nieuws

Schaeffler en Ford onderzoeken elektrische naafmotoren

Techniek

Als technische toekomstverkenning stellen toeleverancier Schaeffler en Ford het eWheelDrive-project voor. Een Ford Fiesta met naafmotoren in de achterwielen, die vooruitloopt op nieuwe stadsauto-ontwerpen. Er moeten in twee jaar nog twee vervolgstudies komen.

Schaeffler en Ford onderzoeken elektrische naafmotoren

Het centrale idee is om de mogelijkheden met naafmotoren uit te zoeken. Hiermee ging Schaeffler van start, dat zulke delen zou kunnen leveren. In dit geval wielen met ingebouwde aandrijving en remmen.
Ford sloot aan met een Fiesta, en faciliteiten om het rijgedrag te onderzoeken. In een vervolgtraject voegen zich Schaeffler-dochter Continental, de technische hogeschool van Aken en de universiteit van Regensburg hierbij aan. Dat moet dus nog twee studies opleveren van stadsauto’s met naafmotoren.

Dwars inparkeren

Voor de hand ligt dat auto’s in enorme, drukke miljoenensteden van de toekomst vooral supercompact en wendbaar moeten zijn. Dat lijkt met naafmotoren heel goed te realiseren.
Er hoeft geen elektro- of andere motor meer in het vooronder, dus kunnen kleinere modellen worden ontworpen. Ook is er geen beperking meer op de uitslag van gestuurde wielen, als er geen aandrijfassen meer zijn. Dus zouden wielen bijna of geheel dwars onder de auto gedraaid kunnen worden, om zijwaarts in een parkeerplek te schuiven.

Niet zo simpel

Maar zo makkelijk is dat allemaal niet. De eWheelDrive Fiesta kreeg motoren in de achterwielen omdat naafmotoren in gestuurde (voor)wielen, met alle aansluitingen die daarop horen, nog lastig te maken zijn.
Weliswaar ontbreekt de motor voorin de Fiesta, maar in plaats daarvan staat de neus nu vol batterijen. Er zou een ander model nodig zijn, daar gaan e-vervolgstudies op in.
Met de Fiesta gaat onderzocht worden hoe naafmotoren zich houden, wat je kunt met besturing van de auto door de twee naafmotoren afzonderlijk te bedienen, dat soort praktische zaken. Waaruit Ford dan weer inspiratie kan putten voor nieuwe, misschien heel verrassende automodellen voor de toekomst.

Reageer op dit artikel