nieuws

Lager brandstofverbruik met Bosch eClutch

Techniek

Op weg naar 2020, maar een goede zes jaar te gaan, zullen autobouwers alles moeten aangrijpen om de EU-doelstelling van gemiddeld 95 g/km kooldioxide uitstoot te realiseren. Bosch schiet te hulp met een geautomatiseerde koppeling die het comfort dient en ‘zeilen’ mogelijk maakt. Dat laatste zou het brandstofverbruik met tien procent kunnen verlagen.

Lager brandstofverbruik met Bosch eClutch

Op zijn technisch congres voor de pers liet Bosch diverse mogelijkheden zien om brandstof te sparen. Bij grote auto’s zou hybridisering zelfs onvermijdelijk worden, kondigde autodivisie topman Bernd Bohr aan. Alle details kunt u lezen in het nieuwe nummer (7/8) van AMT.
Ook kleinere auto’s zullen moeten helpen het gemiddeld vlootverbruik per merk terug te dringen om aan gemiddeld 95 g/km CO2 te komen voor kleine en grote auto’s samen. Maar een duur hybride systeem is dan niet realistisch, daarom bedacht Bosch ook goedkopere oplossingen.

Automatisch in de file

Een van de simpelste hulpjes is eClutch, elektronische bediening van de koppeling. Dat maakt van een handgeschakelde auto een halfautomaat bij filerijden. Ideaal voor kleine auto’s, waarin een echte automaat duur of helemaal niet leverbaar is.
In de eerste en tweede versnelling gaat het aan- en afkoppelen volledig vanzelf: afremmen om te ontkoppelen voordat de auto stilstaat, gasgeven om weer door te rijden. Een heel gemak bij voortsukkelen in files.

Kabelloze koppeling

Het gaat om by-wire bediening van een hydraulische koppelingscilinder, dus zonder koppelingskabel. De eClutch werkt dus feitelijk ook bij normaal schakelen met de koppeling. Extra sensoren voor snelheid, ingeschakelde versnelling en gasklepstand zorgen voor een deels automatische bediening.

Uitbreiding van stop-start

Ook op hogere snelheid en in hogere versnellingen kan de eClutch werken. Hiermee zal dan ‘zeilen’ mogelijk worden, afkoppelen van de motor bij uitrollen met gas los. De bedoeling is dat de motor dan ook helemaal afgezet zou worden, automatisch start als je weer gas geeft, en meteen wordt aangekoppeld aan de transmissie.

Door op die manier onnodige motorremwerking te vermijden en de motor vaak af te zetten, zou een besparing van tien procent mogelijk zijn, zegt Bosch. Wij stelden in elk geval vast dat de eClutch zeer soepel en ongemerkt kan aan- en afkoppelen. De eClutch maakt het ook mogelijk hybride aandrijving en handschakeling te combineren, zegt Bosch, om de verbrandingsmotor stil te zetten terwijl een elektromotor het overneemt.

Reageer op dit artikel