nieuws

Nieuwe Chevrolet Corvette V8

Techniek

Een aantal tradities is crisisbestendig, zeker in de VS met weinig eeuwenlange tradities. In januari wordt de nieuwe Chevrolet Corvette geheid een hoogtepunt. Gewoon weer met een dikke V8, waarvoor gewoon weer een volgende generatie ‘small block’ is ontwikkeld. Zijn de kenmerken daarvan traditioneel of modern?

Nieuwe Chevrolet Corvette V8

Uiteraard kan zelfs ‘de’ Amerikaanse sportwagen Corvette er niet omheen dat het zuiniger moet. Daarop is de vijfde generatie van de small block V8 ontwikkeld. Maar hij blijft een monsterlijke 6,2 liter groot, waar de small block in 1955, ook in de Corvette, begon met nog pas 4,3 liter inhoud.

De nieuwe LT1 heeft nog steeds een centrale nokkenas, die maar twee kleppen per cilinder bedient. Groot verschil met de voorgaande generatie LS achtcilinders is dat nu directe injectie verschijnt, in combinatie met cilinderafschakeling bij lage motorlast.

Verbrandingskamer in de zuiger
Hoewel de LT1 op het eerste gezicht, afgezien van de directe injectie, sterk lijkt op de LS3/7/9-voorgangers zegt een nadere toelichting dat hij wel degelijk totaal nieuw werd ontworpen. Met moderne details als een variabele oliepomp, nieuw motormanagement, oliegekoelde zuigers en zo meer.

Dankzij directe injectie kon de compressie omhoog naar 11,5:1, nog wat meer dan opgevoerde zevenliter LS7 uit de huidige Corvette Z06 heeft. Dat bereikte men door heel speciaal gevormde verbrandingskommen in de zuigers te maken, die ook zouden helpen aan ideale mengselvorming en verbranding.

Zuinigste in zijn klasse
Het resultaat zou zijn dat de standaard LT1 pas bij hoog toerental minder koppel paraat heeft dan de 7.0 LS7. De vermogenswinst tegenover de vorige generatie is niet groot, er wordt nu uitgegaan van 335 kW (was 321 uit dezelfde cilinderinhoud) en 610 Nm koppel (was 575).

Met circa 9 l/100 km verbruik zou er nooit zo’n zuinige Corvette zijn geweest, en is er ook geen andere auto in deze vermogensklasse die beter scoort. Zegt Chevrolet tenminste. Er is ook al gerekend op sportiever varianten van deze motor, daarvoor is dry-sump smering voorbereid.

Nu nog zien hoe de compleet nieuwe Corvette C7 wordt die hier omheen komt, of die er op het oog ook niet heel anders dan nu uitziet.

Reageer op dit artikel