viercilinder in zowel benzine- als dieselversie.
Op de aanstaande autoshow van Frankfurt is het tijd voor de eerste onthulling. Er moet nog wel meer volgen, daar de populaire nieuwe V40 hier nog buiten beschouwing blijft.
Van start gaat het met een D4 twin turbo diesel van 133 kW, een T5 turbo benzinemotor met 180 kW, en als topper een T6 dubbelcompressor benzinemotor met 225 kW. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak voor de diesel, en een achttraps automaat voor de benzinemotoren (optie voor de diesel).

i-Art diesel, mechanische compressor

Weer iets wat we al eerder wisten, is dat de diesel een nog uniek i-Art inspuitsysteem heeft. Dat levert een tot 2500 bar opgevoerde inspuitdruk, met in elke injector een meetsensor die in closed-loop zorgt dat alle injectoren op dezelfde druk werken. Zonder twijfel komt naast de versie met twee seriegeschakelde turbo’s nog wel een variant met enkele turbo.
Voor de sterkste benzinemotor koos Volvo geen dubbelturbo installatie, maar de van Volkswagen bekende oplossing: eerst een mechanische compressor, daarachter een turbo die het overneemt bij een hoger toerental en hogere motorbelasting.

Ook nieuwe automaat

Vanzelfsprekend zijn er allerhande moderne voorzieningen om het verbruik te beperken, zoals een volledig elektrisch aangedreven waterpomp die alleen koelcirculatie geeft als dat nodig is. Minder gebruikelijk: de verstelbare nokkenassen lopen op kogellagers, die minder wrijving geven dan glijlagers.
De Drive-E motoren zijn berekend op elektrische ondersteuning, laat Volvo weten, nog zonder in enig detail te treden. De viercilinders zijn kort genoeg om er een elektromotor naast te zetten, begrijpen we, tussen motor en transmissie. Daar zou dan met name de nieuwe achttraps automaat op voorbereid moeten zijn. Rest de vraag wie die achttraps automaat voor dwarse motorplaatsing maakt, want deze configuratie kennen we nog niet.

Reageer op dit artikel