nieuws

Elektrische Ford Focus op de lopende band

Techniek

Anderhalf jaar na het Amerikaanse productiedebuut is nu ook in Europa de fabricage van de elektrische Ford Focus gestart. Gewoon tussen de andere Focussen in het Duitse Saarlouis, zodat Ford gemakkelijk meer elektro-Focussen kan maken als de vraag groeit. Het begin van een nieuw hoofdstuk, zegt Ford.

Elektrische Ford Focus op de lopende band

Het merk doelt daarbij op de C-Max Energi plug-in hybride die in 2014 komt, snel gevolgd door een hybrideversie van de nieuwe Mondeo. De introductie dus van geheel of deels elektrisch rijden bij Ford.
Voor Nederland begint dat in het komend najaar, met de eerste levering van de volledig elektrische Focus. Prijzen zijn nog niet bekend.

162 km, 136 km/h

In die Focus huist een 107 kW sterke elektromotor, gevoed door lithium-ion batterijen. Dat lijkt heel niet gek, 107 kW in dit model, maar de top is begrensd op 136 km/h. Zo blijft het stroomverbruik binnen de perken, vandaar dat een relatief goede actieradius van maximaal 162 km wordt beloofd.
Opladen gaat via een ingebouwde 6,6 kW lader. Geschikt dus voor de dubbele stroomsterkte die het stroomnet thuis kan bieden.

SmartGauge toont echt rijbereik

Nu zul je meestal die 162 kilometer niet halen, als gevolg van niet ideale omstandigheden. Zoals wanneer het geen 25 graden is, niet droog en geen daglicht.
Gelukkig krijgt de elektrische Focus een SmartGauge mee, die de resterende actieradius constant bijhoudt. In die zin dat de acculadingsstaat, de rijstijl van de bestuurder, en ingeschakelde verbruikers zoals klimaatregeling en stereo worden omgerekend naar resterend rijbereik. Een zo realistisch mogelijke schatting dus.

Brake Coach helpt bij remmen

Het rijbereik kan nog vergroot worden door maximaal regenereren en daarmee de accu bijladen. Hiervoor is de Brake Coach aan boord, die adviseert over geleidelijk remmen om daarbij zo lang en zo veel mogelijk de remwerking van de elektromotor te gebruiken. Bij te sterke vertraging worden de wielremmen bijgeschakeld, dat zou zonde zijn.

Reageer op dit artikel