nieuws

Lood-koolstofaccu voor microhybrides?

Techniek

Op de pas afgesloten Advanced Automotive Battery Conference in Straatsburg presenteerde het Alabc-consortium een nieuwe, goedkope accusoort voor hybridisering van auto’s. Loodaccu’s met koolstof in de platen zouden daar erg geschikt voor zijn. In het nieuwste voorstel maken ze daarmee een 48 volt installatie. Goed voor betaalbare hybrides?

Lood-koolstofaccu voor microhybrides?

Eerst maar een voorstelrondje. Alabc is een samenwerkingsverband voor onderzoek, het staat voor Advanced Lead Acid Battery Consortium. Daarin werken loodsmelters, accufabrikanten, koolstofleveranciers en onderzoekslaboratoria samen.
Waar ze mee bezig zijn is dus verbeterde lood-zuurbatterijen, door koolstof in de negatieve platen te verwerken. Gevolg is dat de gewone accu veel beter bestand wordt tegen diepe en snelle ontlading, zoals in een hybride, en heel veel laad/ontlaadcycli. Bij een kostprijs die veel lager is dan voor Li-ion batterijen.

Demo-auto’s gebouwd

Het idee is om hybrides zonder hoge meerprijs mogelijk te maken. Met name micro-hybrides, voorzien van start-stopsysteem en terugwinning van remenergie via een geregelde generator.
Om dat te demonstreren aan autofabrikanten is een LC Super Hybrid demonstratiemodel gebouwd, eerst met 12 volt systeem. LC staat voor Low Cost. Voor de ombouw tekende het Britse Controlled Power Technologies, een bureau dat methoden voor CO2-besparing uitwerkt.

Op de genoemde conferentie werd als stap twee een 48 volt-variant gepresenteerd. Die sterkere versie kan ook de verbrandingsmotor een handje meehelpen, door via de multi-V-riem de krukas aan te drijven.

Productie in 2015?

Aan de ontwikkeling van de LC Super Hybrids namen niet de minsten deel. De bekende motorontwikkelaars Ricardo en AVL zijn erbij, en toeleverancier Valeo. Die laatste zet, onder meer bij de PSA-groep, in op starter/generators voor start-stopsystemen in plaats van aparte startmotoren en generatoren.
Zo ontstond een VW Passat 1.4 proefmodel, vorig jaar getoond. Met hybridisering komt die auto op 5,6 l/100 km gemiddeld verbruik en 130 g/km CO2, dat is 0,3 l/100 km en 8 g/km minder dan Volkswagens eigen Passat met start-stop.
Voor de nieuwe 48 volt-versie zou daar nog 4 tot 8 procent vanaf kunnen. Zo’n systeem zou volgens Alabc en CPT in 2015 klaar voor productie kunnen zijn. Ze verwachten dan een forse opkomst voor dergelijke niet al te kostbare hybrides, om de 130 g/km CO2 te halen die de EU dan eist, en daarna de 2020 eis van 95 g/km te gaan realiseren.

Reageer op dit artikel