nieuws

AMG-Mercedes G met Dakar-gevoel

Techniek

De AMG tuningafdeling van Mercedes-Benz heeft in Dubai en geweldig hebbeding getoond voor degene die alles al heeft. Maar nog niet een G-Klasse 6×6 pickup met AMG getunede biturbo V8. Laat uw belangstelling blijken, dan kan hij in productie komen. Voor het Dakar rallygevoel, maar dan in hoog comfort.

AMG-Mercedes G met Dakar-gevoel

Zo haast Mercedes-Benz zich ook om aan te geven dat de gedachte aan Dakar wel zal opkomen, maar deze voertuigstudie toch zeker niet voor die rally bedoeld is. Hoewel, met de 6×6 aandrijving zou je nog een heel eind kunnen komen.

Luxe mini-vrachtwagen

In de zandbak van Dubai ben je dan helemaal heer en meester. Omringd door alle luxe artikelen die AMG heeft voor een Mercedes G, met aan je voeten een G63 biturbo V8 van 400 kW en 760 Nm trekkracht. Vanzelfsprekend met Speedshift zeventrapsautomaat erachter.
In Nederland zou je al op en klein probleempje stuiten. De bijna zes meter lange dubbelcabine pickup weegt 3,85 ton, je zult er dus een truckrijbewijs voor moeten hebben. Past ook wel bij de drieassige opbouw, met 2 meter 30 hoge carrosserie.

Maar wel een luxe truck, Mercedes wijst op bamboebekleding van de laadbak. Tenminste bij de twee exemplaren die nu op proef gebouwd zijn.

Verhoogd met portaalassen

Onbeantwoord blijft de vraag of je met zes aangedreven wielen nog verder komt dan met vier, waarop een Mercedes G offroad al nauwelijks te stuiten is.
Zeker helpt in het terrein dat het aparte chassis dat de G-Klasse heeft werd omgebouwd naar portaalassen. De AMG G63 6×6 staat dus aanzienlijk hoger op de wielen, voorzien van 37 inch banden (!) waarin met luchtcilinders de spanning naar behoefte gevarieerd kan worden.
De portaalassen, waar de aandrijfas boven de hartlijn van de wielen ligt, schijnen gebaseerd te zijn op aanpassingen die eerder eens voor legervoertuigen zijn gemaakt. Een beetje opmerkelijk, omdat Mercedes er zelf lange ervaring mee heeft in zijn Unimog-voertuigen. Maar de Unimog-fabriek zou hier niets mee te maken hebben, de 6×6 komt uit de Oostenrijkse fabriek die alle G-modellen bouwt.

Reageer op dit artikel