nieuws

Hybride suvs bij Range Rover en BMW

Techniek

Op de autoshow van Frankfurt verschijnen twee toonaangevende suvs in een hybride uitvoering. Heel doortastend gaat Land Rover meteen van start met de productie van zowel de nieuwe Range Rover als de nog nieuwere, afgeleide Range Rover Sport hybrides. BMW houdt het op een ‘studiemodel’ Concept X5 eDrive. Kan een suv nog zonder hybride aandrijflijn?

Hybride suvs bij Range Rover en BMW

Afgaand op de inschatting van Bosch, zoals we die optekenden in een artikel in het nieuwste AMT-nummer, zullen alle grote auto’s aan de hybride aandrijving moeten. Alleen dan kunnen fabrikanten de EU-eisen, om in 2020 een vlootgemiddelde van 95 g/km CO2-uitstoot te hebben, halen.
Daar komt de BMW Concept X5 eDrive zelfs nu al onder. In de zuinige EcoPro rijmodus zou hij minder dan 90 g/km scoren, bij een benzineverbruik van gemiddeld 3,8 l/100 km. Een Range Rover haalt dat nog niet, maar stoot met 169 g/km toch al 26% minder kooldioxide uit dan de versie zonder elektrische hulp.

Pluggen/niet pluggen

Een aanzienlijk verschil in uitstoot, maar het verschil bestaat ook hierin dat de gewone en de verlaagde Sport-uitvoering van de Range Rover meteen te bestellen zijn, en de BMW X5 hybride niet.

Nog een groot verschil is dat de Range Rovers op diesel lopen met hun 3.0 SD V6, waar de BMW-studie het doet met benzine in een 2.0 TwinPower Turbo viercilinder.
Om het af te maken: de BMW is een extern oplaadbare plug-in hybride, Range Rover houdt het op een klassieke hybride die zichzelf bijlaadt tijdens het rijden. Vandaar dat de BMW op zijn gunstigst een stuk zuiniger is, door deels puur elektrisch rijden.

Dubbel vermogen

Wat verder uit zal maken, is dat in de ZF-automaat van de Range Rovers een 35 kW elektromotor meehelpt, waar de BMW een zelf ontwikkelde 70 kW elektrohulp kan inschakelen.
Helemaal duidelijk hebben we het nog niet. In de Britse suv zou een totaal vermogen schuilen van 250 kW, net zo veel als de 4.4 SD V8 diesel levert. Dat zou meer zijn dan de standaard 3.0 V6 diesel plus de genoemde elektromotor samen leveren. BMW laat zich over het totale aandrijfvermogen niet uit. Misschien zouden ze de 28i benzinemotor van 180 kW nog willen aanpassen aan een suv.
Ook de Range Rovers kunnen wel heel even puur elektrisch rijden. Maar dat blijft beperkt tot 1,5 kilometer met maximaal 50 km/h. De oplaadbare BMW zou wel dertig kilometer halen op zijn accu’s, en 120 km/h kunnen bereiken.

De trend is gezet

Een aantal hybride sedans heeft BMW al in zijn gamma, de hybride X5 blijft vast geen studiemodel. Het is ook een mooi alternatief voor dieselzuinigheid, als je geen diesel wilt rijden. Bijvoorbeeld door het Nederlandse belastingsysteem.
Bij de twee Range Rover modellen gaat het er meer om dat ook een diesel niet zuinig genoeg is voor de verwachtingen van de EU. Hier moet de maar 120 kg zwaardere hybride diesel uitkomst brengen.
Audi trapte eerder af met een hybride Q5. Een nieuwe Q7 komt eraan, die zal toch ook al toe zijn aan een hybride variant, misschien wel een plug-in hybride. Mercedes-Benz kan dan niet achterblijven met zijn GL/ML suvs. En dat zullen ze ook vast niet, als er nu al hybride E- en S-Klasse sedans zijn.

Reageer op dit artikel