nieuws

Wordt de zelfsturende auto betaalbaar?

Techniek

Na de auto die communiceert met zijn omgeving raakt nu de autonoom rijdende auto zeer in de experimentele mode. Hoe autonoom rijden tegen acceptabele kosten gerealiseerd kan worden, onderzoekt de Mobile Robotics Group van de universiteit van Oxford. Met twee Nissans Leaf zijn ze al een heel eind gevorderd.

Wordt de zelfsturende auto betaalbaar?

De Mobile Robotics Group (MRG) valt onder de afdeling Techniek van de befaamde universiteit. Met slimme besturingsprogramma’s willen ze auto’s zelfrijdend maken, zonder toevoeging van dure, nieuwe onderdelen en sensors. Zoveel mogelijk wordt elektronica gebruikt die een moderne auto van de fabriek al kan meekrijgen.

Camera’s en laser

Helemaal zonder aanvullende ogen en oren komt een experimentele Nissan Leaf er echter niet vanaf. Hij krijgt wat extra stereo videocamera’s mee, en zowel voorop als achterop een laserscanner.
Deze lasers zoeken tot vijftig meter afstand stilstaande en bewegende objecten, waarbij afstand en beweging (snelheid, richting) worden gemeten. De camera’s maken betere herkenning van de omgeving mogelijk, en met stereo beeld kunnen ook afstanden berekend worden.
Om kort te gaan: daarmee ziet de auto waar hij is, en wat er om hem heen gebeurt. Zo kan hij een route leren, die hij daarna zelfstandig kan rijden. Dat vergde dus ook wel wat ombouw, om de Leaf volledig elektronisch te kunnen bedienen.

Autonoom zonder GPS

Welbewust koos MRG ervoor om geen satellietnavigatie te gebruiken, waarmee de auto in principe zijn weg zou moeten kunnen vinden. Dit is namelijk niet nauwkeurig genoeg; niet altijd zijn GPS-signalen goed te ontvangen, en je weet nooit of de opgeslagen geografische informatie over wegen nog wel klopt.
Echt autonoom is de robot-auto van Oxford door een leerprogramma, en door zijn eigen sensoren. Daarbij wordt wel alle bruikbare informatie van internet gebruikt; de auto is online. Lucht- of satellietfoto’s, verkeersinfo… Alles wat nuttig kan zijn wordt gebruikt om een computermodel te maken van de te rijden route.

Niet zo duur?

Op zich heel knap, maar een minpuntje in die zin dat de auto dus alleen automatisch routes kan rijden die hij eerder heeft gezien en onthouden. Voordeel is wel dat hij zich kan redden zonder enige informatiebronnen van buiten: er is geen GPS-signaal nodig, geen kaartinformatie en geen bakens langs de weg.
Volgens de onderzoekers in Oxford hebben ze alleen normaal verkrijgbare componenten gebruikt, ter waarde van een kleine 6000 euro. Dan rekenen ze alleen niet het heel slimme programmeerwerk waarmee drie ingebouwde computers de auto kunnen besturen.
Toch rekent het MRG team voor dat een productieversie van hun systeem uiteindelijk niet meer dan 125 euro zou kunnen kosten. En ze zien mogelijkheden om al snel een simpele versie op de markt te krijgen, die alleen op vaak gereden routes, zoals woon-werkverkeer, het stuur in de auto kan overnemen.

Reageer op dit artikel